• Fru Ve

VAB när barnet ligger på sjukhus

Min son ska opereras planerat då han är ca 1 år och det är på ett sjukhus 20 mil bort. Vi behöver åka dit dagen innan och antingen att han blir inlagd då eller sova på patienthotell eller dylikt. Hans pappa är föräldraledig. Vi vill följa med bägge två. Kan jag vabba när sonen är på sjukhus eller måste jag ta semester? Vet ju att båda föräldrarna kan vabba om tex ett barn är för tidigt född och är inlagd på sjukhus.

• Svar på tråden VAB när barnet ligger på sjukhus
  • Fru Ve

Hoppas kunna få barnvakt till våra andra barn som är 6 och 10 år. Men om detta inte går måste jag annars vara hemma den tid de inte är i skolan. Vi får ingen fritidsplats för att pappan är föräldraledig. Men kan jag då vabba för 6-åringen? Eller är det också semester som gäller? Känns lite tråkigt i så fall.

• Kerubmamman

Prata med avdelningen, man behöver intyg på att båda föräldrarna "behövdes". Jag vet inte hur ofta de skriver sånt för större barn, beror antagligen på hur allvarligt det är. 

Prata med skolan/kommunen ifall ni inte kan få komma fram till en lösning under dessa dagar. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • IsabelleLi

Man har alltid rätt att byta ut pågående föräldrapenning mot VAB om barnet blir inlagt på sjukhus oavsett barnets ålder. Så länge man i grunden har rätt till ersättning överhuvudtaget såklart (Dvs att man har en SGI osv). Det krävs dock ett "INtyg för tillfällig föräldrapenning" som skrivs ut av vårdavdelningen och skickas till FK.

Svar på tråden VAB när barnet ligger på sjukhus