• Inalina

Inte ett plus på 2 år! Någon som gjort IVF i annat land?

Hej, 
    då jag och min man inte blandar in vänner eller familj i vår barnlöshet kände jag att jag ville vända mig till människor i samma sits som jag kanske kan få lite råd ifrån.

Man känner sig ju lätt väldigt ensam när alla ens vänner skaffar både första och andra barnet och det går fort som attans för alla att bli gravida... Jag är 34 och min man är 34.

Vi har som rubriken lyder inte fått ett plus någonsin och försökt aktivt i två år, allt ser normalt ut hos båda förutom att jag har en äggledare som är lite trång. provat insemination med spruta och Letrozol för att stimulera ägglossningen (där det ändå inte är något problem). Funderar på IVF men är så trött på att bli besviken hela tiden och är rädd att jag ska bli deprimerad snart då jag känner mig så maktlös. Är det någon som åkt till något annat land för IVF? Då vi aldrig ens har fått ett plus tror jag inte att spermierna lyckas ta sig in i ägget och tänker att ICSI kanske är en bra idé. Någon som har råd?

Tack, börjar bli trött på att fortsätta låtsas som att jag mår bra och vi bara inte är 'redo' att skaffa barn än som alla i min närhet verkar tro...

• Svar på tråden Inte ett plus på 2 år! Någon som gjort IVF i annat land?
  • smurfen 11
    Inalina skrev 2017-12-15 10:01:30 följande:
    Ok, jag har tagit Gonal F sprutor i 2 omgångar inför insemination så dem är jag rätt van vid. tror det är samma inför IVF?

Funderar nu på Polen eller Tjeckien, hade du hört mer positivt om Polen eller hur kom det sig att ni valde det?
    Gonal f används bla vid ivf ja, finns några olika märken men fungerar väl på samma sätt, jag hade menopur.

Såg nu du har kontakt med Polen, Fdansk eller? Vi kollade på Lettland och Ryssland, men priser är högre där. Inte läst jättemycket om Polen innan, men kom över dom av en slump, hade inte alls tänkt åka dit.
  • Inalina
    smurfen 11 skrev 2017-12-20 11:04:42 följande:
    Gonal f används bla vid ivf ja, finns några olika märken men fungerar väl på samma sätt, jag hade menopur.

Såg nu du har kontakt med Polen, Fdansk eller? Vi kollade på Lettland och Ryssland, men priser är högre där. Inte läst jättemycket om Polen innan, men kom över dom av en slump, hade inte alls tänkt åka dit.
    Ok, vi kollar warszawa, tänkte ju kanske semestra lite också när vi ändå är där i 7-10 dagar när man sätter tillbaka ägg osv, vet inte om Gdansk eller Warszawa är vackrast eller trevligast?
    har kikat på Riga och Tjeckien också, tror inte det är så stor skillnad på de olika klinikerna, alla har ju olika upplevelser. hade gärna hört fler utlåtande från Polen dock, får nog söka i engelska forum.

ska boka in ett besök i februari, och hoppas det ska gå smidigt därifrån...
  • Inalina
    smurfen 11 skrev 2017-12-20 11:04:42 följande:

Smurfen: Hur går det för er? Har ni kommit i väg till Invimed än?

Vi bestämde oss för att köra på GENNET i Prag, ska köra igång med Gonal F om en vecka när mensen kommer, kör korta protokollet och hoppas på mirakel...

Lycka till!

• Inalina
    Solen2 skrev 2017-12-15 11:57:38 följande:

Ja, att inte behöva börja om från ?noll? i varje behandling hade varit skönt. Nu fick vi ett till frysen i vårt sista privat försök. Så vi lät de ligga där och påbörja vårt fjärde försök och då vi landstinget iom att vi då kommit fram i kön.

Varierar ganska mycket om man får något som kan frysas in. Jag tror man ska tänka på det som en bonus.

Går det bra för dig Solen2?
    Hade du några besvär av medicinerna du tog när du gjorde din IVF? 
  • Solen2
    Inalina skrev 2018-01-22 08:37:39 följande:

Går det bra för dig Solen2?

Hade du några besvär av medicinerna du tog när du gjorde din IVF? 

Hej!

Det går bra. Fick ett plus här innan jul och är nu i v10. Var på ett ultraljud i V8+2 för att se att allt var ok, som en uppföljning på ivf behandlingen.

När jag använde gonal-f första gången fick jag rejäl huvudvärk ett par dagar. Kom nog från att kroppen var ovan vid en massa extra hormoner. De andra två gångerna kände jag ingen huvudvärk. Annars inga direkta biverkningar, vad jag märkte. Varken av gonal-f eller menopur. Fick endel biverknigar från lutinus med ömma bröst, uppspänd mage.
  • Calliope

Jag har gjort IVF i Danmark och är nu mamma till tre barn. Ultraljuden gjorde jag hos min gynekolog i Sverige och mejlade sedan resultatet till kliniken. Åkte bara ner till Köpenhamn för äggplock och återföring.

• smurfen 11
    Inalina skrev 2018-01-22 08:33:18 följande:

Smurfen: Hur går det för er? Har ni kommit i väg till Invimed än?

Vi bestämde oss för att köra på GENNET i Prag, ska köra igång med Gonal F om en vecka när mensen kommer, kör korta protokollet och hoppas på mirakel...

Lycka till!

Hej,

Nä :( vi kommer inte iväg nu för jag tog MPR vaccin för två veckor sedan och då måste man vänta 3 månader. ..Så ledsamt men så är det. Ska åka i mars/april.

Så spännande! Hoppas det går bra :) Prag , visste inte kliniker fanns där . Jo har fått den känslan också, att Polen är auktoritär. Är inte helnöjd med dom.
  • barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan, utredning och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast, och överallt där poddar finns. Vi finns på insta och fb också. Vi tycker att det är så viktigt att det börjas prata om barnlöshet, som är så vanligt - även bland unga par! Vi skulle bli hemskt glada om ni ville lyssna och rekommendera till andra. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! kram

• Inalina
    smurfen 11 skrev 2018-01-22 16:54:21 följande:
    Hej,

Nä :( vi kommer inte iväg nu för jag tog MPR vaccin för två veckor sedan och då måste man vänta 3 månader. ..Så ledsamt men så är det. Ska åka i mars/april.

Så spännande! Hoppas det går bra :) Prag , visste inte kliniker fanns där . Jo har fått den känslan också, att Polen är auktoritär. Är inte helnöjd med dom.
    Åh vad synd :( men viktigt att ha det där vaccinet! Jo det finns 5-6 olika kliniker i Prag, och de har 'internationella' kontor så man får tala med/skriva med folk som är väldigt duktiga på engelska vilket var viktigt för mig. (sen är ju Prag en väldigt trevlig stad också tycker jag :)

Dock är min läkare ingen hejare på engelska, men det gjorde absolut ingenting för min koordinator satt med vid besöket och hon översatte om det var något han/jag inte förstod. Men som sagt, läkaren var hur gullig som helst så det var inga problem alls :) Det finns nog både bra och dåliga grejer med alla kliniker, det handlar ju om hur man själv funkar med hur mkt info man vill ha, hur man kommunicerar osv. 
  • Inalina
    Solen2 skrev 2018-01-22 14:03:05 följande:
    Hej!

Det går bra. Fick ett plus här innan jul och är nu i v10. Var på ett ultraljud i V8+2 för att se att allt var ok, som en uppföljning på ivf behandlingen.

När jag använde gonal-f första gången fick jag rejäl huvudvärk ett par dagar. Kom nog från att kroppen var ovan vid en massa extra hormoner. De andra två gångerna kände jag ingen huvudvärk. Annars inga direkta biverkningar, vad jag märkte. Varken av gonal-f eller menopur. Fick endel biverknigar från lutinus med ömma bröst, uppspänd mage.
    Några nya gravidsymptom som härjar hos dig? :)
    har du varit på fler ultraljud?

Jag har börjat med Gonal F nu och precis som du nämnde har jag huvudvärk så det heter duga!! :/ hoppas det går över om några dagar! ska på första ultraljudet för att se om det skapats några äggblåsor på torsdag!
  • Solen2
    Inalina skrev 2018-01-30 13:29:02 följande:

Några nya gravidsymptom som härjar hos dig? :)

har du varit på fler ultraljud?

Jag har börjat med Gonal F nu och precis som du nämnde har jag huvudvärk så det heter duga!! :/ hoppas det går över om några dagar! ska på första ultraljudet för att se om det skapats några äggblåsor på torsdag!

Spännande med ultraljud. Alltid nervöst första gångerna när man inte riktigt vet hur kroppen reagerar på medicinen.

Min huvudvärk gick över efter några dagar.

Inga direkta symptom, lite mer illamående dock och sover lite halvkasst på nätterna. Väntar med spänning på kub om en vecka, då i v12+0. Man är ju lite nojig över om det skulle ha hänt något med fostret tills då.
  • Inalina
    Solen2 skrev 2018-01-30 15:46:48 följande:
    Spännande med ultraljud. Alltid nervöst första gångerna när man inte riktigt vet hur kroppen reagerar på medicinen.

Min huvudvärk gick över efter några dagar.

Inga direkta symptom, lite mer illamående dock och sover lite halvkasst på nätterna. Väntar med spänning på kub om en vecka, då i v12+0. Man är ju lite nojig över om det skulle ha hänt något med fostret tills då.
    Ja gjorde mitt första ultraljud i torsdags, tydligen var mina äggblåsor väldigt få och små (?) så jag fick höja Gonal F dosen till 300IU istället för 150. Ska på andra ultraljudet idag. Är lite orolig dock att det inte ska ha hänt ngt, eller hänt alldeles för mycket, för de sa till mig att INTE börja med Cetrotide-sprutorna som gör att äggen inte lossar. Ska dit i eftermiddag och får väl veta det blir då, men nervöst är det!

Hur gick KUB?
  • Inalina
    Solen2 skrev 2018-02-05 13:22:43 följande:

Ska på KUB i morgon tisdag så jag vet inte ännu.

har du varit i väg på kub nu? 

igår satte jag in ett 3 dagar embryo med 6 celler så nu är det bara att vänta... satte du in en blastocyst eller embryo? vi fick tyvärr inga till frysen så det är lite 'vinna eller försvinna' här Tungan ute vilken ruvardag plussade du på?
  • Solen2

Vi har varit på kub och allt såg bra ut. Vi fick den bästa sannolikheten på 1:20 000.

Vi satte in ett 2-dagars embryo.

Testade plus 17dagar efter äggplock. Dvs ruvardag 15. Egentligen en dag före officiell testdag. Men vi skulle ha julfest på jobbet så jag ville veta. Men jag kände på mig att något var annorlunda än tidigare gånger. Hade sådan värk i magen de första veckorna.

Detta är vår 4:e behandling. Fick bara ett till frysen på behandling tre men då var vi framme i kön för landstingsfinansierad ivf så då körde vi på det där direkt. Så blir det i frysen en bonus till någon annan gång.

Så jag vet hur det är att börja på ?noll? igen, flera gånger.

• Inalina
    Solen2 skrev 2018-02-14 21:17:47 följande:

Vi har varit på kub och allt såg bra ut. Vi fick den bästa sannolikheten på 1:20 000.

Vi satte in ett 2-dagars embryo.

Testade plus 17dagar efter äggplock. Dvs ruvardag 15. Egentligen en dag före officiell testdag. Men vi skulle ha julfest på jobbet så jag ville veta. Men jag kände på mig att något var annorlunda än tidigare gånger. Hade sådan värk i magen de första veckorna.

Detta är vår 4:e behandling. Fick bara ett till frysen på behandling tre men då var vi framme i kön för landstingsfinansierad ivf så då körde vi på det där direkt. Så blir det i frysen en bonus till någon annan gång.

Så jag vet hur det är att börja på ?noll? igen, flera gånger.

Åh så skönt att höra att allt ser bra ut :)

har du några gravidkrämpor eller är det ganska 'enkelt' ä så länge?

jag känner ingenting varken igår eller idag och tror inte något har 'fäst' ännu. Använde dock embryo glue så att det borde fästa så småningom, men det finns ju såklart en risk att mitt embryo inte delar sig som det ska. ja det är mycket som ska klicka, ett under att det funkar för de allra flesta Flört
  • Solen2

Ja, när man gör ivf så inser man att det är ett under att det föds så många friska barn. Det är ju så mycket som ska klaffa.

Har inga direkta gravid krämpor, vilket är skönt. Peppar peppar.

Dock lite trög i magen som nu när jag passerade v12 försvann. Vilket känns skönt.

Nu är jag dock förkyld och det tar ju extra på krafterna.

Svar på tråden Inte ett plus på 2 år! Någon som gjort IVF i annat land?