• Chuckie90

Gravid och freaking livrädd!!!!!!!!!

Hejsan!

Nu är vi gravida igen efter en ofostrig graviditet och jag är så rädd att jag har panikångest nästan hela tiden. Kan inte slappna av alls för fem öre.

Om jag vaknar på morgonen och har mindre ont i brösten så är jag fullkomligt skräckslagen att fostret har dött eller missfall på g eller whatever.

Skit rädd hela tiden!!!!

Och där är inga vårdkontakter att nå under julen direkt.

Jag vet att stressen och oron i sig är jätte dålig men jag vet verkligen inte vad jag ska göra?!?

• Svar på tråden Gravid och freaking livrädd!!!!!!!!!
  • MyDestiny

Ta en dag i taget, du kan inte påverka något själv hur graviditetens utgång blir.
    Lycka till

• Anonym (Mi)

Vem skulle du kontaktat menar du? Man gör lixom inga undersökningar akut för att man är orolig. Och innan v 7/8 brukar man inte göra ultraljud utan medicinsk indikation, och oro är ingen medicinsk indikation.

• Anonym (Vul)

Har du möjlighet till att kunna få vul på privat mottagning? Det hjälper mycket med oron. Ska själv göra det om ca 1 v då jag är i v 7.

• SofieJ

Usch, kände likadant som du de första veckorna. Hade inte den erfarenhet som du i bagaget, är bara en allmänt orolig och negativ person. Varje gång jag gick på toa var jag säker på att jag skulle se blod i trosorna.

Låter kanske klyschigt men avslappningsövningar hjälpte mig jättemycket. Speciellt när jag gjorde dem på kvällen, då kunde jag sova bättre och fick en bättre start på dagen efter. Sömn är så viktigt när man har mycket ångest.

Som någon sa, en dag i taget! Du kan inte påverka något ändå. Och boka in ett viabilitets-VUL i v. 7-8 för att få lugnat nerverna. Då har du något att räkna ner till.

Lycka till <3

• Anonym (Linnea)

Åh vad jobbigt för dig! Kan du ringa 1177 och få prata med sjuksyster som kan säga något lugnande eller råda dig till något? Vi förlorade vår son den 15/11. Jag födde honom i v.24+3 efter blödningar och sammandragningar som utplånade tappen. På en vecka så gick den från 2.5 cm till att jag helt plötsligt under en natt öppnat mig. Jag och sambon vill gärna ge honom ett syskon. Även fast kommande graviditet kan gå hur bra som helst så är jag så rädd. Min graviditet innan var jättebra tills det bara satte igång.

Hoppas du får prata av dig hos barnmorska imorgon annars så prova att ringa 1177 bara för att få ventilera din oro. Lycka till!!!!

• Anonym (Nej?)
    Anonym (Linnea) skrev 2017-12-25 17:15:19 följande:

Åh vad jobbigt för dig! Kan du ringa 1177 och få prata med sjuksyster som kan säga något lugnande eller råda dig till något? Vi förlorade vår son den 15/11. Jag födde honom i v.24+3 efter blödningar och sammandragningar som utplånade tappen. På en vecka så gick den från 2.5 cm till att jag helt plötsligt under en natt öppnat mig. Jag och sambon vill gärna ge honom ett syskon. Även fast kommande graviditet kan gå hur bra som helst så är jag så rädd. Min graviditet innan var jättebra tills det bara satte igång.

Hoppas du får prata av dig hos barnmorska imorgon annars så prova att ringa 1177 bara för att få ventilera din oro. Lycka till!!!!

Men alltså. 1177 är INTE någon kurator. Det är medicinskt rådgivning. Det är inte meningen att man ska ringa dit och säga hej jag är orolig för missfall, prata med mig. Om det är så folk gör så är det inte konstigt att väntetiden för de som faktiskt behöver den (tex barn som bränt sig, folk som har väldigt hög feber, smärta osv) är typ 2 timmar.

Man får vara lite realistisk. Oro hör till graviditet, och att sedan vara förälder. Det finns ingen som kan göra nåt åt det. Man får liksom försöka lugna sig och annars prata med sin barnmorska. Men att freaka ur i tidigt graviditet för att man är orolig för missfall, vilket de flesta är, är inget som ska belasta sjukvården.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Nej?) skrev 2017-12-25 18:10:06 följande:

Men alltså. 1177 är INTE någon kurator. Det är medicinskt rådgivning. Det är inte meningen att man ska ringa dit och säga hej jag är orolig för missfall, prata med mig. Om det är så folk gör så är det inte konstigt att väntetiden för de som faktiskt behöver den (tex barn som bränt sig, folk som har väldigt hög feber, smärta osv) är typ 2 timmar.

Man får vara lite realistisk. Oro hör till graviditet, och att sedan vara förälder. Det finns ingen som kan göra nåt åt det. Man får liksom försöka lugna sig och annars prata med sin barnmorska. Men att freaka ur i tidigt graviditet för att man är orolig för missfall, vilket de flesta är, är inget som ska belasta sjukvården.

Fast det är din syn på 1177. Om man kan ringa dit och stilla sin oro så man slipper sitta och må dåligt under en lång helg som gravid efter man har gått igenom något traumatiskt så är det upp till var och en. Det är ju inte direkt så man ringer och sitter och beklagar sig i en timme utan man får istället en erfaren persons rådgivning vilket kan vara extremt lugnande inder en sådan situation. Der är klart att oro hör till graviditeten men den ökar något när man har förlorat ett barn också. Tyck vad du vill men så länge jah betalar skatt så har jag rätt till sjukvård och ringer så mycket till 1177 som jag vill. Och har man ett barn som bränt sig så åker man väl upp till akuten istället för att sitta i telefon i 2 timmar. Problemet här är ju att TS inte kan vända sig till barnmorska då mottagning är stängd.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Linnea) skrev 2017-12-25 18:34:18 följande:

Fast det är din syn på 1177. Om man kan ringa dit och stilla sin oro så man slipper sitta och må dåligt under en lång helg som gravid efter man har gått igenom något traumatiskt så är det upp till var och en. Det är ju inte direkt så man ringer och sitter och beklagar sig i en timme utan man får istället en erfaren persons rådgivning vilket kan vara extremt lugnande inder en sådan situation. Der är klart att oro hör till graviditeten men den ökar något när man har förlorat ett barn också. Tyck vad du vill men så länge jah betalar skatt så har jag rätt till sjukvård och ringer så mycket till 1177 som jag vill. Och har man ett barn som bränt sig så åker man väl upp till akuten istället för att sitta i telefon i 2 timmar. Problemet här är ju att TS inte kan vända sig till barnmorska då mottagning är stängd.

Men vilken rådgivning menar du att hon skulle kunna få? Ingen kan ju säga om det kommer bli missfall eller inte? Och så tidigt finns det absolut inget mer man kan gör än att gilla läget och försöka hålla sig lugn, tyvärr.

Och nej, alla barn som bränner sig ska absolut inte till akuten. Därför är det bra att kunna ringa till 1177 med sånt som faktiskt skulle kunna vara farligt eller akut och få rådgivning i om man ska bli hemma eller åka in, utan att behöva vänta flera timmar i kö för att andra missbrukar resurserna.

Du verkar definitivt vara en sån som belastar skattefinansierade instanser så mycket du kan bara för att ?du har rätt till det?.
  • Anonym (Be om hjälp)

Förstår att det är jobbigt men tänker att du iaf bör be om hjälp efter helgen. Där jag bor finns det ett psykologteam för de som är gravida. Kolla med din barnmorskemottagning om det finns något sånt där du bor. Kan ju vara skönt att prata med någon.

• Chuckie90

Tack för stöttande ord ni som gett dem!

Jag väntar bara på att julhelgen ska vara över så jag kan komma i kontakt med bm.

Linnea: Jag beklagar verkligen er sorg! Kan inte säga mer än så, kan inte ens föreställa mig vad ni går igenom!

Ska boka in en viabilitetskontroll så fort tiden tillåter att man kan se något.

Denna tråden är inte till för att attackera varandra så sluta gärna upp med det. Tack.

Vi är väl alla här för att stötta varandra?

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Mi) skrev 2017-12-25 19:26:32 följande:

Men vilken rådgivning menar du att hon skulle kunna få? Ingen kan ju säga om det kommer bli missfall eller inte? Och så tidigt finns det absolut inget mer man kan gör än att gilla läget och försöka hålla sig lugn, tyvärr.

Och nej, alla barn som bränner sig ska absolut inte till akuten. Därför är det bra att kunna ringa till 1177 med sånt som faktiskt skulle kunna vara farligt eller akut och få rådgivning i om man ska bli hemma eller åka in, utan att behöva vänta flera timmar i kö för att andra missbrukar resurserna.

Du verkar definitivt vara en sån som belastar skattefinansierade instanser så mycket du kan bara för att ?du har rätt till det?.

oj - nödvändigt med att gå på och påstå att jag belastar skattefinansierade insatser. Är du en sådan som måste sjunka en nivå och komma med påhopp när du diskuterar för att du inte har nå bra argument eller att du talar och tänker enbart utifrån din egen? Varför skulle hon inte kunna ringa sjukvården? Det gäller ju hennes hälsa och orotollstånd i allmänhet. Här har du hemsida så kan du se att TS är berättigad att ringa.

www.1177.se/Vastmanland/Regler-och-rattigheter/Hitta-ratt-i-varden2/

TS skriver ju att hon är så orolig så varför inte få vända sig till sjukskötersla för att fråga om sitt tillstånd utan att du eller någon annan tycker att hon tar upp onödig tid från någon annan? En sjuksköterska kan ju idag boka tid åt henne imorgon på klinik så hon bara kan gå dit imorgon istället för att sitta och ringa först. Di pratar om att missbruka resurser - arbetar du inom vården för du verkar ju ha väldigt bra koll på hur utnyttjandet/missbrukandet av 1177 går till. Tycker det är oerhört trist att sådana som som du sitter och dömmer människor i allmänhet efter ha läst en tråd på familjeliv.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Linnea) skrev 2017-12-25 20:26:14 följande:

oj - nödvändigt med att gå på och påstå att jag belastar skattefinansierade insatser. Är du en sådan som måste sjunka en nivå och komma med påhopp när du diskuterar för att du inte har nå bra argument eller att du talar och tänker enbart utifrån din egen? Varför skulle hon inte kunna ringa sjukvården? Det gäller ju hennes hälsa och orotollstånd i allmänhet. Här har du hemsida så kan du se att TS är berättigad att ringa.

TS skriver ju att hon är så orolig så varför inte få vända sig till sjukskötersla för att fråga om sitt tillstånd utan att du eller någon annan tycker att hon tar upp onödig tid från någon annan? En sjuksköterska kan ju idag boka tid åt henne imorgon på klinik så hon bara kan gå dit imorgon istället för att sitta och ringa först. Di pratar om att missbruka resurser - arbetar du inom vården för du verkar ju ha väldigt bra koll på hur utnyttjandet/missbrukandet av 1177 går till. Tycker det är oerhört trist att sådana som som du sitter och dömmer människor i allmänhet efter ha läst en tråd på familjeliv.

För att hon kan vänta tills MVC öppnar igen om nån vecka, eller kanske till och med om någon dag. Det är skillnad på hälso- och sjukvård. Sjukvården kontaktar man när man är sjuk. Och i TS fall kontaktar man MVC. Barnmorskan har hand om den friska, gravida kvinnan, vilket ts räknas som.

Jag vet att det är svinjobbigt att inte veta och att vänta. Men det är inget akut, eller något som har med sjukvården att göra.

För övrigt baserade jag mitt utlåtande på hur du rekommenderar 1177 i fall som inte riktigt är lämpade. Har man inte koll på vart man ska vända sig så blir det ofta automatiskt fel och man hamnar ofta på en vårdinstans som är akutare än vad som hade behövts.
  • Anonym (Anna)

Vilken vecka är du i TS?

• Anonym (F)
    Anonym (Linnea) skrev 2017-12-25 20:26:14 följande:

Jobbar på gyn och skulle inte boka in ts för en kontroll utan någon anledning. Inte ens om hon skulle få ett uppenbart missfall i tidig graviditet behöver hon komma in (med undantag vid riklig blödning) då sjukvården inte kan göra ett skvatt åt saken. Förstår inte heller vad du tänker att 1177 ska göra åt saken? De kommer inte kunna råda till någonting utifrån den infon ts ger. Oro får man helt enkelt lära sig att hantera på andra sätt när sjukvården ser ut som dem gör.
  • Anonym (Försök att ta det lugnt)

Försök att hitta en distraktion, vet att det kan vara jobbigt speciellt om du är i dom första 12 veckorna. Men som sagt det finns inget en barnmorska skulle kunna göra för dig förutom att kanske få en tid till en psykolog vid ett senare tillfälle.

Det är också inte bra för bebisen om du går runt och oroar dig. Så försök att lugna ner dig så mycket du kan med något nöje, helst något som kräver koncentration. Kanske sticka eller läsa?

Svar på tråden Gravid och freaking livrädd!!!!!!!!!