• Fiffigtnamn

Första graviditeten

Hej! Jag hoppas någon här kan stilla min oro lite! 
    Jag är gravid i v. 18 (17+3) och känner inte av bebis ännu (första graviditeten). Jag är fullt medveten om att det är tidigt fortfarande, men det är väldigt många som känner av sin bebis i denna vecka även om det är första graviditeten för dessa personer. Jag vet att man inte ska jämföra sin egna graviditet med andras, men det är ju jättesvårt. 

När jag var i v.12 så var vi på KUB-ultraljud och då såg allt bra ut. Den 20 december ska vi på RUL-ultraljud. 

När kände ni av första tydliga rörelserna? 

Jag är orolig för att någonting ska vara fel eftersom jag inte känner av bebis och på grund av att jag inte har några gravidsymtom kvar, men det har jag inte haft sedan v.9.

Snälla ni, hjälp mig att stilla min oro!

/ Sofie, orolig blivande mamma 

• Svar på tråden Första graviditeten
  • Moorii

När jag var gravid med min son så fick jag veta att jag hade moderkakan i framvägg, och att det därför kunde dröja lite längre innan jag började känna sparkar. Fladder och så kände jag nog från vecka 20 (fast förstod inte riktigt vad det var då) och första sparkarna kom i vecka 23. Det är väldigt olika hur mycket man känner och vad jag förstått så känner man tidigare andra graviditeten, så får väl se om det stämmer nu när jag väntar mitt andra :)

• Fiffigtnamn

När får man veta det? Om moderkakan alltså?

Jag hoppas på att rörelserna kommer snart, börjar bli otålig och orolig ????

• Kyriie88

Jag har med moderkakan i framvägg och den är en ganska kraftig stötdämpare. Frågade på RUL om jag hade det eftersom jag inte känner något. Kunde se att han sparka som en vilde o ben o armar överallt, men kände ingenting. 

Första riktiga sparken kände jag 19+5 och utanpå typ v22 kanske är nu i v25 o känner honom varje dag fast olika starkt :)

• Anonym (...))

Hej. Jag kände inte av mina första buffrar förrän vecka 23, så du kan vara lugn. Förstagångsföderskor känner ofta ganska sent. Och man känner bara någon gång ibland, nu i vecka 25 känner jag dagliga rörelser.

Så försök att vara lugn och njut av graviditeten. Det kommer ske inom sinom tid :)

• Fiffigtnamn
    Kyriie88 skrev 2017-12-08 19:28:22 följande:

Jag har med moderkakan i framvägg och den är en ganska kraftig stötdämpare. Frågade på RUL om jag hade det eftersom jag inte känner något. Kunde se att han sparka som en vilde o ben o armar överallt, men kände ingenting. 

Första riktiga sparken kände jag 19+5 och utanpå typ v22 kanske är nu i v25 o känner honom varje dag fast olika starkt :)

Okej, då kan kag fråga på RUL när jag ska dit den 20e ???? Jag hoppas att det känns snart!
  • Fiffigtnamn
    Anonym (...)) skrev 2017-12-08 19:32:26 följande:

Hej. Jag kände inte av mina första buffrar förrän vecka 23, så du kan vara lugn. Förstagångsföderskor känner ofta ganska sent. Och man känner bara någon gång ibland, nu i vecka 25 känner jag dagliga rörelser.

Så försök att vara lugn och njut av graviditeten. Det kommer ske inom sinom tid :)

Ja, jag har hört att det kan ta längre tid när det är första gången. Det kanske bara är jag som är otålig, men det hör väl till ????

Ja, jag får försöka vara lugn. Egentligen är det ingenting att stressa upp sig för, men eftersom det är första gången så blir jag extra stressad och otålig.
  • Fiffigtnamn

Åh, alla smileys blir frågetecken! Men dät det är massor av frågetecken är det smileys :P haha

Svar på tråden Första graviditeten