• Avokado

Livmoderns storlek vecka 16?

Hur stor ska livmodern vara i v 16 (15+0)? Jag har väntat med spänning sedan v12 på att livmodern ska ploppa upp ur bäckenet. Jag tror att jag kan känna en liten bit av toppen på livmodern Ovanför pubisbenet, under troskanten, men den verkar inte växa. Är jätterädd att bebisen har slutat leva och att det är därför :/ trodde jag skulle ha en liten gravidmage vid det här laget!

• Svar på tråden Livmoderns storlek vecka 16?
  • tomten12

Lättast är ju att känna den på morgonen när kissblåsan är full. Är det första barnet växer den ju lite långsammare. Är inte jättelätt att känna kanten jämt..

• Avokado

Ja det har jag märkt, men jag tycker inte att den blivit större. Det är mitt första barn så det kanske kan förklara lite.. när jag tittar på bilder på vart livmodern ska vara i olika veckor i graviditeten, ser det ändå ut som den ska vara mycket högre vid det här laget, typ halvvägs till naveln.

tomten12 skrev 2017-12-13 10:06:20 följande:

Lättast är ju att känna den på morgonen när kissblåsan är full. Är det första barnet växer den ju lite långsammare. Är inte jättelätt att känna kanten jämt..

• tomten12

Beror ju väldigt på "hur" den ligger också.. Men vänta någon vecka innan du känner igen så har den nog flyttat på sig  

• Krusbärskompott

Jag är gravid med första barnet. Runt v15 kunde jag absolut känna kanten på livmodern ovanför blygdbenet om jag låg ner o slappnade av. Men riktig gravidmage fick jag inte förrän i v22-23typ.

Så låter helt normalt tycker jag.

• Avokado

Tack för ditt svar! Var din livmoder precis över blygdbenen eller längre upp mot naveln? Hur snabbt växte livmodern efter v15? Märkte du skillnad varje dag/vecka?

Krusbärskompott skrev 2017-12-13 12:24:35 följande:

Jag är gravid med första barnet. Runt v15 kunde jag absolut känna kanten på livmodern ovanför blygdbenet om jag låg ner o slappnade av. Men riktig gravidmage fick jag inte förrän i v22-23typ.

Så låter helt normalt tycker jag.

• Krusbärskompott
    Avokado skrev 2017-12-13 13:58:47 följande:

Tack för ditt svar! Var din livmoder precis över blygdbenen eller längre upp mot naveln? Hur snabbt växte livmodern efter v15? Märkte du skillnad varje dag/vecka?

Märkte absolut inte skillnad från dag till dag! Men var ju där och petade typ hela tiden så det var svårt för mig att märka från vecka till vecka också. Det tycker jag nu också, i v29, men nu är den ju mycket större än v 15.

Den var nog ett par cm över när jag började känna det. Men som jag har förstått det kan det bero lite på åt vilket håll livmodern är böjd också (framåt eller bakåt).

Har du gjort KUB? Eller inte sett den alls? Om du inte sett den alls förstår jag att det känns läskigt.
  • Avokado

Jag tror att min är ca 3 cm över kanten, men jag tycker att det har varit så de senaste 2-3 veckorna, men å andra sidan är ju 1 cm inte så mkt så det är ju möjligt att den har växt men att jag inte har märkt det. Jag gjorde kub i v13 och då var allt bra. Jag inser att jag är väldigt (kanske överdrivet) orolig, men jag har haft flera tidiga missfall så det bidrar nog till att det är svårt för mig att släppa oron.

Krusbärskompott skrev 2017-12-13 15:31:00 följande:

Märkte absolut inte skillnad från dag till dag! Men var ju där och petade typ hela tiden så det var svårt för mig att märka från vecka till vecka också. Det tycker jag nu också, i v29, men nu är den ju mycket större än v 15.

Den var nog ett par cm över när jag började känna det. Men som jag har förstått det kan det bero lite på åt vilket håll livmodern är böjd också (framåt eller bakåt).

Har du gjort KUB? Eller inte sett den alls? Om du inte sett den alls förstår jag att det känns läskigt.

• Krusbärskompott
    Avokado skrev 2017-12-13 15:49:40 följande:

Jag tror att min är ca 3 cm över kanten, men jag tycker att det har varit så de senaste 2-3 veckorna, men å andra sidan är ju 1 cm inte så mkt så det är ju möjligt att den har växt men att jag inte har märkt det. Jag gjorde kub i v13 och då var allt bra. Jag inser att jag är väldigt (kanske överdrivet) orolig, men jag har haft flera tidiga missfall så det bidrar nog till att det är svårt för mig att släppa oron.

Äsch. Även om man logiskt kan inse att man är överdrivet orolig är det svårt att göra nåt åt det. Tyckte jag iaf. För min del lättade det efter RUL faktiskt.
  • Avokado

Tack. Nej det är sant. Logik minskar inte oron. Jag ser fram emot att känna rörelser, men då kommer jag väl noja över om det rör sig tillräckligt eller inte, :-P

Krusbärskompott skrev 2017-12-13 16:15:20 följande:

Äsch. Även om man logiskt kan inse att man är överdrivet orolig är det svårt att göra nåt åt det. Tyckte jag iaf. För min del lättade det efter RUL faktiskt.

• Avokado

Idag tycker jag att det känns som om livmodern är ca 3 cm under naveln, men jag är osäker. Det öriket jättehårt, men fastare än det brukar vara. Ovanför det fastare området kanjag trycka ner hårdare. Jag tycker det är svårt att känna men det kanske är pga att jag har en del extra vaddering..

• halfbaked

Har aldrig kunnat känna den där kanten. Gravid i v 16 med andra barnet. Hat ingen gravidmage men ser småsvullen ut.

• Avokado

Skönt att höra att det kan vara så också utan att det är något fel!

halfbaked skrev 2017-12-22 15:12:17 följande:

Har aldrig kunnat känna den där kanten. Gravid i v 16 med andra barnet. Hat ingen gravidmage men ser småsvullen ut.

Svar på tråden Livmoderns storlek vecka 16?