• Anonym (SjukskrivenVillJobbaMer)

Kan företagshälsovård neka heltid hur länge som helst? Tycker upptrappningen går för långsamt

Halloj..

Jag har varit sjukskriven i lite över ett år, Har jobbat 25% 1 månad , 50% 3 månader och är kvar på det nu.

Sista företagshälsomöte så sa jag att jag vill gå upp i tid, Men då började läkaren säga att jag ska fortsätta så här ett tag till, Ev 75% strax före jul eller i januari tyckte han om det går fortsatt bra.

Jag förstår att dom vill ta det lugnt för att förhindra ett bakslag, Men hur jävla länge ska man acceptera deras upptrappningsplan när man känner själv att det går bra?

Ekonomin blir enormt lidande, Jag måste upp i heltid så fort som möjligt, Har lust att bara avsluta samarbetet och gå upp i heltid direkt för jag blir så irriterad.

Men det finns säkert nån lag när man jobbar inom ett större företag att man inte får göra det?.....

Läkaren säger att jag inte ska tänka på pengarna nu.. Lätt för han o säga!
    Och hade jag inte orkat jobba mer så hade jag väl inte bett om det heller.

vad gäller?

Till min stora förvåning så håller försäkringskassan med läkaren, Dom som brukar göra allt för att bli av med en... Men inte nu hahaha...

• Svar på tråden Kan företagshälsovård neka heltid hur länge som helst? Tycker upptrappningen går för långsamt
  • Anonym (Ta det chill)

Allt beror ju på varför du är sjukskriven och hur det påverkar dina arbetsuppgifter. 

Tänk på att om du går upp i tid för snabbt så kan du bli sjuk igen och då kan det ta mycket längre att komma tillbaka, så ta det lugnt även om du helst av allt vill komma upp i heltid på en gång!

• Anonym (Ta det chill)

Allt beror ju på varför du är sjukskriven och hur det påverkar dina arbetsuppgifter. 

Tänk på att om du går upp i tid för snabbt så kan du bli sjuk igen och då kan det ta mycket längre att komma tillbaka, så ta det lugnt även om du helst av allt vill komma upp i heltid på en gång!

• CitronTulo

Du har ju såklart rätt att avbryta din sjukskrivning när du vill. Men beroende på varför du är sjukskriven och vad du jobbar med så kan det ju vara dumt att gå emot läkarens ordination om hen anser att du inte bör jobba heltid nu utan trappa upp långsamt.

• CitronTulo

Kan säga att det för mig var helt tvärt om när jag var sjukskriven för en herrans massa år sedan.. Började på 50 % och tyckte det gick okej, ökade på till 75 % efter några månader och tyckte det var tufft, hade ändå piskan på mig att jag skulle upp på heltid så snart som möjligt. Kände att det inte skulle funka då jag var helt slut av 75!! Valde att säga upp mig och börja plugga i stället..

• sextiotalist
    Anonym (SjukskrivenVillJobbaMer) skrev 2017-11-29 10:27:46 följande:

Halloj..

Jag har varit sjukskriven i lite över ett år, Har jobbat 25% 1 månad , 50% 3 månader och är kvar på det nu.

Sista företagshälsomöte så sa jag att jag vill gå upp i tid, Men då började läkaren säga att jag ska fortsätta så här ett tag till, Ev 75% strax före jul eller i januari tyckte han om det går fortsatt bra.

Jag förstår att dom vill ta det lugnt för att förhindra ett bakslag, Men hur jävla länge ska man acceptera deras upptrappningsplan när man känner själv att det går bra?

Ekonomin blir enormt lidande, Jag måste upp i heltid så fort som möjligt, Har lust att bara avsluta samarbetet och gå upp i heltid direkt för jag blir så irriterad.

Men det finns säkert nån lag när man jobbar inom ett större företag att man inte får göra det?.....

Läkaren säger att jag inte ska tänka på pengarna nu.. Lätt för han o säga!
    Och hade jag inte orkat jobba mer så hade jag väl inte bett om det heller.

vad gäller?

Till min stora förvåning så håller försäkringskassan med läkaren, Dom som brukar göra allt för att bli av med en... Men inte nu hahaha...

Tycker du ska lyssna på läkaren och fk, speciellt när de är ense, vilket inte händer allt för ofta.
    Men jag måste fråga, hur kan det påverka ekonomin enormt mycket. Du har ju fortfarande 75% av din ordinarie lön och 80% av de andra 25%, då bör du ju ändå få en bra bit över 90% av ordinarie lön, om du inte är väldigt högavlönad, men har företaget kollektivavtal, så brukar detta även bli kompeserat
Svar på tråden Kan företagshälsovård neka heltid hur länge som helst? Tycker upptrappningen går för långsamt