Arg på mig själv för att jag ibland blir ''känslokall''
Jag har en hög sympatisk förmåga och har i princip alltid haft det. Empatin har jag med, självklart.
Men ibland när det kommer till att någon pratar om något djupt, så låser mina känslor sig, och jag vet oftast inte hur jag skall agera, uttrcyka mig eller ge för respons, förens efteråt.
Sedan tänker jag på hur människan kände sig efter det, för att jag inte sa något.
Det är alltid svårt att ge den goda responsen, hur skall jag ge för respons, vad kan jag ge för respons, eller förväntar sig personen överhuvudtaget en respons. Om jag ger en respons, så bör jag vara försiktig så jag inte låter som en wannabe psykolog eller besserwiser.
Exempelvis idag, så öppnade sig en person sig om sin kamratskap. Personen talade om sin ensamhet, och förklarade hur denne förlorade sina vänner. Två stuckna hade flyttat bort ifrån stan, medan en av de avbröt kontakten.
Jag minns faktiskt inte hur jag agerade eller gav för respons, men jag satt tyst och sa knappt någon respons, tror jag, för det.
Vad skulle jag säga?
Jag får ju inte låta som en besserwiser, eller någon som tror sig veta om hur det kan kännas.
Men jag kom på ungefärlig vad jag hade kunnat ge för respons efteråt, och det avskyr jag att jag inte kom på tidigare. Hur känner sig personen nu? Eller hur känner sig personen efteråt. När personen berättade det, så sade personen det på ett neutralt sätt, men det behöver ju inte betyda att det var neutralt emotionellt för personen, även om personen sa det på ett neutralt tonläge.
Är arg på mig själv, och märkt att jag har i princip alltid varit såhär. Jag har sympatiskförmåga och empatiskförmåga, men mina känslor brukar låsa sig vid djupa samtal.
Och kanske värst av allt, så vet jag oftast inte om jag bör ge någon respons eller inte. Hur skall jag göra för att personen skall känna sig bekväm och tycka att det var värt att öppna upp sig. Jag vill ju inte att personen skall känna skuld, skam eller ånger för att denne valt att öppna upp sig.