• Johosefin

Hur vet man om bebis har ansträngd andning?

Har en bebis på 4 veckor som har snor, eller kråkor, i näsan. Verkar inte vara besvärad av det mer än att hon nyser ibland. Snoret är långt upp och går inte att hjälpa henne få ut det. Förra veckan försökte jag med koksalt men utan resultat. Hur vet man när andningen blir störd av snoret?

• Svar på tråden Hur vet man om bebis har ansträngd andning?
  • Anonym (Kvinna37)

Det hör du väl..?

• Anonym (.)

Du hör om det är väldigt jobbigt eller kanske det viktigaste, om barnet är väldigt rosslig och förkyld så kan man kolla på bröstkorgen om bebis har indragningar. Googla så kommer du hitta länkar ang. detta med film att se vad jag menar.

Om bebisen e väldigt snorig så köp sprayen physiomer baby, den är sååå bra!

• Johosefin

Snoret försvinner liksom inte. Ser likadant ut som förra veckan. Hon nyser bara men låter inte inte mer än vanligt vid andning :) Den har jag hemma, hur funkar den?

• Snuttis2

Du är säker på att det är snor? Är det segt o kletigt ?

Små bebisar får ofta upp bröstmjölk i näsan o det kan se ut som snor.

Vår son är lite äldre (4mån) men har säkert haft fyra förkylningar sedan han kom. Vi kör koksaltsdroppar i perioder när han varit mkt snorig, det så näsan sköljs ren alt att snoret mjukas upp- är det tjocka klumpar har vi först sköljt o lite senare försökt att försiktigt suga ut dem med en nässug från apoteket(funkat rätt bra)!

Någon ovan rek en spray som sägs vara bra.

Andas bebisen ok vid amning ? Eller visslar det i näsan då? I så fall skölj ....några gånger per dygn o särskilt en stund innan natten. Se dock till att bebisen får vara upprest en stund efter sköljning för vätskan kan rinna ner o reta locket som stänger till luftvägarna vilket kan ge en obehaglig reaktion. Trodde vår son skulle kvävas när det hände oss.

Förkylning i näsan oroar jag mig inte för utan var observant på om visslandet går ner mot lungorna eller om bebisen börjar hosta mkt, då kan man behöva kontakta sjukvården då bebisar har trånga luftvägar o svårt att hosta rent.

• Kramakarma

Det finns en koksaltspray på Apoteket som heter Physiomer Baby. Den skjuter upp en spray i bihålorna så att det rensar ur. Mkt bättre än droppar. Sedan anv nässug för att få ut resten . Lycka till

Svar på tråden Hur vet man om bebis har ansträngd andning?