Anonym (Linnea) skrev 2017-12-25 17:15:19 följande:
Åh vad jobbigt för dig! Kan du ringa 1177 och få prata med sjuksyster som kan säga något lugnande eller råda dig till något? Vi förlorade vår son den 15/11. Jag födde honom i v.24+3 efter blödningar och sammandragningar som utplånade tappen. På en vecka så gick den från 2.5 cm till att jag helt plötsligt under en natt öppnat mig. Jag och sambon vill gärna ge honom ett syskon. Även fast kommande graviditet kan gå hur bra som helst så är jag så rädd. Min graviditet innan var jättebra tills det bara satte igång.
Hoppas du får prata av dig hos barnmorska imorgon annars så prova att ringa 1177 bara för att få ventilera din oro. Lycka till!!!!
Men alltså. 1177 är INTE någon kurator. Det är medicinskt rådgivning. Det är inte meningen att man ska ringa dit och säga hej jag är orolig för missfall, prata med mig. Om det är så folk gör så är det inte konstigt att väntetiden för de som faktiskt behöver den (tex barn som bränt sig, folk som har väldigt hög feber, smärta osv) är typ 2 timmar.
Man får vara lite realistisk. Oro hör till graviditet, och att sedan vara förälder. Det finns ingen som kan göra nåt åt det. Man får liksom försöka lugna sig och annars prata med sin barnmorska. Men att freaka ur i tidigt graviditet för att man är orolig för missfall, vilket de flesta är, är inget som ska belasta sjukvården.