• Tina209

Hur stor är risken för ett 3:e missfall?

Hej är ny här.

Fick precis mitt andra missfall, exakt samma tidpunkt som det första i vecka 5+4

Får ingen hjälp då man måste ha 3 efterföljande missfall i rad.

Är så ledsen och undrar så vad det kan bero på?

Har två barn sedan tidigare så det har ju gått bra men det var 7 år sedan det sista

• Svar på tråden Hur stor är risken för ett 3:e missfall?
  • Anonym (qwerty)

Risken är som vanligt 25% vid en graviditet.
    Om du inte har någon kromosomavvikelse eller annat som gör att risken blir högre.

• Anonym (4)

Det är bara ca 1-2% av alla kvinnor som drabbas av tre missfall. Mycket ovanligt alltså.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (4) skrev 2017-12-15 17:30:03 följande:

Det är bara ca 1-2% av alla kvinnor som drabbas av tre missfall. Mycket ovanligt alltså.

Det är också ovanligt att slå två-tre sexor i rad på en tärning.
    Ändå är chansen att få en sexa en på sex precis varje gång man slår. Statisitk tar inte hänsyn till vad som varit.
  • Humlan88

Hej,! Tänkte bara säga att jag förstår precis hur du känner. Fick mitt 3 missfall för ett tag sedan. Är gravid igen nu och går bara å väntar på ett 4 missfall

• Anonym (4)
    Anonym (qwerty) skrev 2017-12-15 17:43:23 följande:
    Det är också ovanligt att slå två-tre sexor i rad på en tärning.
    Ändå är chansen att få en sexa en på sex precis varje gång man slår. Statisitk tar inte hänsyn till vad som varit.
    Och med det vill du ha sagt-vad? Risken för ts att få tre missfall är extremt liten. Visst, hon kan drabbas, men mer sannolikt inte.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (4) skrev 2017-12-15 18:07:09 följande:

Och med det vill du ha sagt-vad? Risken för ts att få tre missfall är extremt liten. Visst, hon kan drabbas, men mer sannolikt inte.

Nej, den är faktiskt inte "extremt liten". Eftersom att du inte vet någonting om TS, ingen ålder, ingen bakgrund, ingenting. För varje gång vem som helst blir gravid har denne en 20-25% risk att få missfall. ju äldre man är desto större är risken.
  • Lotesse
    Anonym (qwerty) skrev 2017-12-15 18:40:19 följande:

Nej, den är faktiskt inte "extremt liten". Eftersom att du inte vet någonting om TS, ingen ålder, ingen bakgrund, ingenting. För varje gång vem som helst blir gravid har denne en 20-25% risk att få missfall. ju äldre man är desto större är risken.

Vilket då innebär att risken att ts får 3 missfall på raken är ganska liten, dvs. den är 25%*25%*25%= ca 1,6%
  • Anonym (qwerty)
    Lotesse skrev 2017-12-15 18:43:08 följande:

Vilket då innebär att risken att ts får 3 missfall på raken är ganska liten, dvs. den är 25%*25%*25%= ca 1,6%

Som redan sagts. Sannolikhet tar ingen hänsyn till historia och vad som varit.

Det här är kunskap på grundskolenivå!
  • Anonym (Sara)

Har du ngn sjukdom? Värk? Sköldkörtelproblem? Eksem? Psoriasis?

• Lotesse
    Anonym (qwerty) skrev 2017-12-15 18:54:27 följande:

Som redan sagts. Sannolikhet tar ingen hänsyn till historia och vad som varit.

Det här är kunskap på grundskolenivå!

Då är det väldigt synd att du inte förstår multiplikationsprincipen, förmodligen det viktigaste axiomet i sannolikhetslära, som nu faktiskt är kunskap på grundskolenivå.

I just detta fall fungerar det på samma sätt som med att kasta tärning. Sannolikheten att få en sexa på ett kast är 1/6. Sannolikheten att få en sexa på ett påföljande kast är också 1/6 eftersom de två utfallen är oberoende utav varandra. (Att utfallen är oberoende av varandra betyder just att sannolikheten inte tar hänsyn till historian) MEN, sannolikheten att få två sexor på raken utav två kast beräknas enligt multiplikationsprincipen är således 1/6 * 1/6 = 1/36.

Detsamma gäller missfall. Det är 25% (ungefär, vissa säger så mycket som 50% men för sakens skull säger vi 25%) chans att varje enskild graviditet slutar i missfall. Men att få tre missfall på raken utav tre graviditeter är 25% per graviditet som multipliceras enligt multiplikationsprincipen gällande oberoende utfall.
  • Anonym (qwerty)
    Lotesse skrev 2017-12-15 19:23:56 följande:

Då är det väldigt synd att du inte förstår multiplikationsprincipen, förmodligen det viktigaste axiomet i sannolikhetslära, som nu faktiskt är kunskap på grundskolenivå.

I just detta fall fungerar det på samma sätt som med att kasta tärning. Sannolikheten att få en sexa på ett kast är 1/6. Sannolikheten att få en sexa på ett påföljande kast är också 1/6 eftersom de två utfallen är oberoende utav varandra. (Att utfallen är oberoende av varandra betyder just att sannolikheten inte tar hänsyn till historian) MEN, sannolikheten att få två sexor på raken utav två kast beräknas enligt multiplikationsprincipen är således 1/6 * 1/6 = 1/36.

Detsamma gäller missfall. Det är 25% (ungefär, vissa säger så mycket som 50% men för sakens skull säger vi 25%) chans att varje enskild graviditet slutar i missfall. Men att få tre missfall på raken utav tre graviditeter är 25% per graviditet som multipliceras enligt multiplikationsprincipen gällande oberoende utfall.

Så skönt att veta att jag bara har en risk på 0,002% att få missfall vid nästa graviditet då.

Eller så är det inte riktigt så det fungerar..
  • Lotesse
    Anonym (qwerty) skrev 2017-12-15 19:48:31 följande:

Så skönt att veta att jag bara har en risk på 0,002% att få missfall vid nästa graviditet då.

Eller så är det inte riktigt så det fungerar..

Det är ju en fråga om äpplen och päron. Sannolikheten att få _tre missfall på raken_ är 1,6% men sannolikheten att nästa graviditet, oavsett vilket missfall i ordningen det skulle vara, slutar i missfall är 25% (dvs. "ett missfall på raken"). Förstår du inte skillnaden?
  • Anonym (qwerty)
    Lotesse skrev 2017-12-15 19:53:49 följande:

Det är ju en fråga om äpplen och päron. Sannolikheten att få _tre missfall på raken_ är 1,6% men sannolikheten att nästa graviditet, oavsett vilket missfall i ordningen det skulle vara, slutar i missfall är 25% (dvs. "ett missfall på raken"). Förstår du inte skillnaden?

Det är inte applicerbart här. Då det snarare är tvärtom, ju fler missfall desto högre blir risken att även nästa graviditet slutar i missfall
  • Tina209

Är 35 år men min man är några år äldre.

Vi har två barn sedan tidigare och med de var de inga problem.

Har inte fått tagit några prover nu för man får inte lov att komma till läkaren förän man fått 3 missfall efter varandra.

Känns som att tiden bara går och jag börjar bli så stressad av att det inte går.

Tror jag testat både sköldkörtel prover oxh hormon prover tidigare för ca 1 år sedan och då var det ok.

Är så ledsen över att det inte blev något och känns så konstigt att det blev fel båda gångerna måste ju bero på något ????

• Ethyl

Hej, man säger att varje graviditet är unik, oftast får man inte upprepade missfall, men självklart finns det undantag, jag själv är ett, har fyra friska barn mellan 17-2 men sen vi försökt bli gravida igen har det inte gött lika bra. Har tre missfall bakom mig, det första ett MA i v16, där barnet dött i v14. Nästa tidigt i V5 och sen sista i v8. Är nu gravid igen i v 13 och har lyssnat på hjältljuden senast idag men min doppler. Svårt att njuta av en ny graviditet efter upprepade missfall. Det finns ingen statistik på hur vanligt det är att man får upprepade missfall. Men man säger lite kort att 75% av alla graviditeter leder till att ett barn föds. Av de övriga 25% sker majoriteten redan innan man vet att man ör gravid eller lite kort innan v6 då hjärtat börjar slå, en liten % sker sen mellan v 8-12 då moderkakan tar över efter gulesäcken och därefter är det mindre vanligt med missfall, faktiskt så pass att risken sjunker med hela 65% efter v 12. Får ni missfall igen så har ni även rätt till att göra en utredning om det är något "fel" (ursäkta ordvalet) på dig och din partner. Men de flesta klarar det på tredje försöket. En klen tröst.

Vart väldigt långt. Hoppas du orkar läsa och lycka till med framtida graviditet :)

Svar på tråden Hur stor är risken för ett 3:e missfall?