Om du är väldigt orolig tycker jag absolut att du ska åka till akuten. Det är inte alltid man kan ta det lugnt och hoppas på det bästa, ibland måste man få besked.
Jag har faktiskt just kommit hem från ett sjukhusbesök då jag var övertygad om att jag hade fått missfall... Det hela började för någon vecka sedan, omkring fem veckor in i min graviditet, då alla mina symptom plötsligt försvann. Så nu är jag inte längre täppt i näsan, känner mig inte längre illamående på mornarna, har inga ömmande bröst, osv. Det gjorde mig lite nojig. Och idag, knappt sju veckor in i graviditeten, så började magen började krampa lite. Inte så mycket, men ändå på ett obehagligt sätt. Och när jag gick på toaletten upptäckte jag att jag blödde. Det var precis som en vanlig mens. Rött färskt blöd blandat med flytningar, några mindre klumpar på ett par millimeter och relativt riklig mängd såsom det brukar vara första dagen. Jag konstaterade kallt, sorgset och uppgivet att jag hade fått missfall. Men när jag försökte bearbeta mina känslor så insåg jag att jag inte riktigt kunde acceptera missfallet utan att ha varit hos en läkare. Så jag åkte in akut till Danderyds sjukhus!
Väl på sjukhuset informerades jag om att jag borde åka hem och ta det lugnt, att jag skulle få vänta väldigt länge och att det ändå var så tidigt att man kanske inte kunde se något. Men jag stod på mig. Och fem timmar senare gjorde läkaren ett vaginalt ultraljud och konstaterade att allt såg bra ut! Det var för tidigt för att se några hjärtslag, det visade sig att jag bara var 6+0 och inte alls 6+6 som jag beräknat, men ett befruktat ägg låg där, högt upp i livmodern, och allting såg ut som en helt normal tidig graviditet. Läkaren hade ingen förklaring till blödningen utan gissade att det bara berodde på att fostret höll på att göra sig hemmastatt. :)
Så, kontentan av min alldeles för långa berättelse är att om du känner att du behöver vården, så ska den också finnas där för dig. Även om blödningar ofta är normala och harmlösa, så ska man ju också ta dem på allvar. Så om du är väldigt orolig och vill kontrollera att hjärtat slår tycker jag att du ska göra det.
Håller tummarna för att allt är bra med er båda!