• Anonym (Osäker)

Kan man bli vän med någon som bedragit en?

MItt ex som bedragit mig bönar och ber om att vi ska vara vänner. Jag har inte så många känslor kvar för honom, åtminstone vill jag inte ha tillbka honom. Dock känner jag väl mig inte så jätteglad efter allt han gjort mot mig, svikit mig osv. 

Är väl heller inte arg. Mer empatisk liksom. Hänt har hänt. 

Han vill itne bryta upp. Vi har haft en väldigt lång vänskap både innan vi blev ett par och under åren som par. Så det blir otroligt tomt utan honom och han får det tomt utan mig. 

Ska man fortsätta vara vänner trots det som hände? Det var ju inte vänskapen som var dålig. Dvs vi har samma intressen och hobbies och det skulle vi kunna fortsätta med. Vi är friluftsfantaster båda två bland annat, klättrar mycket och orienterar i par vilket jag tycker är superkul och skulle få svårt att hitta någon som vill göra allt detta så ofta jag och han gör det. 

Men jag är osäker. Kommer man må dåligt av det? Nu känns det ju ok, men jag är då och då ledsen över vad han gjort som sagt. 

Har någon erfarenhet av detta? Bör man förlåta och behålla vänskapen trots att man blivit mycket sårad? 

• Svar på tråden Kan man bli vän med någon som bedragit en?
  • Anonym (Hmm)

Enligt mina erfarenheter är det du försöker med otroligt svårt. Jag har nyligen blivit singel och jag försökte väl ett tag vara hans vän då jag ändå inte hade starka känslor där i slutet. Har ju dock upptäckt att det inte går, när vi pratar kommer vi bara in på samtalsämnet om andra eller lägger pikar vilket leder till att man blir arga och sårade. Har även ett tidigare ex som umgås i samma kompiskrets. Vi har känt varandra i 10 år och var ett par i 4, vi försökte väl bli "kompisar" igen 2-3 år efter vi gjort slut men än idag så blir de automatiskt att man är dryga mot varandra. det är ju trotsallt en person man delat livet med, ens andra halva. Blir otroligt svårt att finns en "normal" vänskap med någon så speciell, speciellt om man blivit sårad. Men visst går det säkert, alla är ju olika. Finns ju dem som säkert lyckats vara vänner efteråt. Du får helt enkelt testa dig fram och sen bara säga Nej om det blir för svårt för dig

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-12-20 01:05:50 följande:

Enligt mina erfarenheter är det du försöker med otroligt svårt. Jag har nyligen blivit singel och jag försökte väl ett tag vara hans vän då jag ändå inte hade starka känslor där i slutet. Har ju dock upptäckt att det inte går, när vi pratar kommer vi bara in på samtalsämnet om andra eller lägger pikar vilket leder till att man blir arga och sårade. Har även ett tidigare ex som umgås i samma kompiskrets. Vi har känt varandra i 10 år och var ett par i 4, vi försökte väl bli "kompisar" igen 2-3 år efter vi gjort slut men än idag så blir de automatiskt att man är dryga mot varandra. det är ju trotsallt en person man delat livet med, ens andra halva. Blir otroligt svårt att finns en "normal" vänskap med någon så speciell, speciellt om man blivit sårad. Men visst går det säkert, alla är ju olika. Finns ju dem som säkert lyckats vara vänner efteråt. Du får helt enkelt testa dig fram och sen bara säga Nej om det blir för svårt för dig

Såna tendenser har jag också märkt hos mig själv. Jag vill liksom vara lite elak mot honom när jag är på det humöret. Detta nog pga att han sårat mig och jag är besviken innerst inne på honom trots att jag inte känner mig så arg idag så ligger det nog inom mig. 
    Det kan nog bli svårt att fortsätta umgås samtidigt vill jag inte förlora allt det känns som att det kommer bli så ensamt. 
  • Anonym (ja)

Ja om man helt saknar självrespekt och stolthet så går det säkert. I annat fall gör man bäst i att sudda bort den sortens människor från sitt liv

• Anonym (ja)

Ja om man helt saknar självrespekt och stolthet så går det säkert. I annat fall gör man bäst i att sudda bort den sortens människor från sitt liv

• Anonym (Moralgubben)

Har du på allvar funderat på varför du skall vara vän med någon som sårar dig.
    Ta penna och papper skriv ner allt som skulle vara bra med vänskapen till honom. Sedan en lista med vad som skulle vara dåligt för dig.
    Min erfarenhet är att då man skiljs under traumatiska omständigheter är det bra att få en ganska lång tid utan någon kontakt. Har man barn skall det bara handla om dem. När man känner sig någorlunda tillbaka i normala gängor kan man göra en ny lista på både och. Ofta kommer man fram till att man inte är så intresserad av kontakt längre.

• KlunsSmurfen

Ska man kunna vara vän med någon måste man först kunna förlåta.
    Det handlar inte om att förlåta så att han ska slippa ha dåligt samvete utan att mer känna att det inte gör så mycket längre, att man lämnat det bakom sig och kommit över det.
    Det verkar inte som att du är där och då kan du må dåligt av det. Du måste jobba på att släppa det, ibland måste man bryta helt för att lyckas med det,

Ska ni kunna ha en relation i fortsättningen så måste ju han också jobba på det, han måste stå för det han gjort och förstå hur du känner dig,
    Vissa vill helst släta över sina egna handlingar och då funkar det inte.

Anonym (Hmm) skrev 2017-12-20 01:05:50 följande:

[...]
    när vi pratar kommer vi bara in på samtalsämnet om andra eller lägger pikar vilket leder till att man blir arga och sårade.
    [...]
    men än idag så blir de automatiskt att man är dryga mot varandra. det är ju trotsallt en person man delat livet med, ens andra halva. Blir otroligt svårt att finns en "normal" vänskap med någon så speciell, speciellt om man blivit sårad. [...]

Det krävs självdisciplin för att inte pika varandra och vara dryga men det funkar inte att bita ihop heller. Det verkar som att ni fortfarande har saker att reda ut.
Svar på tråden Kan man bli vän med någon som bedragit en?