• Äldre 28 Nov 17:37
    19702 visningar
    79 svar
    79
    19702

    Någon chans att få blonda barn om ens tjej är mörk?

    Ifall tjejen har mörkt hår, bruna ögon och hud finns det ändå en chans att ens barn kan bli blont? Hennes syskon och föräldrar är också mörka.

  • Svar på tråden Någon chans att få blonda barn om ens tjej är mörk?
  • Anonym (Bella­)
    Äldre 30 Nov 22:38
    #63
    LFF skrev 2017-11-30 08:28:39 följande:

    Grönt är en mutation av brun ögonfärg så det är inget konstigt. Det blåa kan ligga långt bak i släkten.

    Vad hade din man för hårfärg som liten?

    Min sambo är idag mörkhårig men var linblond som barn. 


    Min man hade mörkbrunt hår som liten med, men hans bror var blond.

    Ska bli spännande att se vilken hårfärg/ögonfärg vårt tredje barn kommer få. Kul om han/hon blir svarthårig och brunögd som mig :)
  • Anonym (Groda­)
    Thu 20 Jun 2019 19:15
    #64
    riboflavin skrev 2017-11-28 17:47:40 följande:

    Jag har en kompis som är rödblond. Han är gift med en tjej med bruna ögon och svart hår. Hennes föräldrar är från Mexico och Guatemala.

    Deras som är rödhårig med gröna ögon och väldigt ljus i hyn. 


    Trodde du att sonen skulle få mer drag av hans fru? 
  • Anonym (Groda­)
    Thu 20 Jun 2019 19:18
    #65
    AmericanMommy skrev 2017-11-30 00:51:53 följande:

    Är det viktigt att få blonda blåögda barn? Det är ansett som ?finare? i Sverige av vad jag förstått? Undrar varför folk inte blir upprörda över en sådan här tråd?


    Hur vanligt är det att mörkhåriga tjejer med invandrarbakgrund skaffar barn med en ljus kille 
  • Thu 20 Jun 2019 19:26
    #66
    +1

    Som jag har fått förklarat för mej så är det så här:

    Alla har 2 gener...en från pappa och en från mamma....får man sedan barn så "sammansmälter" generna från mamman och pappan......eftersom brunt är dominant blir det som följer:

    2 blåa = blåögd barn
    2 bruna = brunögd barn
    1 blå och 1 brun= brunögd barn eftersom brunt är dominant

    2 blåögda kan alltså inte få ett brunögd barn men 2 brunögda kan få ett blåögd barn om båda deras pappa och mamma har en "blå gen".

  • Anonym (Ja)
    Thu 20 Jun 2019 19:27
    #67

    Ja om hon är svensk. Annars liten chans.

  • LFF
    Fri 21 Jun 2019 06:35
    #68
    Tessla skrev 2019-06-20 19:26:30 följande:

    Som jag har fått förklarat för mej så är det så här:

    Alla har 2 gener...en från pappa och en från mamma....får man sedan barn så "sammansmälter" generna från mamman och pappan......eftersom brunt är dominant blir det som följer:

    2 blåa = blåögd barn

    2 bruna = brunögd barn

    1 blå och 1 brun= brunögd barn eftersom brunt är dominant

    2 blåögda kan alltså inte få ett brunögd barn men 2 brunögda kan få ett blåögd barn om båda deras pappa och mamma har en "blå gen".


    Bortsett då från att det är en extrem förenkling av verkligheten som man trodde på förut. Nu har man upptäckt att det inte bara är en gen som styr ögonfärg utan flera (minst tre) vilket komplicerar saker och ting. Oftast är det som du beskriver men inte alltid.
  • Anonym (Japp)
    Fri 21 Jun 2019 08:06
    #69

    Jag vet ett par där mamman är blond (ljusblond)och har blå ögon och pappan har svart hår och mörkbruna ögon. Deras barn har mörkare gyllenblondt hår och ljust grönbruna ögon (mest gröna).

    Jag har även träffat föräldrar där pappan har mörkbrunt hår och bruna ögon och barnen är vitblonda i håret men har bruna ögon.

  • Fri 21 Jun 2019 08:10
    #70

    Mannen är mörk, sydeuropeisk , jag ljus. Vi har fått ett barn av varje- en mörkhårig och brunögd och en superblond och blåögd. Nu vet vi dock inte om det finns ljusa anlag på mannens sida.

  • Anonym (Japp)
    Fri 21 Jun 2019 10:10
    #71

    Jag kom på fler exempel. Mamman mörkblond och blåögd, svensk, pappan svart hår och mörkbruna ögon, grekisk. Äldsta dottern ser helt grekisk ut med svart hår och mörka ögon. Lillasystern är en kopia av mamman med mörkblondt hår och blå ögon.

    Jag har även gått i skolan med en ljusblond kille med blå ögon vars pappa var svart och från Kenya.

  • Anonym (Groda­)
    Mon 9 Sep 2019 20:15
    #72
    Anonym (Ja) skrev 2019-06-20 19:27:14 följande:

    Ja om hon är svensk. Annars liten chans.


    Om killen är blond spelar det ingen roll? 
  • Anonym (Hej)
    Mon 9 Sep 2019 21:03
    #73

    Min bekanta är 50 %finsk (isblond) och 50% gambian (väldigt mörkhyad), hon är själv mittemellan och har barn med en iranier. Ett barn är mellanblond med isblåa ögon och ett barn ser helt arabisk ut. Ingen ser riktigt ut att vara släkt med varann utom far och son. Som ett exempel.

    Lite lustigt. Generna kan verkligen spela spratt och även om sannolikheten för vissa utseenden är större är det alltid en chans att anlag kan ligga dolt i flera generationer innan ett barn plötsligt får ett visst särdrag som nedärvts från en förmoder eller - fader.

    Men enkelt uttryckt är anlagen för brunt/svart hår dominant och för blont eller rött är reccisivt. Bruna är dominant över blåa och gröna ögon. Ändå fick jag med bruna och min dåvarande även han med bruna ögon ett blåögt och ett grönögt barn.

    Ett litet lotteri :) kom ihåg nån artikel om en afroamerikansk familj som fick ett tvillingpar där en såg ut som 'förväntat' och den andra såg typ blekt irländsk ut, inte ens som syskon eller släkt. För att det fanns såna gener längre tillbaka.

  • Mon 9 Sep 2019 21:18
    #74

    Jag är väldigt mörkblond (numera närmare kopparbrunt) och har slamgröna ögon (mina föräldrar var båda blåögda, även deras föräldrar). Min äldstas pappa är blond och blåögd. Min sambo är mörk, nästan svarthårig och har mörkbruna ögon.

    Min äldsta är föga förvånande blond och blåögd. Mer förvånande är all mellanbarnet också är det, även om hans ögon nu vid 2,5 visar tecken på att börja mörkna. Yngsta är bara ett halvår så svårt att säga men än så länge är ögonen ljusblå och håret rödblont

  • Anonym (Jadå)
    Mon 23 Sep 2019 18:23
    #75
    stor grön drake skrev 2019-09-09 21:18:40 följande:

    Jag är väldigt mörkblond (numera närmare kopparbrunt) och har slamgröna ögon (mina föräldrar var båda blåögda, även deras föräldrar). Min äldstas pappa är blond och blåögd. Min sambo är mörk, nästan svarthårig och har mörkbruna ögon.

    Min äldsta är föga förvånande blond och blåögd. Mer förvånande är all mellanbarnet också är det, även om hans ögon nu vid 2,5 visar tecken på att börja mörkna. Yngsta är bara ett halvår så svårt att säga men än så länge är ögonen ljusblå och håret rödblont


    Haha, slamgröna var lite väl blygsamt! Tror säkert det finns en mer smickrande beskrivning av din ögonfärg
  • Tue 24 Sep 2019 20:48
    #76
    Anonym (Jadå) skrev 2019-09-23 18:23:20 följande:

    Haha, slamgröna var lite väl blygsamt! Tror säkert det finns en mer smickrande beskrivning av din ögonfärg


    Säkert, men de är gröna med bruna och blå fläckar så inte den där fina gröna färgen folk tänker på när de hör gröna ögon.
  • Anonym (Sanna­)
    Wed 25 Sep 2019 20:25
    #77

    Vill TS att barnet ska bli blond och blåögd?Då måste han skaffa barn med en kvinna med blåa ögon.Enkelt.

  • Anonym (Möjli­gtvis)
    Wed 18 May 2022 08:04
    #78
    Ja det kan hända om ni får fler barn så kan det bli olika utseenden men jag tror att dom allra flesta barnen får mammans  drag om hon är mörkare?
  • Wed 18 May 2022 08:18
    #79

    jag och frugan är helt mörka både i ögonen och håret men vår son (13 månader gammal) har himmelblå ögon och blont hår :)

    Onödigt att säga att typ samtliga av min omkrets har kommit med: "eheh är barnet verkligen ditt ehehe Flört"

Svar på tråden Någon chans att få blonda barn om ens tjej är mörk?