• Randig20

Foundation vad gör jag för fel!

Har Precis köpt och börjat använda lumenes blur foundation efter att både hört och läst väldigt bra om den! Men när jag applicerar den så blir det som om jag är extremt torr?! Alltså ser ut som små flagor i ansiktet så har jag aldrig fått av någon annan.

Så till frågan kan jag göra något åt det? Eller är den fel konsistens för min hud helt enkelt:/

• Svar på tråden Foundation vad gör jag för fel!
  • Randig20
    Rockelina skrev 2017-12-02 07:52:22 följande:

Ps: jag använder färgen "radiant" och är blek. Min hy blir perfekt och flera vänner som testat har gått över till samma lösning. De blev nyfikna då de såg hur mycket fräschare jag plötsligt såg ut. Nu använt det i tre år.

Tack för tipset! Sökte på den och den lät ju super, verkligen värt ett försök. :) kvalité kostar väl lite mer men det är de värt.
  • Randig20
    Emmens skrev 2017-12-02 18:48:47 följande:

Gjorde en hudanalys förra året för jag haft och de sa att de med känslig hy/torr hy/reaktiv hy ska ha väldigt rena och enkla produkter. Så har använt mandelolja som rengöringsrutin, men då verkligen tagit bort rester av oljan med varm handduk. Det har funkat jättebra. Alltså torra partier och eksem har försvunnit och huden är mjuk och spänstig typ. Rosenvatten använder jag som ansiktsvatten. :) sen riktig aloe vera som återfuktning bland annat och sen dagkräm på det.

Men skulle vilja ha en dagkräm med SPF och såg Paulas Choice har det. Fick förslag på Paula Choice också när jag gjorde en hudanalys nyligen igen. Hur tycker du det funkat? Har du använt det länge?

Åh vad härligt det lät med mandelolja, rosenvatten och aloe Vera! Det är verkligen bäst med rena produkter.

Jag har under så många år behandlat min hy så fel.. bara jag fått nån enstaka finne så har jag använt alldeles för starka produkter som torkat ut eller peelat hyn alldeles för hårt..

jag har använt paulas choice nu i någon månad, herregud så nöjd jag är redan! Hyn är jätte återfuktad, finnarna jag hade fått på käken (precis nu efter min graviditet) är helt borta och hyn har fått en jätte fin lyster och jämnhet.

jag använder ur serien redness relief där finns även ett "ansiktsvatten" med bha syra som peelar då alltså helt utan korn och såhär! Jätte nöjd, det var därför jag inte förstod varför min foundation fortfarande "flagnade" haha.. men ska kolla upp mineral pudret som rockelina tipsade om!
  • Rockelina
    Emmens skrev 2017-12-02 18:51:40 följande:
    Ja jag såg du skrev det när jag läste tråden och sökte upp den på en gång faktiskt. Läste att den är för känslig hy och "förhindrar fuktförlust" vilket lät så bra! :) tack för tipset. Har du också torr hy annars? Eller hur är din hy?
    Hej, min hud är torr - har hunnit bli 47 år men sen tio år yngre ut minst med detta puder.
  • Emmens
    Rockelina skrev 2017-12-03 12:35:44 följande:

Hej, min hud är torr - har hunnit bli 47 år men sen tio år yngre ut minst med detta puder.

Wow! Värt att testa
  • Emmens
    Randig20 skrev 2017-12-03 09:14:54 följande:

Åh vad härligt det lät med mandelolja, rosenvatten och aloe Vera! Det är verkligen bäst med rena produkter.

Jag har under så många år behandlat min hy så fel.. bara jag fått nån enstaka finne så har jag använt alldeles för starka produkter som torkat ut eller peelat hyn alldeles för hårt..

jag har använt paulas choice nu i någon månad, herregud så nöjd jag är redan! Hyn är jätte återfuktad, finnarna jag hade fått på käken (precis nu efter min graviditet) är helt borta och hyn har fått en jätte fin lyster och jämnhet.

jag använder ur serien redness relief där finns även ett "ansiktsvatten" med bha syra som peelar då alltså helt utan korn och såhär! Jätte nöjd, det var därför jag inte förstod varför min foundation fortfarande "flagnade" haha.. men ska kolla upp mineral pudret som rockelina tipsade om!

Vad kul jag fick liknande rekommendation med CALM redness relief. Roligt att höra från andra med snarlika problem som har bra erfarenhet från märket! Blev positivt överraskad när jag läste om produkterna och deras innehåll för de verkade inte ha nästan några irriterande/skadliga ämnen. Så kommer nog göra ett försök med dagkrämen. :) ska också kolla upp det mineralpuderet samt Lancome hydra zen BB cream som någon skrev på någon sida. Det står att den ska ge fukt vilket verkligen lät bra samt att lancome är det enda som som funkat på mig (concealern). Bra med tips!
  • Randig20
    Emmens skrev 2017-12-03 14:02:46 följande:

Vad kul jag fick liknande rekommendation med CALM redness relief. Roligt att höra från andra med snarlika problem som har bra erfarenhet från märket! Blev positivt överraskad när jag läste om produkterna och deras innehåll för de verkade inte ha nästan några irriterande/skadliga ämnen. Så kommer nog göra ett försök med dagkrämen. :) ska också kolla upp det mineralpuderet samt Lancome hydra zen BB cream som någon skrev på någon sida. Det står att den ska ge fukt vilket verkligen lät bra samt att lancome är det enda som som funkat på mig (concealern). Bra med tips!

Ja verkligen! Är en himla djungel annars när man testar sig runt själv.. vet inte hur många hudvårdsprodukter jag blivit besviken på. Nä men paulas choice har bara gjort mig varmt överraskad än så länge, precis riktigt bra innehåll och inte heller djurtestat! :)
  • Rockelina

Vad gäller hudkräm kan jag tipsa om jabusche och Elisabeth Arden - enda jag använt sedan urminnes tiden. Hudolja från Apoteket/hälsokost på natten ibland. Funkar utmärkt. Min hud fixar inte vilka krämer som helst. Hade mkt eksem när yngre.

Idag - kräm med kvalitet sedan mineralpuder på (Jane iredale) och sedan är det klart.

• Emmens
    Rockelina skrev 2017-12-03 22:06:00 följande:

Vad gäller hudkräm kan jag tipsa om jabusche och Elisabeth Arden - enda jag använt sedan urminnes tiden. Hudolja från Apoteket/hälsokost på natten ibland. Funkar utmärkt. Min hud fixar inte vilka krämer som helst. Hade mkt eksem när yngre.

Idag - kräm med kvalitet sedan mineralpuder på (Jane iredale) och sedan är det klart.

Är det bara dagkräm av de märkerna samt är det till torr eller normal hy? Någon speciell sort? (Elisabeth Arden och Jabusche). Vilken hudolja från apotek?

Vill ha en massa bra tips och du verkade ha sån bra koll!

Är det denna från Jane iredale, alltså mineralfoundation? www.lyko.se/jane-iredale/jane-iredale-purepressed-base-bisque (såg det fanns en puder också).

Vart köper du din? Vet du nån affär som säljer där man kan prova (Stockholm). Var så himla många olika färger på internet :)
  • Emmens

Kan uppdatera har provat lite olika foundation nu.

Den Lancome hydrazen BB cream var väldigt bra gällande torrhet, däremot täckte den inte så mycket (är ju BB cream) och den var lite för glansig för min smak men annars jättebra för min torra hud.

Id mineralfoundation var för torr för mig och la sig som kakor och i linjer, såg mer rynkig ut. Så den funka inte.

Provade också maybeline fit me som du använde TS förut och den funkade bäst på min hy. Blev pyttelite torrt på kinder men den funka bäst ändå. Varför ville du byta den, var det att du ville ha en renare produkt?

Hade både ansiktskräm samt fuktmask m.m. innan jag provade dessa.

Träffade en hudterapeut idag som också sa att om man har känslig hy så ska man undvika syror och för stark peeling, att huden kan reagera mycket på det. Så kan vara det med din ansiktsrutin eftersom det innehåller sån bha syra? Men vet inte om du har känslig hy. Sen att man ska använda få milda produkter.

• Emmens

Hon sa också att olja inte är bra för känslig hy för det får huden att reagera väldigt mycket så det kan få motsatt effekt.. Jag som precis beställt en olja. :/ Haha är verkligen en djungel :)

• Rockelina
    Emmens skrev 2017-12-05 17:51:05 följande:
    Är det bara dagkräm av de märkerna samt är det till torr eller normal hy? Någon speciell sort? (Elisabeth Arden och Jabusche). Vilken hudolja från apotek?

Vill ha en massa bra tips och du verkade ha sån bra koll!

Är det denna från Jane iredale, alltså mineralfoundation? www.lyko.se/jane-iredale/jane-iredale-purepressed-base-bisque (såg det fanns en puder också).

Vart köper du din? Vet du nån affär som säljer där man kan prova (Stockholm). Var så himla många olika färger på internet :)
    Hej! Köp pressed powder refill - blir billigast så (kommer i plastförpackning återförslutningsbar).

Jag köper min hos ABC hudvård. Blev fast efter en behandling där. Men finns på nätet. Är du som jag i huden färgad som gemene "svenne" passar du i radiant. Jämför med de foundations du använder.
  • Rockelina

Vad gäller krämerna använder jag Elisabeth Arden visibel difference för det mesta sedan 20 år. Lyxar ibland till det med nattkräm. Men mkt sällan. Men är mest bara kräm och detta puder plus lite på ögon och min jag använder. Lätt som en plätt och tar Max fem minuter.

• Randig20
    Emmens skrev 2017-12-05 17:59:00 följande:

Kan uppdatera har provat lite olika foundation nu.

Den Lancome hydrazen BB cream var väldigt bra gällande torrhet, däremot täckte den inte så mycket (är ju BB cream) och den var lite för glansig för min smak men annars jättebra för min torra hud.

Id mineralfoundation var för torr för mig och la sig som kakor och i linjer, såg mer rynkig ut. Så den funka inte.

Provade också maybeline fit me som du använde TS förut och den funkade bäst på min hy. Blev pyttelite torrt på kinder men den funka bäst ändå. Varför ville du byta den, var det att du ville ha en renare produkt?

Hade både ansiktskräm samt fuktmask m.m. innan jag provade dessa.

Träffade en hudterapeut idag som också sa att om man har känslig hy så ska man undvika syror och för stark peeling, att huden kan reagera mycket på det. Så kan vara det med din ansiktsrutin eftersom det innehåller sån bha syra? Men vet inte om du har känslig hy. Sen att man ska använda få milda produkter.

Ja precis maybeline fit me slutade jag med för jag ville ha något lite renare, men den blir snygg på! Sen tyckte jag inte jag hittade en tillräckligt bra nyans för min hud.. hade en lite mörkare när det var sommar (om jag behövde foundation då) och precis efter sommaren och den trivdes jag med.

Ja min hy är känslig och torr, men har haft oturen att fått hormonella finnar nu runt käken/hakan! :/ så därför använder jag den med bha syra från paulas choice då den ska funka för alla hudtyper och vara skonsam för känslig hy! Sen har jag återfuktade krämen för torr hy :)

Så mina finnar har redan försvunnit och jag är faktiskt inte alls torr!! Så super nöjd, så kommer bara köra peelingen med syran vid få tillfällen nu. :)

Blandade också ut min foundation med återfuktande kräm idag och det blev lite bättre faktiskt!

Den Jane iredale tror jag ska finnas i kicks butik!! Tänkte själv ta mig dit nu någon dag och testa, för känns lite dyr att bara beställa hem när man inte vet färgen osv..

Förresten har du/ni någon erfarenhet av hur transparent puder funkar över? Funkar det bra på torr hy? :)
  • Rockelina

Du behöver inget transparent puder om du använder Jane iredale. Men den finns även transparent. Jag kör med tonat och slipper då använda foundation.

Jag har också jättetorr hud. Ska gå och köpa hudolja för natten behöver det på vintern. Köper då alltid på hälsokost.

Peela huden gör jag knappt. Stör den så lite som möjligt. Men ånga huden (kokt vatten och handduk) funkar nog bra för att få bort död hud, rena även när torr. Inte bara bra för fet hud.

Svar på tråden Foundation vad gör jag för fel!