• Anonym (Anhörig)

Välja bort manlig personal på boende?

Jag har en anhörig som väntar på plats på ett gruppboende.

Hon klarar inte manlig personal vid omvårdnad, på- och avklädning, dusch.

Har hon rätt att välja bort manlig hjälp i de här situationerna även om det finns män som jobbar på stället?

• Svar på tråden Välja bort manlig personal på boende?
  • BossHoss
    Anonym (Anhörig) skrev 2017-12-11 15:56:53 följande:

Jag har en anhörig som väntar på plats på ett gruppboende.

Hon klarar inte manlig personal vid omvårdnad, på- och avklädning, dusch.

Har hon rätt att välja bort manlig hjälp i de här situationerna även om det finns män som jobbar på stället?

Personligen så tycker jag vi skall prisa varje människa som väljer att jobba med att ta hand om / hjälpa  andra människor.
    Och vi skall va glada att de finns de som gör jobbet och då får man va glad för den hjälp man får oavsett om det är från en man eller kvinna. Men troligen så kan hon få en kvinna om det finns en kvinna att tillgå
  • Brittan

När jag har arbetat inom äldreomsorgen har gamlingarna fått säga till om de inte vill ha motsatt kön som personal. Detta har vi försökt respektera så långt det går. Dock har det hänt att det bara varit motsatta kön som vikarie och då har det blivit problem.

• Mariell 8

Ja, självklart har hon rätt att välja bort manlig personal. Verksamheten kan tillgodose önskemålet så långt set är möjligt. Dusch brukar vara lättare att ha krav om kvinnlig personal.

• Rumpelstiltskins

Jag jobbar inom äldrevården och självklart har hon rätt till att tacka nej då det gäller sådana intima saker som dusch och på/avklädning. Vi har även män som enbart vill ha hjälp av manliga undersköterskor då det är dags för dusch. 

Däremot kan hon inte porta män från rummet utan de måste kunna hjälpa henne med mediciner, bädda upp sängen eller städa rummet. För att ge några exempel.

• viseversa

Ja det tror jag hon kan säga till om. Det är ju klart det är känsligt när det är så intimt. Men ibland kanske det inte är möjlig att välja.

• Mariell 8
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-11 16:12:29 följande:

Jag jobbar inom äldrevården och självklart har hon rätt till att tacka nej då det gäller sådana intima saker som dusch och på/avklädning. Vi har även män som enbart vill ha hjälp av manliga undersköterskor då det är dags för dusch. 

Däremot kan hon inte porta män från rummet utan de måste kunna hjälpa henne med mediciner, bädda upp sängen eller städa rummet. För att ge några exempel.

Ts talar dock om gruppboende.
  • Glinda från Oz
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 16:31:09 följande:

Det är samma princip.
  • Rumpelstiltskins
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 16:31:09 följande:
    Det kan vara därför jag skriver att jag jobbar inom äldreomsorgen. De båda omfattas av socialtjänstlagen. 
  • Anonym (Anhörig)

Glömde skriva att det är inom lss-lagen.

• Mariell 8
    Glinda från Oz skrev 2017-12-11 16:32:22 följande:

Det är samma princip.

Nej, inte riktigt.
  • Rumpelstiltskins
    Anonym (Anhörig) skrev 2017-12-11 16:43:02 följande:

Glömde skriva att det är inom lss-lagen.

Det spelar ingen roll. Hon har samma rätt att säga att hon inte vill ha en manlig vårdare som hjälper henne vid en dusch. Det som kan hända är att hon inte får duscha just den dagen (om det exempelvis inte finns några kvinnliga skötare). Men det är högst osannolikt att hon ska hamna på en plats där det enbart jobbar män. Mig veterligen finns inte ens en sådan plats.

Det fungerar precis på samma sätt som att jag kan kräva att jag inte vill ha en manlig gynekolog, eller säga till en barnmorska att jag inte vill att denne förlöser mitt barn, eller byta läkare för att jag inte tycker om hen. Man behöver inte uppge anledning, det är en människas fulla rätt att välja fritt. Speciellt i ett sådant utsatt läge.
  • Glinda från Oz
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 16:45:28 följande:

Nej, inte riktigt.

Vad menar du att skillnaden är?
  • Anonym (Anhörig)

Tack för era svar. Verkar vara ungefär hälften kvinnlig och hälften manlig personal på många ställen.

Svar på tråden Välja bort manlig personal på boende?