• Vadskadamangöra

Min pappa är rasist, min kille muslim

Hej! Jag behöver verkligen hjälp.

Min kille är född i Sverige, pratar bättre svenska än mig men har utländskt påbrå samt muslimska föräldrar. Han har 0 tolerans för rasism, vilket jag förstår och håller med om. Min pappa är från Norrland, han har inga som helst filter och han älskar att skämta på andras bekostnad, oavsett om det är kroppsstorlek, hudfärg, dialekter eller what so ever.

I helgen när vi var bjudna på julbord tillsammans med min pappa och hans vän så var de ända samtalsämnena som kom upp bland annat invandringspolitik, migrationsverket och att det var okej att säga neger förr.. min pappa säger att han inte har något i mot mörkhyade till en början medans han en kvart senare säger ?när jag talar om er 2 så säger jag min dotter och Adam, Adam är mörkhyad. För att slippa frågor?. Min kille sitter och kokar inombords och skulle nog kunna ge honom en rak höger men min kille är lite av den lugna tillbaka dragna typen och säger inte så mycket. Jag skäms, jag skäms så mycket när jag sitter och hör vad min pappa säger. Min pappa maler på i samma spår i säkert 1-2 h och avslutar med ?men jag gillar dig Adam, det ska du veta?.

Nu väntar en bilresa upp till Norrland för att fira jul och min kille säger att sånna som min pappa bör fan sättas på plats, att han är respektlös, kränkande och att han alltid undvikit att hamna i samma rum som sånna personer och nu vet han inte om han över huvud taget vill följa med längre.. jag känner mig klämd i mitten och vet inte vad jag ska ta mig till.

Bör jag prata med pappa? Eller lugna ner min kille?? Jag tar illa vid mig när min kille sitter och säger att sånna som min pappa vill han egentligen bara döda..

• Svar på tråden Min pappa är rasist, min kille muslim
  • Anonym (Rationell)

Din pappa är ju dum i huvudet. Klart du inte ska ta illa vid dig för att din kille är arg. 

• cb66

Din pappa har fel och är dum i huvudet. Att vara rasist är att inte acceptera andra människor baserat på hur de ser ut när de föds. Det är samma sak som att hata kvinnor, hata barn eller hata äldre människor.

Du måste markera för din Pappa att han har fel. Vara tydlig med att hans åsikter är kassa och han är en rest av ett gammalt sätt att tänka som borde försvunnit 1945. Detta oavsett vad du har för pojkvän

• Bjoer

Hälsa din kille att det snarare är bra om han hamnar i samma rum som personer med sådana åsikter. Möten är det enda sättet för dem att förstå att de har fel och att ändra åsikt. Jag tror inte heller man behöver ta en fullskalig debatt men nått menande ord här och var kan nog vara bra, bara för att öppna deras sinnen lite för att världen kanske inte är som de tror.

• Anonym (Sanna)

Det är inte din pappa det är fel på utan även dig. Hur fan kan du ha låtit han hålla på i 2 timmar utan att du sagt ifrån? Vidrigt. Hoppas seriöst din kille lämnar dig och skaffa en tjej som kan stå upp för honom och inte tvingar han umgås med en jävla rasist.

• KlunsSmurfen
    Vadskadamangöra skrev 2017-12-19 00:58:18 följande:

Min kille är född i Sverige, pratar bättre svenska än mig men har utländskt påbrå samt muslimska föräldrar. Han har 0 tolerans för rasism, vilket jag förstår och håller med om. Min pappa är från Norrland, han har inga som helst filter och han älskar att skämta på andras bekostnad, oavsett om det är kroppsstorlek, hudfärg, dialekter eller what so ever.

I helgen när vi var bjudna på julbord tillsammans med min pappa och hans vän så var de ända samtalsämnena som kom upp bland annat invandringspolitik, migrationsverket och att det var okej att säga neger förr.. min pappa säger att han inte har något i mot mörkhyade till en början medans han en kvart senare säger ?när jag talar om er 2 så säger jag min dotter och Adam, Adam är mörkhyad. För att slippa frågor?. Min kille sitter och kokar inombords och skulle nog kunna ge honom en rak höger men min kille är lite av den lugna tillbaka dragna typen och säger inte så mycket. Jag skäms, jag skäms så mycket när jag sitter och hör vad min pappa säger. Min pappa maler på i samma spår i säkert 1-2 h och avslutar med ?men jag gillar dig Adam, det ska du veta?.

Nu väntar en bilresa upp till Norrland för att fira jul och min kille säger att sånna som min pappa bör fan sättas på plats, att han är respektlös, kränkande och att han alltid undvikit att hamna i samma rum som sånna personer och nu vet han inte om han över huvud taget vill följa med längre.. jag känner mig klämd i mitten och vet inte vad jag ska ta mig till.

Bör jag prata med pappa? Eller lugna ner min kille?? Jag tar illa vid mig när min kille sitter och säger att sånna som min pappa vill han egentligen bara döda..

du får väl ifrågasätta om han är tvungen att nämna hudfärg mm, det är bara löjligt. Driv med honom på hans bekostnad.

"jag tar illa vid mig när min kille sitter och säger att sånna som min pappa vill han egentligen bara döda"
    Det finns många norrlänningar som är utan filter men inte fan säger de att de skulle kunna döda folk hur som helst, din kille verkar också ha attitydproblem.
  • Vadskadamangöra

Tack för alla svar hittills

Under tiden vi var där så försvarade jag såklart min kille. Jag har alltid stått upp för mina åsikter och det gjorde jag även då. Jag försökte i fråga sätta, förklara, vrida och vända men han säger bara att ?jag är inte rasist men...?

han sa också vid flertal tillfällen ?jag hoppas du inte tar illa upp? till min kille som log lite stelt tillbaka, förmodligen för att han var lika ställd som mig.

• Tobythegunn

Jag tycker det är uppfriskande att se att en människa vågar vara ärlig iallafall 2017. Även om det som sägs må vara fel och sårande. Jag tycker alla åsikter skall få ventilation och man får tycka och säga precis vad man vill (något som mer och mer blir censurerat idag)

Om någon har vrickade åsikter om saker och ting så är det bästa att försöka förändra den personens syn på allt genom diskussion utan våld. Prata med din far, förklara för honom vad du känner och be han att kanske bete sig lite vänligare när din kille är med. Försök att få han att förstå att hudfärg har ingen relevans till någonting när det gäller att döma en karaktär.
    Happiness, only real when shared
  • Tobythegunn

.. och som någon annan sa, din kille vill egentligen bara döda sånna som din far? eehh okeeej. Om han nu är seriös så har han problem.
    Happiness, only real when shared
  • Akira Öken
    Vadskadamangöra skrev 2017-12-19 12:52:45 följande:

Tack för alla svar hittills

Under tiden vi var där så försvarade jag såklart min kille. Jag har alltid stått upp för mina åsikter och det gjorde jag även då. Jag försökte i fråga sätta, förklara, vrida och vända men han säger bara att ?jag är inte rasist men...?

han sa också vid flertal tillfällen ?jag hoppas du inte tar illa upp? till min kille som log lite stelt tillbaka, förmodligen för att han var lika ställd som mig.

Bra att du försvarade din kille. Han ska inte behöva stå ut med sådant.

Din pappa kanske tycker att han är rolig och då är det ju jätteviktigt att informera honom om att så inte är fallet.

Om du inte redan har gjort det, då prata med din kille om att du inte accepterar din pappas sätt och fråga honom hur han vill att du agerar. Tänker att det är viktigt att ni står enade.

När någon framför sådana saker som din pappa gör, tror jag det är viktigt att agera på riktigt och gå därifrån om han inte ändrar sitt beteende och ber om ursäkt. Din pappa kanske blir sårad, men han måste kunna hantera att andra inte ställer upp på hans sätt att bete sig mot andra människor.
Svar på tråden Min pappa är rasist, min kille muslim