• Snailor

Gjorde fel i min ansökan om uppehållstillstånd

Hej, jag hjälpte tjejen att söka Uppehållstillstånd så att vi kan flytta i hop i Sverige. Tyvärr strulade den elektroniska ansökningssidan enormt så tillslut blev jag trött på den och tryckte skicka. Men det vart en hel del fel. Jag skickade en fråga och fick som svar att jag kan emaila in eventulla ändringar. Men jag vet inte om det faktiskt funkar?

Sen har jag själv fått samma frågeformulär, kan jag bara copypasta in svaren (korrigerade förstås) eller vill de att jag ska använda egna ord.

Jag undrar också kan jag typ bo i min flickväns land (kan jobba på distans) medan jag väntar på besult? Det verkar ju ta tusen år innan det blir klart.

• Svar på tråden Gjorde fel i min ansökan om uppehållstillstånd
  • Anonym (Madde)

Men du själv behöver ju inget uppehållstillstånd för Sverige så det behöver du väl inte skicka in. Eller fattar jag fel?

Hur ska vi kunna veta om du kan bo i din tjejs land? :)

• Hanna KSS

Hej,

Nej, det ska inte vara några problem om du har en vettig förklaring, vilket du har. Om handläggningstiden förlängs vet jag ärligt talat inte. Var bor din flickvän? Har du tillstånd att vistas i hennes land? Det MIG tittar på är seriositeten i er relation och försörjningskravet. Bor ni i hennes land bör du alltså säkra bostad av tillräcklig storlek och standard (1 RoK för ett par utan barn) och försörjning.

• Snailor

Hej, jag ska försöka förklara bättre. Vi vill flytta till Sverige. Jag är ju svensk men det är inte tjejen, hon är ifrån Kina. Så hon ansöker om uppehållstillstånd i Sverige. Jag hjälpte henne dock en hel del med ansökan eftersom hon varken kan skriva svenska eller engelska. Just nu bor jag i Kina och har fixat ett uppehållstillstånd där. Vi bor tillsammans där kan man säga, i hennes föräldras hus. Nu har jag fått skickat samma frågor som hon "svarade" på. Så hur pass noga är det när man svarar på de? Jag har ju redan alla svar och det känns ju väldigt träligt att behöva svara på allt två gånger.

• Anonym (Mina)
    Snailor skrev 2017-12-29 05:51:23 följande:

Hej, jag ska försöka förklara bättre. Vi vill flytta till Sverige. Jag är ju svensk men det är inte tjejen, hon är ifrån Kina. Så hon ansöker om uppehållstillstånd i Sverige. Jag hjälpte henne dock en hel del med ansökan eftersom hon varken kan skriva svenska eller engelska. Just nu bor jag i Kina och har fixat ett uppehållstillstånd där. Vi bor tillsammans där kan man säga, i hennes föräldras hus. Nu har jag fått skickat samma frågor som hon "svarade" på. Så hur pass noga är det när man svarar på de? Jag har ju redan alla svar och det känns ju väldigt träligt att behöva svara på allt två gånger.

Se till att hon lär sig svenska och/eller engelska innan ni flyttar till Sverige så hon kan börja arbeta.
    Pratar ni kinesiska med varandra nu?
  • Hemvändaren

Bodde själv i Asien och tog med min sambo till Sverige, dock har reglerna ändrats en del sedan dess och det har blivit svårare för anhöriga att invandra.

För att din sambo ska få uppehållstillstånd kräver de att du har boende samt inkomst som räcker till att försörja er båda två. Det innebär alltså att du måste vara folkbokförd i Sverige.

Vi ansökte 2015 precis innan reglerna ändrades, och även om de hade någon sånär förståelse för att handlingstiden är långa så gav de inte min sambo uppehållstillstånd förrän jag var folkbokförd, plus kunde uppvisa kontrakt på lägenhet och bevis på att vi hade planer på att bo i Sverige långsiktigt.

Angående din ansökan så hade jag bara skickat ett mail. Då min sambo varken pratade engelska eller svenska, så svarade jag istället för honom.

Sist men inte minst. Kom inte hit. Om än att arbetsförhållanden inte är de bästa i Asien, så är livet så mycket bättre. Både jag och min sambo saknar det fruktansvärt.

Svar på tråden Gjorde fel i min ansökan om uppehållstillstånd