• Anzil

Om en person varit/är öppen - Hur okej är det egentligen att fråga om ''djupa'' saker?

Om en person har öppnat upp sig och pratar om sig själv, så antar jag per automatik att personen gillar att prata om vad den personen varit med om.

En person som jag tror öppnat någon form av pålitlighet hos mig, har varit öppen av sig och pratat litet om djupa saker.

Jag blir även nyfiken på andra saker om personen. Men jag vet inte riktigt om det är okej att ställa frågan, blir det obekväm istatuion eller inte, eller hur skulle personen må?

Jag känner hela tiden att det är trevligt med en konversation med människan, och jag uppskattar att hon är öppen av sig. Men jag har ingen aning om det skulle vara okej för mig att ställa en ''djup'' fråga. Det kanske inte anses okej?

Om ni skulle varit öppen, betyder det att ni skulle tycka om, om personen kom fram till er och ställa en annan djup fråga, någon gång?

Det är ju alltid kul att dela med sig . .Men jag vet inte riktigt om jag är social klumpig....

• Svar på tråden Om en person varit/är öppen - Hur okej är det egentligen att fråga om ''djupa'' saker?
  • Milkway

Jag ser sociala koder i nivåer. Såhär på ett ungefär:

1. Namn Ort ålder

2. Jobb / utbildning

3. Intressen

4. Mer djupgående om intressen

5. Smak / Livsstil

6. Personliga egenskaper

7. Värderingar

8. Drömmar i livet

9. Motgångar

10. Rädslor / Misslyckanden

11. Känslor

12. Trauman

13. Uppväxt

14. Sårbarhet

Har detta i huvudet/ kan läsa av

När jag pratar med någon märker jag ungefär vilken nivå vi är på, siffra 5 eller 11 eller vad vi är på för nivå.

Jag ställer frågor / pratar kring den nivån eller gester ta ett steg djupare, om personen get avvisande respons går jag upp några nivåer. Så jag stämmer av vilken nivå som är mottagande tills jag slutligen nått målet nr 13. (Och tagit mig igenom alla de olika och Kan ha hoppat lite upp och ner och det kan ta olika länge att ta sig till 13 och vissa människor vill inte bli djupare med mig men i princip 9/10 har velat det för att jag är bra på att känna av vad de ligger på för nivå samt vad jag kan bidra med i konversationen)

Jobbat med att intervjua människor så jag ville få nerskrivet hur jag tänker när jag pratar med någon. Min hjärna bär alltid på spännande överraskningar.

Tänkte om det var till hjälp att se vilken nivå hon är på och vilken nivå du kan prova ställa frågor kopplat till.

• Milkway
    Anzil skrev 2017-12-23 00:40:45 följande:

Om en person har öppnat upp sig och pratar om sig själv, så antar jag per automatik att personen gillar att prata om vad den personen varit med om.

En person som jag tror öppnat någon form av pålitlighet hos mig, har varit öppen av sig och pratat litet om djupa saker.

Jag blir även nyfiken på andra saker om personen. Men jag vet inte riktigt om det är okej att ställa frågan, blir det obekväm istatuion eller inte, eller hur skulle personen må?

Jag känner hela tiden att det är trevligt med en konversation med människan, och jag uppskattar att hon är öppen av sig. Men jag har ingen aning om det skulle vara okej för mig att ställa en ''djup'' fråga. Det kanske inte anses okej?

Om ni skulle varit öppen, betyder det att ni skulle tycka om, om personen kom fram till er och ställa en annan djup fråga, någon gång?

Det är ju alltid kul att dela med sig . .Men jag vet inte riktigt om jag är social klumpig....

Jag skulle acceptera att någon jag öppnat mig för kunde ställa en djup fråga på eget initiativ men det är inte alla som vill det, jag hase lirkat och frågat henne smått djupgående frågor och se om hon är bekväm i det. Är hon det ta det en nivå djupare. Till den riktiga frågan du vill ställa.
  • vargbjörn

Ja så klart. Personen litar på dig o vill troligen ha en närmare relation. Så det är nog mycket troligt att den uppskattar intresset.

Svar på tråden Om en person varit/är öppen - Hur okej är det egentligen att fråga om ''djupa'' saker?