• Anonym (anonym)

Anmäla till försäkringskassan

Hej!!

Om man vet att en närstående inte alls är sjjuk men har sjukersättning och haft väldigt länge, hon ljuger om ALLT. allt e bara påhitt. hur gör man då? 

Anledningen till att jag vill anmäla är för denna människa är så ELAK, så hemsk och har förorsakat mig såå mkt skada. nu e ja bara arg och ja ja vill hämnas.

• Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (Snyltare) skrev 2017-12-17 19:35:40 följande:

Ja det är klart det gör. Som att ha en NPF eller depression + en kennel. Ett av symtomen som personerna aspirerar på är "utmattning".

Ok och de personerna "gnäller härinne"? Skrev du i #120.

I vilka inlägg läser du det gnället och vart framkommer det att de är "utmattade"?
  • Anonym (Snyltare)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-17 19:52:52 följande:

Ok och de personerna "gnäller härinne"? Skrev du i #120.

I vilka inlägg läser du det gnället och vart framkommer det att de är "utmattade"?

"Härinne" som i betydelsen "på sajten".
  • Anonym (anonym)

Hej kul att de så många som vill diskutera detta ämne. Har inte ens hunnit läsa allt. Ja hade tänkt samla bevis och presentera det för fsk.

• Anonym (flicka)
    Anonym (Snyltare) skrev 2017-12-17 19:55:52 följande:
    Du har nog missuppfattat när det gäller vilka kriterier det är för sjukersättning man får inte sjukersättning för att man blir trött av jobbet och inte orkar med fritidsaktiviteter ,men har man sjukdom eller funktionshinder så ska man förutom arbete kunna sköta hygien, sitt hem och sig själv också .
  • Anonym (Snyltare)
    Anonym (flicka) skrev 2017-12-17 20:02:08 följande:

Du har nog missuppfattat när det gäller vilka kriterier det är för sjukersättning man får inte sjukersättning för att man blir trött av jobbet och inte orkar med fritidsaktiviteter ,men har man sjukdom eller funktionshinder så ska man förutom arbete kunna sköta hygien, sitt hem och sig själv också .

Lägstanivån på "det andra" tycks ligga högt om man läser vad vissa aktiva med sjukersättning skriver.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (Snyltare) skrev 2017-12-17 20:09:04 följande:
    Lägstanivån på "det andra" tycks ligga högt om man läser vad vissa aktiva med sjukersättning skriver.
    Fast det andra som att syssla någon hobby några timmar i veckan är inte ens nära att jobba de 25% som är lägsta nivå för att räknas som arbetsför
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (Snyltare) skrev 2017-12-17 19:55:52 följande:

Ok och av det har du dragit slutsatsen att de tänker mer på sina rättigheter än skyldigheter?#105

Men hur är det relaterat till vad jag skrev?
  • Anonym (Arg)

Hur kan man vara sjukskriven o få ersättning när man föder upp hundar och säljer? Säger man har Fibromyalgi. Sådant klarar man av ,när det är Heltids jobb
    att ha hundar ,men jobba klarar man inte av. Borde kollas bättre och dra in sjukkassan omedelbart

• Anonym (Mo)

Efter att ha jobbat med detta i två år (i sjukvården) kan jag säga att det är otroligt svårt att fuska sig till sjukersättning idag. Det krävs att alla medicinska möjligheter till behandling är uttömda samt att en omfattande aktivitetsförmågeutredning är gjord, ofta minst två ggr, samt en utförlig medicinsk kartläggning och intyg att arbetsförmågan är nedsatt med mer än 75%. Har jättemånga exempel som vandrat runt mellan Fk, vården och AF i åratal där man bara genom att träffa människan kan se att här finns inte mer att göra. Så problemet skulle jag säga är det omvända. Hur mycket kostar inte alla dessa utredningar som inte kommer leda någonstans. Det var kanske lättare att fuska sig till sjukersättning förr, det vet jag inte, men nu är detdefinitivt inte lätt.

• neverpreggo
    Anonym (Arg) skrev 2021-03-23 22:00:45 följande:

Hur kan man vara sjukskriven o få ersättning när man föder upp hundar och säljer? Säger man har Fibromyalgi. Sådant klarar man av ,när det är Heltids jobb
    att ha hundar ,men jobba klarar man inte av. Borde kollas bättre och dra in sjukkassan omedelbart

Att ta en kull ibland eller valpfabrik? Avlastning av familj? Valpfabrik själv, ja det är inte ok men det finns många mellanting.
  • Anonym (FK)
    Anonym (B) skrev 2017-12-14 10:01:04 följande:

Varför skriver du så? Jag jobbar med just journaler och sekretess. De kan inte begära ut journaler utan patientens samtycke.

Jo. Försäkringskassan kan begära ut journaler från arkivservice med stöd av SFB. Utredningsskyldighet.
Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan