• Anonym (förtvivlad i snart ett år nu)

Snälla hur slutar jag tänka på att hans liv bara går vidare utan mig?

Efter år av nästan psykisk misshandel, otrohet, lögner, illa behandling men samtidigt massor med närhet, gemenskap, resor, aktiviteter så har jag för snart ett år sen beslutat att jag inte orkar mer. Han ljög konstant och bedrog mig med till och med personer i min närhet! Han har inte erkänt en enda gång att detta är sant men så många kan ju inte ljuga. Han har bjudit ut folk bakom min rygg på gymmet och ljugit och sagt att jag är hans kusin till dem bland annat. 

Listan är lång på vad han har gjort. Samtidigt har jag aldrig klickat så bra med någon. Han fanns där för mig jämt och ständigt och sexet var det bästa vi hade. 

Nu har det snart gått ett år han hör fortfarande av sig, han vill att vi ska vara kk eller vänner. Jag vill ha honom jag saknar honom men jag håller mig för att jag är helt trasig inombords och inte orkar få de där känslorna och misstro, misstänksamhet. Jag rotade jämt i telefonen och under sängen efter hårstrån från andra tjejer och jag hittade jämt bevis :((( Jag orkar inte med de känslorna. Under tiden med honom fick jag olika psykiska besvär som hjärtklappning och jag tappade håret och svimmade nästan ibland. Detta kopplar jag helt ihop till händelser med honom. 

Idag reser han till Barcelona. Han skriver att det är med en killkompis på fb men jag vet att det är med någon av hans tjejer han träffar. Han har inga killkompisar. Jag sitter nu här och har återigen samma magkänsla att han bedrar mig, fastän det är slut nu sen många månader tillbaka.

När ska denna olustkänsla försvinna :(((( När ska jag acceptera att hans liv går vidare som om inget hänt och att jag fakstiskt inte är värd något mer än ett knull för honom? Jag kan inte förstå hur jag bryr mig fortfarande för när jag verkligen nu tänker på honom så skulle jag ju inte vilja resa med honom heller. Jag föreställer mig hur vi går där hand i hand och sen när vi lagt oss så får han något sms som han läser och vinklar mobilen och döljer den så att jag inte kan se vad det står. Men trots att jag vet att han bara gör mig ledsen nästan så kan jag inte sluta bli svartsjuk som nu! Han har roligt och reser och har fysisk närhet och tjejer hela tiden! Jag är ensam sen det tog slut har inte träffat någon ny har inga singelvänner att umgås med och de gifta har fullt upp med jul och fjällen. 

Hur går jag vidare snälla ge mig konkreta tips är det någon som förstår hur jag känner? Varför kan jag inte släppa honom? Blir det bättre att vara kk och åtminstone ha sex än att sitta ensam och inte få någon närhet från någon? Jag vill ju ändå inte ha honom som min blivande man längre men ändå klarar jag inte av att sluta tänka på honom jag saknar honom och vårt "liv" ihop som vi ändå hade när det var bra. :(((

• Svar på tråden Snälla hur slutar jag tänka på att hans liv bara går vidare utan mig?
    Anonym (Moralgubben) skrev 2017-12-23 23:41:51 följande:

Eftersom han vill ha fortsatt kontakt med dig har du något som är attraktivt. Det skulle också andra kunna vara intresserade av. Du är alltså inte värdelös.

Men han är inte bra för dig. Du får ibland bara för dig det.

Skriv ner en lista på alla de sätt han har förnedrat dig och alla de gånger han fått dig att känna dig värdelös. Sätt sedan upp den på insidan av ytterdörren hemma så att du ser den varje gång du går ut. På det viset får du hjälp att inte överse med alla de gånger han dissat dig och hur du då har mått.

Jag hade en sån lista wtt tag och det hjälpte men nu har jag hamnat i en svacka igen ich känner mig så ensam och då saknar jag honom igen dumt nog och eftersom han inte vill ha mig seriöst så känns dwt som ingen vill det. Känns inte som någon man kommer vara trogen mig igen hur ska man våga lita på någon efter detta.
  • smeden75

Säg upp bekantskapen med honom han verkar verkligen inte vara en bra kille.. Du verkar vara en bra tjej, du behöver verkligen inte honom i ditt liv

Ha en fin jul, kram

• Anonym (Hah!)
    Anonym (förtvivlad i snart ett år nu) skrev 2017-12-23 20:46:42 följande:
    Ja men vafan så blev man ju när man var 15-16 inte borde man vara så korkad när man närmar sig 40 :((
    Nå, här har du en till dumskalle så då är vi i alla fall två

Är 44 och har de senaste åren varit upp över öronen kär i en man som aldrig blev 100% min. För oss handlade det om att han studsade fram och tillbaka mellan sitt ex och mig.

Det tar på psykiskt! Man klandrar sig själv för att man är så dum, i mitt fall har det aldrig hänt tidigare i livet att jag hängt upp mig så på en man som egentligen inte är tillgänglig för mig helt och hållet. Men kär och galen, full av endorfiner, aldrig så lycklig som när han ringde eller kom till mig.

Har försökt bryta mig lös med gått tillbaka varje gång. Nu kanske det är över då han (inte för första gången visserligen) fått för sig att han nog ska försöka lappa ihop det med exet i stället (de har barn). Samtidigt är jag av erfarenheten från dessa år ganska säker på att han kommer studsa tillbaka i mitt liv och då önskar jag ju att jag varit nog stark för att säga NEJ. Vi får väl se.

Jag förstår hur jobbigt det är.
  • Anonym (Kråkan Krax)
    Anonym (förtvivlad i snart ett år nu) skrev 2017-12-25 20:09:52 följande:

Vet inte vad det är ska läsa om det. Ja jag är nog väldigt svag just nu.

Lilla gumman! Det du upplever just nu har ingen som helst betydelse på lång sikt jag är troligtvis betydligt äldre än dig, har mer livserfarenhet.

Lyd därför mitt råd att läsa noga om Karpmans Dramatriangel och lär dig den. www.citerus.se/stop-the-drama-karpmans-dramatriangel-ger-stod/

Var inget offer! När du har förstått det blir saken enklare för dig.
  • Anonym (Blue)

Från en som varit i liknande sits:

Tänk att du säger NEJ till honom för att du säger JA till dig själv.

Tänk att han har visat sedan dag ett att du var ett NO för honom, då ska han vara ett HELL NO för dig.

Du säger NEJ till honom(och att nervärdera dig själv)

för att du säger JA till dig själv

(Och väljer att respektera dig själv)

Tänk att du gör plats för någon som tycker du är ett "FUCKING YES" för du måste släppa honom och illusionen av det pyttelilla han bekräftade dig med för att kunna ha plats för någon som vill vara BARA DIN.

Tänk på den känslan och fantisera vad du skulle ha för liv med en sån partner, vad hade du velat göra med honom? Vad för komplimanger hade du velat höra? Vilka kärn-egenskaper i hans personlighet hade du känt dig trygg och älskad av?

Sen blir du den personen mot dig själv. Det du vill göra med honom, gör det själv / med kompisar / familj, det han hade sagt som komplimanger, skriv ner det om dig själv, säg till spegeln "Jag är...." Kom på 10 saker (kan vara personliga egenskaper, utseende, intressen, stil, vsd du är bra på, värderingar, hur du är som vän dotter syster kollega elev) och ge dig inte förrän du har tio komplimanger om dig själv. Gör detta varje dag. De egenskaper du hade tyckt varit en trygghet i din partner, utveckla de i dig själv. Gillar du en kille som har initiativ, våga ta initiativ som singel, för dig själv. Följ den där drömmen du tycker är skrämmande och pirrig. Ta steget och åk dit du vill åka. Liksom, var din egen favorit-partner!

För du behöver vara den attraktiva partnern du söker. Om du är dum mot dig själv då möter du en kille som är dum mot dig. Om du är respektfull och uppskattar dig själv, möter du en partner som är respektfull och uppskattar dig.

Ingen som gjort illa mig i livet vare sig ex dejter klasskamrater kollegor någon i familjen vänner ska få avgöra hur jag behandlar mig själv. Med denna inställning och att jag tog hand om mig så mötte jag min livspartner. Den första som verkligen är allt jag drömt om. Och lite överraskningar på det.

Så börja jobba för självkänslan är färskvara! Och sekunden du försummar den, accepterar du andra som får försumma dig.

Ditt ex har betingat dig att se ner på dig, ditt jobb är att ombetinga dig för inte ska väl den muppen få avgöra ditt värde? Kom igen! Du har bara ETT liv. Lev det och kevvdet väl och jobba upp kärleken för dig själv för den ska du kunna ha med dig hela livet tills du dör och ingen annan kan göra det åt dig du måste anstränga dig.

• Anonym (Blue)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-26 02:54:41 följande:

Lilla gumman! Det du upplever just nu har ingen som helst betydelse på lång sikt jag är troligtvis betydligt äldre än dig, har mer livserfarenhet.

Lyd därför mitt råd att läsa noga om Karpmans Dramatriangel och lär dig den. www.citerus.se/stop-the-drama-karpmans-dramatriangel-ger-stod/

TS

Ett annat sätt att tänka kring offer vs överlevare är:

Offer (Skyller på andra, ger upp, passiv, tror du är den enda som kämpar, anstränger dig inte, vägrar ta ansvar nu för vad du kan göra för att må bra)

Här kan du bara sjunka.

Överlevare ( Ansvar = Frihet, Agerande = Mod, Acceptans = lugn och tillit till dig själv = tillit till livet och andra)

Här kan du bara växa.

Sen kan det hjälpa att tänka att ett riktigt offer, är som barn och djur, de är ofrivilligt 100 % beroende av en annan människas ansvar , du har ett eget val, det har inte djur eller barn de måste gå under någon annan, det måste aldrig du, Du måste inte lida, du kan få nog av att lida och bara "nej för helvete nu jävlar ska jag ha det bra!!" En hund kan inte säga så. Ett barn kan inte säga så. Det enda de förmår att göra är att skrika / visa missnöje men om ingen hjälper de så lider de hela livet, de kan inte skydda sig själva, det kan en vuxen.

Kråkan krax vilken bra länk! Har du mer sånt för en hungrig psykologi-fanatiker?
    Anonym (Blue) skrev 2017-12-26 03:24:50 följande:

Från en som varit i liknande sits:

Tänk att du säger NEJ till honom för att du säger JA till dig själv.

Tänk att han har visat sedan dag ett att du var ett NO för honom, då ska han vara ett HELL NO för dig.

Du säger NEJ till honom(och att nervärdera dig själv)

för att du säger JA till dig själv

(Och väljer att respektera dig själv)

Tänk att du gör plats för någon som tycker du är ett "FUCKING YES" för du måste släppa honom och illusionen av det pyttelilla han bekräftade dig med för att kunna ha plats för någon som vill vara BARA DIN.

Tänk på den känslan och fantisera vad du skulle ha för liv med en sån partner, vad hade du velat göra med honom? Vad för komplimanger hade du velat höra? Vilka kärn-egenskaper i hans personlighet hade du känt dig trygg och älskad av?

Sen blir du den personen mot dig själv. Det du vill göra med honom, gör det själv / med kompisar / familj, det han hade sagt som komplimanger, skriv ner det om dig själv, säg till spegeln "Jag är...." Kom på 10 saker (kan vara personliga egenskaper, utseende, intressen, stil, vsd du är bra på, värderingar, hur du är som vän dotter syster kollega elev) och ge dig inte förrän du har tio komplimanger om dig själv. Gör detta varje dag. De egenskaper du hade tyckt varit en trygghet i din partner, utveckla de i dig själv. Gillar du en kille som har initiativ, våga ta initiativ som singel, för dig själv. Följ den där drömmen du tycker är skrämmande och pirrig. Ta steget och åk dit du vill åka. Liksom, var din egen favorit-partner!

För du behöver vara den attraktiva partnern du söker. Om du är dum mot dig själv då möter du en kille som är dum mot dig. Om du är respektfull och uppskattar dig själv, möter du en partner som är respektfull och uppskattar dig.

Ingen som gjort illa mig i livet vare sig ex dejter klasskamrater kollegor någon i familjen vänner ska få avgöra hur jag behandlar mig själv. Med denna inställning och att jag tog hand om mig så mötte jag min livspartner. Den första som verkligen är allt jag drömt om. Och lite överraskningar på det.

Så börja jobba för självkänslan är färskvara! Och sekunden du försummar den, accepterar du andra som får försumma dig.

Ditt ex har betingat dig att se ner på dig, ditt jobb är att ombetinga dig för inte ska väl den muppen få avgöra ditt värde? Kom igen! Du har bara ETT liv. Lev det och kevvdet väl och jobba upp kärleken för dig själv för den ska du kunna ha med dig hela livet tills du dör och ingen annan kan göra det åt dig du måste anstränga dig.

Tack för bra "tanketips"
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-26 02:54:41 följande:

Tack för bra tips ska läsa det
  • Anonym (Man)
    annabellelee skrev 2017-12-23 19:36:34 följande:
    Att han inte kämpade för dig säger ju allt om vilken looser han är och inget om dig.
    Familjelivs kanske dummaste analys.
  • Anonym (Kråkan Krax)
    Anonym (förtvivlad i snart ett år nu) skrev 2017-12-29 19:33:09 följande:

Tack för bra tips ska läsa det

Poängen är att du ska försöka hålla dig utanför de tre delarna, rollerna, som ingår i triangeln. Lyckas du med det så får du ett bättre liv, en mer stabil tillvaro och du mår bättre. Det krävs att man försöker och tänker till bara. Övning ger färdighet.

Så länge du är ett offer så får han energi att bibehålla sin makt över dig. Om du lyckas bryta dig ur offerrollen så får han ingen ny energi för att bibehålla sitt övertag. Bryt därför mönstret! En härskare kan inte vara härskare utan ett offer...

Och..., om vi tänker logiskt så finns det ett antal miljarder killar/män på jordklotet, unga som gamla förvisso. Det måste finnas någon mer där ute att lägga fokus på. :)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-29 23:06:32 följande:
    Poängen är att du ska försöka hålla dig utanför de tre delarna, rollerna, som ingår i triangeln. Lyckas du med det så får du ett bättre liv, en mer stabil tillvaro och du mår bättre. Det krävs att man försöker och tänker till bara. Övning ger färdighet.

Så länge du är ett offer så får han energi att bibehålla sin makt över dig. Om du lyckas bryta dig ur offerrollen så får han ingen ny energi för att bibehålla sitt övertag. Bryt därför mönstret! En härskare kan inte vara härskare utan ett offer...

Och..., om vi tänker logiskt så finns det ett antal miljarder killar/män på jordklotet, unga som gamla förvisso. Det måste finnas någon mer där ute att lägga fokus på. :)
    Helt sant!!
Svar på tråden Snälla hur slutar jag tänka på att hans liv bara går vidare utan mig?