• muscot

Hyresvärd vill bli av med mig

Hej,
    Min hyresvärd har skickat mig en uppsägning (ogiltig då han vill hyra ut till en annan hyresgäst som betalar mer). Jag har protesterat skriftligt och får till svar att han kommer ta det till domstol. Eventuellt om vi kan förhandla.

Känns inte direkt jättekul att bo kvar med en hyresvärd som absolut vill bli av med mig. Undrar därför vad jag kan kräva vid en eventuell flytt? Jag trivs väldigt bra i nuläget och vill inte flytta men hyresvärden sa han kan hjälpa mig hitta en lägenhet...känns ju inte sådär jättekul att behöva flytta i februari mitt i snöslask. Ingen hiss i bygget och jag bor på tredje våningen. Sen vet jag ju inte vilken lägenhet han kan tänkas finna...Sen flyttkostnader kommer ju gå på flera tusen.

Tacksam för inspel. Kram

• Svar på tråden Hyresvärd vill bli av med mig
  • sextiotalist

Besittningsrätten är väldigt stark, men om du inte är med där ännu, så gå med i hyresgästföreningen, för även om han inte kan vinna den här kampen (troligen får han avslag i hyresnämnden) så kan han börja jävlas på andra sätt och då är det bra att ha tillgång till jurister som kan stötta dig.

• Jamesdio
    muscot skrev 2017-12-04 11:17:41 följande:
    Nej. Endast om han själv ska använda bostaden eller renovera eller om jag missköter mig
    Jaha, men då får du ju tala om vad som står från början i klausulen om man ska fatta det!
  • Petrelia

Ush så illa. Älskar Norge mer på detta sätt. Här kan man slänga ut folk lättare om det inte passar att betala mer. Fy, vad "kommunistiskt" det känns att Ts ska kunna bestrida att en ägare varken får höja priset till Ts eller som konsekvens därmed välja en annan hyresgäst. Ush Ush Ush.

• Kerubmamman
    muscot skrev 2017-12-04 11:17:41 följande:
    Nej. Endast om han själv ska använda bostaden eller renovera eller om jag missköter mig

Hur är klausulen formulerad?
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Noname00
    muscot skrev 2017-12-03 15:06:30 följande:
    "vi använder oss av uppsägningsklausulen i ditt kontrakt"

Det står att efter ett år kan avtalet sägas upp av bägge parter. I övrigt tidsbestämt kontrakt på 3 år. Jag frågade han varför och han svarade att han ingått avtal med ett företag som vill hyra alla lägenheterna i huset
    Men accepterade du detta avtalet när du först skulle hyra lägenheten?
    Jag antar att du skrev på.
  • muscot

Han erbjuder att betala flyttkostnader, frigöra min deposition innan utflytt samt att jag slipper flyttstäda. Vad hade ni andra gjort?

• nevermind
    muscot skrev 2017-12-10 16:08:55 följande:

Han erbjuder att betala flyttkostnader, frigöra min deposition innan utflytt samt att jag slipper flyttstäda. Vad hade ni andra gjort?

Beror ju helt på. Jag bor i Stockholm så jag hade svarat ungefär "- Fuck no."
  • muscot
    nevermind skrev 2017-12-10 17:34:13 följande:
    Beror ju helt på. Jag bor i Stockholm så jag hade svarat ungefär "- Fuck no."
    hahaha hur mycket hade du gått med på då?
  • nevermind
    muscot skrev 2017-12-10 22:11:05 följande:
    hahaha hur mycket hade du gått med på då?
    En annan lägenhet såklart. Förstahandskontrakt. Motsvarande storlek och hyra. Samma eller bättre område.
  • Kerubmamman
    muscot skrev 2017-12-10 16:08:55 följande:
    Det beror på hur den där uppsägningsklausulen är formulerad. Har han rätt att nyttja den så skulle jag tacka ja till allt jag får. Om det inte är en giltig uppsägning skulle jag kämpa vidare. 

Eftersom det bara är ett tidsbegränsat kontrakt så måste du ändå söka dig vidare till slut. Jag skulle kämpa mer om det var ett tillsvidarekontrakt. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • muscot

Han erbjuder nu 10.000 i flyttkostnader, slippa betala hyra i januari samt slippa flyttstäd och frigöra depositionen...men jag trivs ju här...jag sa nej och han började indirekt hota mig:/ ska ta mig till tingsrätten och det är mina egna konsekvenser bla bla bla

• Aniiee
    muscot skrev 2017-12-12 15:42:41 följande:

Han erbjuder nu 10.000 i flyttkostnader, slippa betala hyra i januari samt slippa flyttstäd och frigöra depositionen...men jag trivs ju här...jag sa nej och han började indirekt hota mig:/ ska ta mig till tingsrätten och det är mina egna konsekvenser bla bla bla

Kan du skriva hur länge du har bott och exakt vad det står i uppsägningsklausulen?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • nevermind
    muscot skrev 2017-12-12 15:42:41 följande:

Har du hemförsäkring?
  • nevermind
    muscot skrev 2018-01-20 01:19:59 följande:

Fortfarande inte hänt något

Vart har hyresvärden tänkt att du ska bo nånstans istället?

Har du hemförsäkring?
  • muscot

Jag protesterade. Han bekräftade protesten mottagen. Nu har han fram till mars på dig att ta det vidare

Svar på tråden Hyresvärd vill bli av med mig