• Anonym (syster)

Inskriven på folkhögskolkurs av arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen har anvisat min lillebror till en studiemotiverande kurs på folkhögskolan. Lillebror fick inte veta något om detta förän igår och kursen började idag. Han gick dit och så, just det är inga problem.

Problemet är att han nu oroar sig för pengar. Han har aktivitetsstöd och försörjingsstöd för att komma upp i mininivå. Hans vänner säger att han inte kommer få några pengar längre pga den här kursen, en av de har själv gått igenom detta. Soc betalar inte ut pengar om man studerar, även om det är tvigat genom arbetsförmedlingen och det inte är csn-berättigat, tydligen, och jag har inte förstått om man får ha kvar aktivitetsstödet eller inte.

Är det någon som kan ge en orolig och irriterad syster någon input om detta?

• Svar på tråden Inskriven på folkhögskolkurs av arbetsförmedlingen
  • Anonym (mm)

Du ska kanske låta din bror ta ett eget ansvar och kolla upp det själv? Då växer han säkert mognadsmässigt.

• Anonym (syster)
    Anonym (mm) skrev 2017-12-08 16:22:07 följande:

Du ska kanske låta din bror ta ett eget ansvar och kolla upp det själv? Då växer han säkert mognadsmässigt.

Tack, men han vet inte om den här tråden. den är helt för min skull. 
  • smulpaj01

Inte helt hundra säker men jag TROR att inget ändras gällande FK och soc.

Kunde lika bra vara jobbcoach, praktik eller liknande. Ta d lugnt det här är bra för din bror

• Anonym (syster)
    smulpaj01 skrev 2017-12-08 17:06:28 följande:

Inte helt hundra säker men jag TROR att inget ändras gällande FK och soc.

Kunde lika bra vara jobbcoach, praktik eller liknande. Ta d lugnt det här är bra för din bror

Hoppas det.

Saken är den att vi bor ihop och jag själv har bara csn och lite extrajobb, så om han inte får någon inkomst blir det satans tajt i ekonomin. Men annars håller jag med om att det är bra för min bror.
  • Anonym (IH)

Jag googlade och en folkhögskola skriver att kursen berättigar till aktivitetsstöd eller etableringsbidrag. 

Ett krav för att få försörjningsstöd är ju att vara inskriven på AF och göra det som man blir anvisad. Så det vore väldigt märkligt om soc nekade försörjningsstöd. Som Smulpaj skriver så skulle anvisningen lika gärna kunna vara jobbcoach eller nån annan kurs. Min make har gått kurs i programmering och samtliga hade aktivitetsstöd. 

Svar på tråden Inskriven på folkhögskolkurs av arbetsförmedlingen