Får jag pappaledigt om mitt barn föds utomlands?
Om jag gör en utländsk tjej på smällen (icke svensk medborgare) och barnet föds utomlands (utanför EU) får jag då ändå mina pappadagar? Nån som vet hur det funkar?
Om jag gör en utländsk tjej på smällen (icke svensk medborgare) och barnet föds utomlands (utanför EU) får jag då ändå mina pappadagar? Nån som vet hur det funkar?
När och om barnet kommer till Sverige ja. Dock inte dom 10 dagarna.
Så jag kan inte ta ut pappadagar för att åka utomlands för att vara med mitt barn?
Nej. För att du ska få föräldradagar för barnet så måste barnet vara svensk medborgare och registrerad i Sverige. Är du svensk medborgare så blir barnet det automatiskt. När barnet föds får man ansöka om ett samordningsnummer på ambassaden (istället för personnummer), barnets namn ska registreras samtidigt, den lappen måste både du och mamma skriva under, sen ansöker man om tillfälligt pass med det numret ni får. När barnet kommit till Sverige får du registrera h*n hos skatteverket och barnet får då ett svenskt personnummer. Efter det kan du ansöka om föräldradagar. Sen har ju försäkringskassan olika regler också, jag tror man får va 3 månader i taget utomlands under föräldraledigheten (om du tar ut dagar).