• TaggigVäxt

Har jag en självcentrerad vän?

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta för att få en så bra bild som möjligt, men ska försöka åstadkomma med något iallafall.

Det är om en tjej jag träffade på nätet för snart ett år sedan. Redan då när vi skrev med varandra märkte jag att hon var lite"speciell", men på ett bra sätt upplevde jag det som då. Vi har haft daglig kontakt och skickat meddelanden till varandra minst en gång om dagen.

Varför jag upplever henne som speciell är för att hon allt mer sällan verkar bry sig om och fråga om mig och mitt. Jag känner mig som hennes bollplank som hon kan skriva till för att bekräftelse.
    Som bäst var det i början, då kunde jag faktiskt få lite frågor skriva till mig och blev lite mer bekräftad på det viset. Hon skickade även "sötare" meddelanden och med glada smileys då.
    Nu är det knappt ens så att man får ett välment "godnatt" innan man lägger sig.

Under tiden som vi känt varandra har vi träffats fyra gånger och jag upplevt första tre gångerna var väldigt trevliga även om hon verkade aningen blyg/tyst.När vi sågs den tredje gången kivades vi på lek och hade skoj tillsammans. Det kändes jättebra och när jag tänker tillbaka på det så kanske det var "peaken" på vår bekantskap, hittills.

Senaste gången vi sågs var hennes tjejvän + vännens partner med. Jag hade aldrig träffat dessa tidigare.
    Anledningen till att jag åkte dit var för att vi skulle gå på en konsert och för att hon inte skulle känna sig som tredje hjulet när hennes kompis kille var med.
    När vi väl väl träffades sa hon knappt något till mig, hon frågade inte ens hur tågresan hade gått. Jag minns faktiskt inte alls att hon ställde mig någon fråga öht den kvällen...Man kan väl säga att hennes vän pratade mer med mig än vad hon gjorde.

Detta var för två månader sedan och känslan jag fick av det här var att hon verkar ha lessnat på mig.

Igår slängde hon ur sig att hon lider av social ångest. Detta är något som jag inte visste om... Jag bad henne förklara det lite för mig, men allt hon skriver då är att jag ändå inte skulle förstå. Sedan ville hon inte skriva mer om det och samtalet bytte spår.

Som sagt så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det här... Hennes svar är i princip alltid korta, medan jag kanske svarar henne med en hel meningen. Nu det sista kanske hon bara läser mitt svar, men svarar inte det utan byter spår till något hon vill prata om.

Jag har ju förstått att hon verkar vara en person som vill ha uppmärksamhet på beställning och att jag är bra på att ge det. Anledningen till att jag fortfarande hänger i är väl att jag tycker att hon har några bra sidor som är rätt starka. Men börjar faktiskt att tvivla lite om det är bra för mig att hålla på så här. Jag känner mig allt mer frustrerad över situationen.

Hur ska man göra i en sån här situation? Jag känner att jag behöver få lite råd från någon.. Har dessutom inte nån direkt vän som jag kan ta detta med känner jag.

• Svar på tråden Har jag en självcentrerad vän?
  • Anonym (V)
    Tofflans skrev 2017-11-25 17:20:35 följande:

Berätta för henne hur du tänker?

Exakt. Berätta att du känner såhär det gjorde min partner jag hade en period när jag inte frågade han så mycket jag var väldigt insluten och stress över mitt liv då tog han upp med mig att jag verkar inte bry mig. Första samtalen pratade jag med honom om mig och jag tog mycket plats. Jag behövde det då i början och jag har lätt att prata om mig själv. Men jag har inga problem att visa han intresse heller det märkte han också.
  • TaggigVäxt
    Tofflans skrev 2017-11-25 17:20:35 följande:

Berätta för henne hur du tänker?

Det är klart jag tänkt i dom banorna tidigare, men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Det jag är rädd för är väl kanske att det blir motsatt effekt och hon tar illa vid sig.

• Långbenopluto
    TaggigVäxt skrev 2017-11-25 19:23:14 följande:
    Det är klart jag tänkt i dom banorna tidigare, men jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Det jag är rädd för är väl kanske att det blir motsatt effekt och hon tar illa vid sig.

Risken finns, men då slipper du ha en sån ego till vän.
  • TaggigVäxt
    Tofflans skrev 2017-11-26 13:48:26 följande:
    Risken finns, men då slipper du ha en sån ego till vän.

Ja det är klart. Försökt ta upp det på tal men inte gått något vidare.
    Jag vet hur det är att bli dumpad och varit med om det många gånger. Det är ungefär så här nu känner jag.

Det jag har problem med och som jag mår dåligt över är ensamheten och min aptit försämras rejält. Det är knappt jag kan äta en macka utan att spykänslan kommer och klumpen i magen finns där. Har haft problem med min aptit en gång tidigare i mitt liv, så det hör inte till vanligheten.

Eftersom jag inte har många vänner känns det hårt när det blir så här och det till slut rinner ut i sanden, men det är väl bara att försöka bita ihop.

• Anonym (vänskap)

Det låter som om du kommit in i den fasen av vänskap där man likt ett förhållande kommit ur förälskelsen och börjar se personen med klara ögon och därmed kommer de negativa sidorna fram. Man blir besviken och undrar om man ska fortsätta umgås med personen. Antingen kommer man fram till att man inte ska det eller så anser man att de goda sidorna övervinner de negativa.

Hon var antagligen såhär hela tiden men du var förblindad av er nya vänskap eller så var kanske hon annorlunda i sin förälskelsefas då du var spännande och ny. Oavsett vilket så ser du hennes verkliga jag nu. Vill du ha en sån vän eller inte?

• TaggigVäxt
    Anonym (vänskap) skrev 2017-11-27 17:19:52 följande:

Det låter som om du kommit in i den fasen av vänskap där man likt ett förhållande kommit ur förälskelsen och börjar se personen med klara ögon och därmed kommer de negativa sidorna fram. Man blir besviken och undrar om man ska fortsätta umgås med personen. Antingen kommer man fram till att man inte ska det eller så anser man att de goda sidorna övervinner de negativa.

Hon var antagligen såhär hela tiden men du var förblindad av er nya vänskap eller så var kanske hon annorlunda i sin förälskelsefas då du var spännande och ny. Oavsett vilket så ser du hennes verkliga jag nu. Vill du ha en sån vän eller inte?

Ja detta stämmer väl rätt bra. Förr var hon mer intresserad av att få reda om min vardag och olika saker i mitt liv. Det var inte mycket, men tillräckligt för att man skulle kunna ha en konversation.

När jag skrev att jag inte har mått så bra och inte haft någon aptit den senaste tiden fick jag till svar "ät mera".
    Det känns ju som hon verkligen inte förstått eller bara inte orkar bry sig om att fråga om varför jag mått dåligt. Jag skulle tippa på det senaste där, att hon inte bryr sig om mig på det sättet.

Sedan jag skrev det här inlägget har jag börjat acceptera att det kanske är början på slutet för vår konstiga relation. Jag har insett att det är ingen idé att skriva och till henne för att prata om något vardagligt när man ändå inte får något vidare svar tillbaka.

Det känns som sagt jobbigt, men för henne verkar det som att jag inte längre är en spännande person. Mitt intresse för henne har dock alltid funnits där, och jag har försökt att visa mitt intresse på ett bra sätt utan att ge massa falska förhoppningar.

Svar på tråden Har jag en självcentrerad vän?