• ráv

nyfödd som inte äter som hon skall ..

Hej ,

Då både jag och sambon börja blir frustrerade på sjukvården och även BVC så hoppas jag att ni kanske har något råd som kan funka ..

Vi har en dotter på 1 månad ihop , vårt första barn , för oss båda .. 
    Hon har sen dag sju haft problem med förstoppning och vi har varit inne på barnakuten för det 3 gånger på 5 dagar, där dem "tömt" henne ..
    Vi har fått rådet att prova NAN sensetive , vilket funkade i 3 dagar innan det blev samma fenomen med hård i magen , skrikig osv .. det var då vi provade med Althera och den ville hon inte alls ha.. så vi gick tillbaka till NANen och började samtidigt med lactulos .. vilket också funkade ett par dagar..
    Tills hon började reagera på lactulosen och skrek för det.. det var då vi hamnade på barnakuten... 
    Då fick vi en burk neocate viket hon älskade och funkade fint med lactulos, miniform och sempers magdroppar.. vi har kört  på detta i 3-4 dagar men nu har detta också slutat funka ..

Nu sover hon oroligt om hon ens sover, skriker väldigt mycket och länge , ont i magen/rygg av förstoppning och "drömmer" väldigt mycket (rör sig och väldigt lätt väckt). 
    Hon blir inte mätt av neocaten tycker vi och hon somnar inte längre efter maten utan man får nästan tvinga henne till att sova.. 

Vi behöver tömma henna ca 2 gånger om dagen av förstoppningen då hon skriker tills hon är röd av smärta .. hon försöker krysta men det går inte , ibland händer det faktiskt att det finns en kladd i blöjan men det är kanske vart tredje dag eller så ...

Hon äter väldigt oroligt då hon äter ca 60 ml var annan timme istället för 120ml var fjärde som hon gjorde innan.. 

Som det är nu har jag sovit 4 timmar på 4 dagar då jag fått vara uppe på nätterna, det här börjar ta både på mitt och sambon temperament & vårat förhållande(hon har kort stubin och jag är även rädd för att hon skall hamna i förlossnings depression...

så nu är min förhoppning att någon har något tips ?..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-02 22:08
    glömde att skriva ... Hon finner ingen ro överhuvudtaget , gäspar som sutton och ögonen går i kors .. men vägrar sova ..
    när hon skriker , vilket sker ofta så kvittar det nästan vad vi gör , för inget funkar ..
  • Svar på tråden nyfödd som inte äter som hon skall ..
  • Any80

Varför Nan? Semper lemolac sensipro är det bästa som finns!!!!

• Any80

Varför Nan? Semper lemolac sensipro är det bästa som finns!!!! Min dotter hade samma problem, Bvc tyckte först testa nan sensitive, sen nan HA, men till slut tog jag på egen hand och testade Semper lemolac sensipro , och jag gjorde rätt! Masera magen också på bebisen! Lycka till

• nnnnnnnn

Testa Hipp ersättning.
    Be barnkliniken om hjälp, det är något som inte är rätt...
    Blandar ni på rätt sätt? Inte för lite vatten/för mycket pulver? Man får inte packa måtten utan fylla dem väldigt försiktigt då det lätt packas ihop och blir för mycket.

• MamaBjurling

Prova akupunktur! Har själv ingen erfarenhet av förstoppade spädbarn men två av mina tre barn hade kolik som försvann tack vare akupunktur. Vi gick hos Marietta och jag träffade på mammor med problem med förstoppade spädbarn som gick till henne. Du kan läsa mer här: www.akupunktur.se/

Är dock i Stockholm. Kanske finns liknande övriga landet?

Kanske kan vara värt att prova...

• Sempersddroppar

Hopps att ni kan avlasta varandra lite så att ni får några timmars sömn. Utan sömn blir man knäpp tillslut.

Min son var även han trög i magen. Blev tipsad om att börja med Sempers D-droppar istället för de vanliga d-dropparna man får av bvc. Sempers D-droppar innehåller även samma saker som deras magdroppar. Hans mage blev bättre efter att vi bytt.

Sen stå på er, tjata hål i huvudet på sjukhuspersonalen så att ni blir hjälpta. Ibland känns det som om dom bara skickar iväg en för att dom inte har tiden att hjälpa till.

Hoppa att det blir bättre för ert barn och även er!

All styrka till er!

• meicc
    nnnnnnnn skrev 2017-12-02 22:17:59 följande:

Testa Hipp ersättning.

Be barnkliniken om hjälp, det är något som inte är rätt...

Blandar ni på rätt sätt? Inte för lite vatten/för mycket pulver? Man får inte packa måtten utan fylla dem väldigt försiktigt då det lätt packas ihop och blir för mycket.

Också min första tanke, räcker att man blandar lite fel så blir barnet påverkat i längden.
  • Snuttis2

Är inte säker på att jag förstår helt, hur vet ni att hon är förstoppad förutom att hon krystar menar jag?

Hur ofta bajsar hon?

Tycker det låter mer som kolik på din beskrivning nämligen.

• Cormac

Vad jobbigt det låter, känner med dig.

Hade en liknande situation med vår bebis, förutom besöken på akuten, tömningarna osv som du beskriver. Tarmarna på nyfödda är inte utvecklade och det kan vara riktigt tufft för dem att få igång bajsandet. Att det går några dagar mellan bajsningarna behöver inte betyda att det är något "fel" på bebisen. 

Vi hade i rapsolja i ersättningen när det var riktigt jobbigt för vår tjej, och vi tyckte att det gav resultat. Ofta kunde hon bajsa på egen hand efter två eller tre matningstillfällen med olja. 

Den stora skillnaden kom dock när vi bytte från NAN till Hipp. Nu när hon är fyra månader kan hon fortfarande bli gasig och få ont i magen av det. Men hon är sällan förstoppad.

Har du testat Hipp? 

Svar på tråden nyfödd som inte äter som hon skall ..