• Anzil

Vad är det med henne?

Hej!

Jag är förälskad, väldigt förälskad i någon.

Jag umgås i princip alla i gruppen på rasterna/bensträckorna. Med det finns ett gäng, som jag bara pratar och är allmänt social med från och till. Vissa i gänget är så pass schyssta att jag har kommit närmare med. I denna gäng befinner sig två kvinnor. Jag har byggt ett bekantskap med de, men inte så nära.

En av kvinnorna har begripit sig på att jag är förälskad någon i kursen. Sedan dess har det blivit mer och mer ''retade''. Inte angående om att jag är förälskad, utan om helt andra saker. Jag känner mig förnedrad inför kvinnan som jag är förälskad i. Det är inte helt säkert att kvinnan bryr sig egentligen, eftersom hon faktiskt är lika vänligt, faktum är att jag känner jag kommit en smula närmare henne vilket är jättetrevligt.

Men det är denna andra kvinna som verkligen är jobbig, det går inte heller snacka med henne om att lägga ner.

Jag får en känsla av att hon faktiskt är intresserad av mig och vet inte hur hon skall hantera sina känslor, speciellt när jag är förälskad i någon annan. Jag vet att det låter fåfängt, men jag kan inte riktigt hitta andra teorier om varför hon beter sig på detta sätt.

Vid retade stunder, kan hon i princip uttrycka sig saker så som ''Jag hatar dig'', ''Jag tycker inte om dig''. ''Jag mår bra när du inte är i närheten''.

I andra stunder går det att samtal med henne, och hon är allmänt vänlig. Det är bara hennes plötsliga ''anfall'', när hon börjar retas, som hon uttrycker sig så. Det går inte riktigt att få kontroll på henne. Det går inte alls att be henne att sluta, eller säga det strängt att lägga av. Hon har hennes sköld med sitt gäng. Så om jag skulle säga något, så skulle hennes gäng, börja skydda henne, vilket det skulle få mig att se dum ut. Jag vill verkligen inte bli förnedrad inför kvinnan jag är förälskad i. Så jag går oftast därifrån.

Jag tror knappast inte att hon ''hatar'' mig som hon säger. Det låter konstigt på det sättet som hon uttrycker sig på, och dessutom går det att vara med henne, samtidigt som jag kanske pratar med någon ifrån hennes gäng innan de samlat ihop sig. Nej, det går inte heller att prata med henne när hon är ''normal'', för då börjar hennes ''retade'' stunder igång.

Jag är fullkomligt säker på att hon inte ''hatar'' mig, just för att hon ibland brukar komma bredvid mig när jag är ensam. Men när jag är bredvid en annan kvinna, kan hon agera sig lustigt, eller till och med inför min förälskelse. Det är det värsta, att hon inte riktigt låter mig vara.

Så det finns någonting hos henne som triggar igång, och jag har noterat mönstret att hon inte riktigt kan behärska sig, när jag skrattar tillsammans med en annan kvinna, eller till och med är med henne som jag är förälskad i.

Jag vet inte vad jag vill ha ifrån denna tråd, men tips vore kanske bra start. Att skriva av sig är också skönt.

Er teorier vad tror ni?

Har jag rätt i någonting, om att hon skulle ha känslor för mig som hon inte riktigt kan behärska eller kan det vara någonting annat?

Hon skyller på att hon redan har en pojkvän, vilket hon har. Så jag begriper mig inte riktigt på hennes agerade. Vad exakt är det som triggar igång hos henne, förstår jag inte riktigt. Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad är det med henne?
  • Mortiscia

Säg åt henne att du inte vill ha med henne att göra, såna där "vänner" behöver du inte i ditt liv.

• Anzil
    Mortiscia skrev 2017-12-06 22:01:17 följande:

Säg åt henne att du inte vill ha med henne att göra, såna där "vänner" behöver du inte i ditt liv.

¨Helt rätt, hon är dock inte min vän. Utan en vän till min kamrat. Hon går i samma kurs, så vi ses lite häromkring och kommer bredvid mig när jag pratar med en annan kvinna.

Det känns så självklart att hon känner svartsjuka, men samtidigt är jag inte helt säkert om det är känslor som hon känner, som hon inte riktigt kan hantera, eller om det är någonting annat.

Det är någonting som sker med henne från och till, speciellt när jag pratar med en annan kvinna.

• äldreochklokare
    Anzil skrev 2017-12-07 07:00:23 följande:

¨Helt rätt, hon är dock inte min vän. Utan en vän till min kamrat. Hon går i samma kurs, så vi ses lite häromkring och kommer bredvid mig när jag pratar med en annan kvinna.

Det känns så självklart att hon känner svartsjuka, men samtidigt är jag inte helt säkert om det är känslor som hon känner, som hon inte riktigt kan hantera, eller om det är någonting annat.

Det är någonting som sker med henne från och till, speciellt när jag pratar med en annan kvinna.

Kan du fråga någon annan om de har märkt hennes taskiga beteende? Det låter ju lite som att hon nästan mobbar dig. Om de har det, kan du be dem om att hjälpa till att säga ifrån? Inte när de här hela gänget eftersom du skriver att det inte funkar, men om du kan prata med någon enskilt?

Vad skulle hända om du pratade med den du faktiskt gillar? 
  • Anzil
    äldreochklokare skrev 2017-12-07 08:10:24 följande:
    Kan du fråga någon annan om de har märkt hennes taskiga beteende? Det låter ju lite som att hon nästan mobbar dig. Om de har det, kan du be dem om att hjälpa till att säga ifrån? Inte när de här hela gänget eftersom du skriver att det inte funkar, men om du kan prata med någon enskilt?

Vad skulle hända om du pratade med den du faktiskt gillar? 

Det där med mobbning har jag faktiskt inte tänkt på. Men...När du nämner det, så är det ju faktiskt trakasserier. Å andra sidan bryr jag mig inte särskilt mycket, bara när jag pratar med den jag gillar. För jag vill självfallet inte bli förnedrad i närvaro av henne. Dessutom säger hon saker som faktiskt kan ge mig en ''dålig'' bild av mig själv. Exempelvis, så fanns det en gammal bekant med i kursen, som jag inte riktigt begrep mig på att det var hon, förs jag faktiskt frågade. Vi kramades och skrattade, delade lite gamla minnen.

Min förälskelse fanns i närheten, inte när vi pratade om att vi känt varandra tidigare. Utan hon kom in, precis, när jag kramade och vi skrattade. Då sa den ''mobbaren'': ''Tänk att du skall hålla på med alla''. Jag har ingen aning om vad hon fick det ifrån, men det där ger mig en mycket dålig bild av mig själv. Både framför min gamla bekant och min förälskelse.

Men samtidigt är jag väldigt glad, eftersom det verkar inte alls som om någon av dessa personer brydde sig.

Men det stör mig rejält, eftersom när jag faktiskt pratar enskilt med min förälskelse, kan hon dyka upp när som, antingen ''klämma'' in sig i samtalet, och ''styra'' samtalsämnen och sätta fokus på sig själv. Eller som det värsta kan hända, att förnedra mig. Min försvar blir att jag smyger iväg lite på ett snyggt sätt, innan det sker.

Jag är rädd, jag tror egentligen inte hon är en sådan som snackar skit om någon annan bakom ifrån. Men jag är mycket rädd att hon skall säga något hemskt om mig, antingen en historia där hon kommer tvista om sanningen eller helt enkelt ljuga ihop en historia.

Hur menar du med den fråga, vad som skulle hända med den jag faktiskt gillar? Du menar hur ''mobbaren'' agerar. Jo, det är lite som jag skrev innan. Att hon kommer och ''förstör'' på ett eller annat sätt, när jag väl pratar ensam med henne.

Jag tror tyvärr inte jag kan heller berätta för någon att jag inte tycker om att bli retad för henne. Eftersom, hon skulle antagligen använda detta emot mig, tvista om det hela, och få ut ett rykte, om att jag skvallrar och kan inte sköta mig själv. Jag skulle nog anses lite löjlig inför henne jag gillar. Så jag väljer att ignorera henne.

Hon retar mig om ''små'' saker, som jag känner att jag inte riktigt kan skvallra om.

Men jag har som sagt inte tänkt på det där med mobbningen. Eftersom jag tolkar allting på att hon känner någon svartsjuka när jag pratar med det motsatta könet. Något triggar igång hos henne. Jag tror faktiskt att hon gillar mig och kan inte behärska sina känslor. Men jag har ingen aning. Det kan vara någonting annat.

Svar på tråden Vad är det med henne?