• elsakarlsson06

Mina vänner bryter kontakten med mig, hjälp!!

Hej, igårkväll gjorde jag ett stort misstag och jag behöver hjälp med vad jag ska göra härnäst.

Jag har ett kompisgäng på 5 tjejer i min klass å vi alla umgås hela tiden och står väldigt nära.

Igår hade en av tjejerna födelsedagsfest och runt 2 så var jag tvungen att kila ner till hållplatsen för att prata med en vän, så jag informerar dom och säger att jag strax är tillbaka och vid 2:20 skriver en av tjejerna att de går och lägger sig och låser dörren efter sig, jag visste att jag inte skulle hinna tillbaka till 2:20 och sover därför över hos den kompisen jag mötte istället och informerande om det också ( ville inte riskera att bli utelåst)

Min avsikt när jag gick från första början va att komma tillbaka efter Max 30 minuter, men så blev det ju inte.

Imorse kom jag tillbaka hem till kompisen som hade haft festen och jag märkte direkt hur arga alla tjejer va.

Nu lite senare slrev jag och bad om ursäkt för mitt misstag och att det aldrig var min avsikt men dom har på sms förklarat att dom vill bryta kontakten med mig för att så som jag gjorde gör ingen riktig vän.

Jag kan även tillägga att lämna en kompis fest, lämna en kompis själv ute och dra med nån kille osv är saker som alla tjejerna har gjort nångång vid olika tillfällen. En av tjejerna lämnade min födelsedagsfest i somras för att sova med en kille och jag förlät henne för det och ingen annan i gänget blev arg på henne.

Nu till vad jag behöver hjälp mig, är det jag gjorde så fel att dom ska reagera såhär?

Och, vad gör jag för att lösa detta? Just nu vägrar dom prata med mig men jag tänker att jag bör lösa de med tjejen som fyllde år först.

Jag är verkligen djupt sårad över att dom alla vänder ryggen nu och jag kommer må så dåligt i skolan efter jullovet ifall detta inte löser sig.

Snälla nån hjälp mig med vad jag bör göra nu.

Det är så sårande att ett misstag som de andra tjejerna också gjort varit okej och förlåtet men med mig vänder man ryggen till.

• Svar på tråden Mina vänner bryter kontakten med mig, hjälp!!
  • Julistuggu

Jag förstår inte varför de är arga. En fest lämnar man när man vill (om det inte är en formell fest, då bör man stanna en stund efter kaffet).

Vad är det som de tycker att du har gjort fel?

• elsakarlsson06
    Julistuggu skrev 2017-12-23 18:33:04 följande:

Jag förstår inte varför de är arga. En fest lämnar man när man vill (om det inte är en formell fest, då bör man stanna en stund efter kaffet).

Vad är det som de tycker att du har gjort fel?

Dom anser inte att man lämnar ens bästa kompis fest och dissar vännen för en kille, dom anser de egoistiskt trots att dom själva gjort de. Jag var med på 12-slaget när hon fyllde år, betalade över 500kr åt presenter, planerade överraskning, och att jag då skulle lämna en stund var egoistiskt. Jag förstår ju att min bästa vän blev ledsen men det blev jag med när absolut ingen gratta mig på min födelsedagsfest, när folk trasha mitt hus och ingen vän hjälpte till, när också min bästa vän åkte iväg med en kille istället för att hjälpa till, men inte bröt ja kontakten med dom för det.

Vet inte vad jag ska göra nu för efter jullovet kommer de vara utfrysning deluxe från deras sida och jag har gått igenom tillräckligt med sånt.

Grejen va ju att jag skulle sova över där men de har inträffat innan att vi bestämt att hålla ihop men ändå har en lämnat å dratt med nån kille, jag tycker de är värre att lämna en kompis i stan kl 3 på natten för en kille än å smita snabbt från en födelsedagsfest där flera andra var och höll sällskap, mitt huvud kommer explodera snart
  • Julistuggu

Vill du fortsätta att vara vän med dem? Eller skulle du må bättre på sikt av att söka efter andra vänner?

Om du vill förbli vän med dem kanske du kan försöka bjuda kompisen som fyllde år på fika. Säg att du är ledsen för det som hände och vill prata. Förklara att du inte trodde att hon skulle ta illa upp och säg att du är ledsen för att hon gjorde det. Du kan ju nämna något tillfälle då någon annan lämnat en fest och säga att du tänkte att hon var ok med det eftersom det var ok den gången.

Men tänk efter så att du inte förminskar dig själv. De äger inte dig och du är fri att lämna en fest närhelst du vill.

Drack ni alkohol på festen? Det är ju en rätt säker väg till bråk...

• elsakarlsson06
    Julistuggu skrev 2017-12-23 19:13:06 följande:

Vill du fortsätta att vara vän med dem? Eller skulle du må bättre på sikt av att söka efter andra vänner?

Om du vill förbli vän med dem kanske du kan försöka bjuda kompisen som fyllde år på fika. Säg att du är ledsen för det som hände och vill prata. Förklara att du inte trodde att hon skulle ta illa upp och säg att du är ledsen för att hon gjorde det. Du kan ju nämna något tillfälle då någon annan lämnat en fest och säga att du tänkte att hon var ok med det eftersom det var ok den gången.

Men tänk efter så att du inte förminskar dig själv. De äger inte dig och du är fri att lämna en fest närhelst du vill.

Drack ni alkohol på festen? Det är ju en rätt säker väg till bråk...

Alla dom sakerna du nämnde har jag förklarat och skrivit till henne och den andra tjejerna men dom är förbannade. Och ja jag hade mått av att kanske inte vara helt själv på studenten, balen, sista året, alla fester osv så vinna tbx dom hade fått mig att må bättre under gymnasist iallafall, sen vet jag att dom inte är nåt att ha när vi går ut, jag har världens bästa vänner utanför skolan.

Dom underviker direkt när ja tar upp att dom gjort detsamma men Dehär känns så personligt mot mig då ingen reagerat såhär när andra gjort de.

Dom ser hela grejen som att jag dissa min bästis för en kille på hennes födelsedag, och visst de kanske ja gjorde men min avsikt var aldrig att sova över hos honom, när ja kom tillbaka hade dom ju redan låst, och jag är inte den första som gör de, de ja oroar mig lite för är stt de nu är jullov och jag ska bort och att detta rinner ur sanden tillsammans med vår vänskap.
  • Anonym (dumt)

Det här låter dumt. 
    Hur gamla är du och dina vänner? 

• elsakarlsson06
    Anonym (dumt) skrev 2017-12-23 19:31:19 följande:

Det här låter dumt. 

Hur gamla är du och dina vänner? 

Vi är alla 17
  • Anonym (dumt)
    elsakarlsson06 skrev 2017-12-23 19:33:53 följande:
    Vi är alla 17

Prata med dem och om det inte går så skaffa nya. Du är ung och har många år på dig att träffa bättre vänner. 

Va inte ledsen, tyvärr finns det många egoister i världen. Välj med omsorg.

Kram.

• elsakarlsson06
    Anonym (dumt) skrev 2017-12-23 23:24:20 följande:

Prata med dem och om det inte går så skaffa nya. Du är ung och har många år på dig att träffa bättre vänner. 

Va inte ledsen, tyvärr finns det många egoister i världen. Välj med omsorg.

Kram.

Ja men tycärr så går vi i samma klass och jag har så mycket ångest över studenten å allt dedär utan att kompisgäng, så att välja och vara själv i skolan är ett ganska dumt alternativ.
  • Anonym (Y)

Först och främst tycker jag du ska låta bli att dra upp gamla "oförrätter" eller "snälla saker du gjort för personen", det är ett extremt småsint beteende. Vad som hände då och hur de situationerna hanterades är historia och spelar ingen roll.

Visa förståelse för att kompisen som fyllde år blev besviken och tyckte det var dålig stil. Be om ursäkt. Hur hade händelseförloppet sett ut? Visste de att du skulle ut på kvällen och träffa nån (och vad hade deras respons varit på det isf?) eller fick de reda på det i samband med att du gick ut? Varför kunde du inte se till att vara tillbaka innan de gick och la sig?

• elsakarlsson06
    Anonym (Y) skrev 2017-12-24 11:20:49 följande:

Först och främst tycker jag du ska låta bli att dra upp gamla "oförrätter" eller "snälla saker du gjort för personen", det är ett extremt småsint beteende. Vad som hände då och hur de situationerna hanterades är historia och spelar ingen roll.

Visa förståelse för att kompisen som fyllde år blev besviken och tyckte det var dålig stil. Be om ursäkt. Hur hade händelseförloppet sett ut? Visste de att du skulle ut på kvällen och träffa nån (och vad hade deras respons varit på det isf?) eller fick de reda på det i samband med att du gick ut? Varför kunde du inte se till att vara tillbaka innan de gick och la sig?

Dom smsade precis när ja gick att de skulle låsa dörren, och jag trodde aldrig hon skulle ta så illa upp eftersom att det har hänt flera gånger av andra också.

När jag sa att ja skulle iväg en stund blev ingen arg eller irriterad över huvud taget, de kom snarare mer på morgonen,

Och tror du inte jag försökt be om ursäkt? De första hon svara på min långa ursäkt var att vi inte längre är kompisar.
Svar på tråden Mina vänner bryter kontakten med mig, hjälp!!