• shadakam

Föraldrarpenning

Hej!

Jag har ett barn som är 1 år och 10 månader, och jag planerar att bli gravid igen . Får jag samma fp från försäkringskassan ?

Jag har läst mycket om att man måste sykdda sin SGI, med jag fattar inte faktiskt hur den funkar.

Jag behöver ett tydligt svar

Tack!

Fp
  • Svar på tråden Föraldrarpenning
  • Carambolan

Du får samma om du har tagit ut föräldrapenning eller arbetat/studerat minst fem dagar i veckan sedan barnet fyllde ett år. Om du inte har det kommer fp för nästa barn att baseras på din nuvarande inkomst.

• shadakam
    Carambolan skrev 2017-12-04 00:39:05 följande:

Du får samma om du har tagit ut föräldrapenning eller arbetat/studerat minst fem dagar i veckan sedan barnet fyllde ett år. Om du inte har det kommer fp för nästa barn att baseras på din nuvarande inkomst.

Tack för svaret! Men vad är med det 1 år och 9 månader reglen? Man måste bli gravid när första barnet är 1 år och 9 månader, stämmer det?
  • Mia86a
    shadakam skrev 2017-12-04 09:27:19 följande:

Tack för svaret! Men vad är med det 1 år och 9 månader reglen? Man måste bli gravid när första barnet är 1 år och 9 månader, stämmer det?

Om man blir gravid innan barnet hunnit fylla 1 år och 9 månader är man garanterad samma föräldrapenning (eller högre) som man hade för det tidigare barnet oavsett nuvarande inkomst. Men du har ju passerat det redan så det är inte aktuellt i ditt fall.
  • Carambolan
    shadakam skrev 2017-12-04 09:27:19 följande:

Tog inte upp det eftersom du redan missat den möjligheten
Svar på tråden Föraldrarpenning