• Autumnleaf76

Blindtarmsinflammation på 4-åring. Symtom?

Dottern är 4 år, klagade för ont i magen. Men hade bara 37,3 i temp. Sedan fick hon mer och mer ont. Klagade för huvudvärk, ont i magen och sa att det kändes som hon skulle kräkas. Hon började klaga vid 13-tiden. Tempen började sedan stiga sakta. Nu sover hon och har 38,1 i temp.

Varit på dagis, men INGET annat barn är sjukt enligt personalen.

Ringde 1177 och rådfråga. Tänkte såklart på blindtarmen. Men enligt 1177 stiger inte tempen såhär fort då. Skulle avvakta hemma. Hon trodde på nått virus.

Känner väl sisådär över 1177, många gånger fått konstiga råd där. Hur anser ni? Vad tror ni? Hur sjutton vet man?

• Svar på tråden Blindtarmsinflammation på 4-åring. Symtom?
  • optimist63
    Autumnleaf76 skrev 2017-12-12 11:03:24 följande:

Men reagerar barn alltid med rejäl smärta?

Jag fick blindtarmsinflammation som vuxen. Trodde jag var förstoppad. Inte jätteont. Tills den brast. Då trodde jag döden var enda slutet.

Exakt så kände jag också! Men då var den på väg att spricka enligt läkaren.
    Det gick mycket hastigt, på dagen var jag helt frisk utan smärtor för att i början av kvällen få ont och 2-3 timmar senare tro att jag skulle dö. Jag opererades morgonen efter och då sa dom att den var på väg att spricka.
  • EpicNurse
    Autumnleaf76 skrev 2017-12-12 11:03:24 följande:

Men reagerar barn alltid med rejäl smärta?

Jag fick blindtarmsinflammation som vuxen. Trodde jag var förstoppad. Inte jätteont. Tills den brast. Då trodde jag döden var enda slutet.

Är det därför du är så nojig att det skulle vara blindtarmen?

Det är SÅ sannolikt att det är vanlig magsjuka när barnet går på dagis. Även om ingen annan varit sjuk än så ska någon vara den första.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Autumnleaf76
    EpicNurse skrev 2017-12-12 11:17:19 följande:

Är det därför du är så nojig att det skulle vara blindtarmen?

Det är SÅ sannolikt att det är vanlig magsjuka när barnet går på dagis. Även om ingen annan varit sjuk än så ska någon vara den första.

Barn med magont och diffusa symtom, ja då tänker jag på blindtarmen. Det är liksom inte så konstigt. Och barn och bukar verkar vara luriga.

Vi utgår från magsjuka, och behandlar det därifrån. Men när barnet emellanåt SKRIKER av smärta blir jag fundersam.
  • Mirelle
    Autumnleaf76 skrev 2017-12-12 11:20:46 följande:

Barn med magont och diffusa symtom, ja då tänker jag på blindtarmen. Det är liksom inte så konstigt. Och barn och bukar verkar vara luriga.

Vi utgår från magsjuka, och behandlar det därifrån. Men när barnet emellanåt SKRIKER av smärta blir jag fundersam.

Jag gick med blindtarmen i en vecka. Jobbade och åkte på konferens och så. Den sprack också. Kändes mest som en långvarig maginfluensa.
  • Ellie

Det går inte att bedöma via datorn om det är en blindtarmsinflammation eller inte. Det är väldigt olika hur man reagerar och få har alla symtom.

Vanligt är:

Nedsatt aptit.

Enstaka kräkning.

Temp kring 38.

Ovilja att röra sig (pga buksmärta), vill helst ligga stilla.

Mer ont när man rör sig.

Extra ont i nedre högra delen av magen när man trycker där, men när man inte trycker kan det kännas kring naveln eller även högre upp.

Huvudvärk.

Diarré (eller förstoppning).

Jag ser inget i TS som säger att det absolut inte kan vara blindtarmsinflammation. För att bedöma det behöver man känna på magen och vägledning av blodprover, och ibland röntgen/ultraljud.

Ts, om du tycker att dottern är dålig och mycket stämmer in på blindtarmsinflammation skulle jag råda dig att söka läkare för bedömning.

Misstänker man att det kan vara blindtarmen skall man inte vänta länge med att söka. Barn blir fort sämre.

• Mirelle
    Ellie skrev 2017-12-12 12:42:46 följande:

Det går inte att bedöma via datorn om det är en blindtarmsinflammation eller inte. Det är väldigt olika hur man reagerar och få har alla symtom.

Vanligt är:

Nedsatt aptit.

Enstaka kräkning.

Temp kring 38.

Ovilja att röra sig (pga buksmärta), vill helst ligga stilla.

Mer ont när man rör sig.

Extra ont i nedre högra delen av magen när man trycker där, men när man inte trycker kan det kännas kring naveln eller även högre upp.

Huvudvärk.

Diarré (eller förstoppning).

Jag ser inget i TS som säger att det absolut inte kan vara blindtarmsinflammation. För att bedöma det behöver man känna på magen och vägledning av blodprover, och ibland röntgen/ultraljud.

Ts, om du tycker att dottern är dålig och mycket stämmer in på blindtarmsinflammation skulle jag råda dig att söka läkare för bedömning.

Misstänker man att det kan vara blindtarmen skall man inte vänta länge med att söka. Barn blir fort sämre.

Jättebra tips.

Man måste även vara påstridig. Jag blev hemskickad och ombedd att komma tillbaks nästa dag. Sen skulle alla prover tas om till sist röntgen efter många timmar och då var det "ja det vaaar blindtarmen" (som alltså sprack)
  • modsey

Visst kan det vara blindtarmsinflamation. Det kan i princip varenda magsjuka vara om man hprdrar det. Det troliga är ändå att det inte är det.

Om du trycker på högra sidan magen lite nedanför naveln. Mac Burneys punkt. Är hon öm där?

Om du drar upp det högra benet när hon ligger ner på rygg , ömmar det i magen?

• elmadumle

När ena dottern var 12 år kräktes hon en lördagkväll, inget mer bara lite öm i magen och trött. Hon fick ondare, kontaktade vc som sa att hon skulle äta skonsam mat, på onsdagen var det bättre. På fredag kväll klagade hon över "lite" ont i magen, jag åkte till jourcentralen som skrev remiss in till akutmottagningen, väl där efter ett antal prover och röntgen konstaterades en brusten blindtarm som togs bort på lördag eftermiddag. Hon har extremt hög smärttröskel.
    Vad jag ville med detta är att alla inte blir akut sjuka av blindtarmen.

• Autumnleaf76

Hon åt ytterst lite igår. Peta i sig lite smått. Drack 2 dl välling kl 19:30 och sov sedan hela natten lugnt. Var upp och kissa en gång.

Ville inte ha frukost och kräktes sedan igen kl 7:20. Mest vatten och slem.

Tempade 37,3 kl 6:30, sedan 36,6 kl 7:00 och nu har hon 37,3 igen kl 8.

Hon har jätteont i magen. Men är också en liten dramaqueen denna tös, så hon är svårtolkad.

• Autumnleaf76

Hon bajsade i söndags, liten korv. Sedan inget förrän igår. Då två gigantiska korvar. Nästan som en falukorv i diameter. Såg ut som det var mycket grått slem med.

• mamzell

Gå till vårdcentralen på drop-in, det är ju få på familjeliv som är läkare.

• Autumnleaf76

*****Tråden avslutad*****

Andra barnet insjuknat med kräkningar och därmed avskrivs definitivt misstanken om blindtarmen.

Svar på tråden Blindtarmsinflammation på 4-åring. Symtom?