• Honeyb

Förhindra märken av gåstol?

Hej allesammans!

Jag och sambon är första gångs föräldrar och tänkte se om någon har lite tips. Dottern har börjat använda sin gåstol men har ju inte riktigt koll på motoriken så hon kör ju in i alla möbler. Även om det är lite underhållande så resulterar det ju i en hel del fula märken på möblerna. Hur har ni hanterat det? Finns det något man kan göra för att minimera skador utan att störa hennes upptäcktsfärd?

• Svar på tråden Förhindra märken av gåstol?
  • Snuttis2

Vi har inte kommit dit än(sonen är fyra månader) men spontant tänker jag ! Biltema, hjälpmedelscentrum eller varsam butikerna. Arbetar inom handikappomsorgen och till barnhjälpmedlen gåstolar o rullstolar använder vi polstrings material typ skumgummi till ex handtag och vassare delar. Det borde funka utmärkt att sätta på gåstolens kanter så att den studsar mjukt mot andra ytor. Tänker att biltema borde kunna ha också då liknande material används på barncyklar till handtag och skydd (stången mellan benen )

• Snuttis2

Kan man annars sätta en gummi dörr stopp på vardera sida om stolen så att den aldrig slår i?

• Anonym (Hmmm?)

Ja men hur ska du hindra en bebis från att komma åt att gnaga på eller pilla loss detta då? (Den sitter väl inte i stolen jämt) låter ju som rätt allvarlig kvävningsrisk..f ö är det ju bäst att låta bli gåstolen helt då det inte är bra för rygg och utveckling men det var ju inte frågan här i och för sig.

Snuttis2 skrev 2017-12-20 05:10:46 följande:

Vi har inte kommit dit än(sonen är fyra månader) men spontant tänker jag ! Biltema, hjälpmedelscentrum eller varsam butikerna. Arbetar inom handikappomsorgen och till barnhjälpmedlen gåstolar o rullstolar använder vi polstrings material typ skumgummi till ex handtag och vassare delar. Det borde funka utmärkt att sätta på gåstolens kanter så att den studsar mjukt mot andra ytor. Tänker att biltema borde kunna ha också då liknande material används på barncyklar till handtag och skydd (stången mellan benen )

• Snuttis2

Absolut viktigt att tänka på men det material jag ursprungligen tänkte på sätter du i så fall som en lång film/korv runt hela o jag har svårt att tro att ugnen skulle äta upp den!

• Anonym (Hmmm?)

Ok. Bara man tänker på att små bebiständer är väldigt vassa och när det kliar i munnen så kan de ju vara väldigt ihärdiga i ditt gnagande och dreglande på allt.

Snuttis2 skrev 2017-12-20 17:23:49 följande:

Absolut viktigt att tänka på men det material jag ursprungligen tänkte på sätter du i så fall som en lång film/korv runt hela o jag har svårt att tro att ugnen skulle äta upp den!

• Anonym (Tyg)

Går det att surra eller tejpa fast hoprullat tyg? Det är ju inte lika lätt att tugga i sig.

Svar på tråden Förhindra märken av gåstol?