• Persikans

Gravid v 8+3 blöder och har smärtor!!

Hej!

Igår och idag har jag haft smärtor i nedre delen av magen på vänster sida. Idag började jag blöda. Ringde 1177 och berättade mina symtom, då sa hon att det går ju som inte att göra så mycket då jag gått så lite långt. Då sa jag att jag helst ville åka in och kolla ultraljud. Då ringde hon akutgyn. Men gyn sa att jag skulle vila, ta alvedon och använda värmekudde. Nu ligger jag hemma och storbolag och är hur orolig som helst. Vill ju se om det är någon hjärta som pickar eller om det är kört.... någon som har erfarenhet? Ska jag bara åka in på akuten och be om att få kolla ultraljud eller går inte det? Eller ska jag avvakta som dom sa? Har 10 mil fram och tillbaka till akuten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-25 15:43
    Storbölar* inte storbolag.

• Svar på tråden Gravid v 8+3 blöder och har smärtor!!
  • EpicNurse
    Persikans skrev 2017-12-25 15:12:30 följande:

Hej!

Igår och idag har jag haft smärtor i nedre delen av magen på vänster sida. Idag började jag blöda. Ringde 1177 och berättade mina symtom, då sa hon att det går ju som inte att göra så mycket då jag gått så lite långt. Då sa jag att jag helst ville åka in och kolla ultraljud. Då ringde hon akutgyn. Men gyn sa att jag skulle vila, ta alvedon och använda värmekudde. Nu ligger jag hemma och storbolag och är hur orolig som helst. Vill ju se om det är någon hjärta som pickar eller om det är kört.... någon som har erfarenhet? Ska jag bara åka in på akuten och be om att få kolla ultraljud eller går inte det? Eller ska jag avvakta som dom sa? Har 10 mil fram och tillbaka till akuten.

Klart det går, men Varför skulle du inte göra som dom sa? Risken är ju bara att du kommer dit och dom säger ?vi sa att du skulle avvakta. Du får åka hem igen!?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sisterofthesun

Jag åkte till gynakut i vecka 10 pga extrema smärtor. Fick svaret att komma tillbaka senare på dagen om smärtorna kom tillbaka. Fick inget ultraljud då, åkte hem och smärtorna kom tillbaka. Först då fick jag ett vul. nästan helt säker på att det va missfall men som tur va inte!

Hoppas på det bästa i ditt fall också!

• Barbados

Om du är väldigt orolig tycker jag absolut att du ska åka till akuten. Det är inte alltid man kan ta det lugnt och hoppas på det bästa, ibland måste man få besked.

Jag har faktiskt just kommit hem från ett sjukhusbesök då jag var övertygad om att jag hade fått missfall... Det hela började för någon vecka sedan, omkring fem veckor in i min graviditet, då alla mina symptom plötsligt försvann. Så nu är jag inte längre täppt i näsan, känner mig inte längre illamående på mornarna, har inga ömmande bröst, osv. Det gjorde mig lite nojig. Och idag, knappt sju veckor in i graviditeten, så började magen började krampa lite. Inte så mycket, men ändå på ett obehagligt sätt. Och när jag gick på toaletten upptäckte jag att jag blödde. Det var precis som en vanlig mens. Rött färskt blöd blandat med flytningar, några mindre klumpar på ett par millimeter och relativt riklig mängd såsom det brukar vara första dagen. Jag konstaterade kallt, sorgset och uppgivet att jag hade fått missfall. Men när jag försökte bearbeta mina känslor så insåg jag att jag inte riktigt kunde acceptera missfallet utan att ha varit hos en läkare. Så jag åkte in akut till Danderyds sjukhus!

Väl på sjukhuset informerades jag om att jag borde åka hem och ta det lugnt, att jag skulle få vänta väldigt länge och att det ändå var så tidigt att man kanske inte kunde se något. Men jag stod på mig. Och fem timmar senare gjorde läkaren ett vaginalt ultraljud och konstaterade att allt såg bra ut! Det var för tidigt för att se några hjärtslag, det visade sig att jag bara var 6+0 och inte alls 6+6 som jag beräknat, men ett befruktat ägg låg där, högt upp i livmodern, och allting såg ut som en helt normal tidig graviditet. Läkaren hade ingen förklaring till blödningen utan gissade att det bara berodde på att fostret höll på att göra sig hemmastatt. :)

Så, kontentan av min alldeles för långa berättelse är att om du känner att du behöver vården, så ska den också finnas där för dig. Även om blödningar ofta är normala och harmlösa, så ska man ju också ta dem på allvar. Så om du är väldigt orolig och vill kontrollera att hjärtat slår tycker jag att du ska göra det.

Håller tummarna för att allt är bra med er båda!

• Snuttis2

Förstår att du är orolig men i nuläget kan ju faktiskt inte sjukvården göra något! Du får avvakta, vila o ta hand om dig. När blödningen avstannar kommer du troligtvis märka om det var ett missfall eller inte. Skulle blödningen dock tillta akut eller om du misstänker att du får en infektion så kontakta dem igen.

Vet att det inte är vad du vill höra men jag tycker personligen att det är bättre att sjukvårdens resurser går till de som absolut behöver dem. Skulle det vara ett missfall så klarar kroppen det generellt fint på egen hand. Jag vet hur jobbigt det är- har själv drabbats av flera.

Kan du inte vänta så boka ett privat vul (betala) efter juldagarna.

• bonustillfyra

Åsikterna går isär kring vad som är viktig sjukvård. Även hur man hanterar ett missfall psykiskt. Jag fick ma i v 11. Det hade avstannat i v 5. Jag hade väldigt gärna sluppit gå 6 v i tron om att jag var gravid. Ett missfall är både fysiskt och psykiskt. Jag tycker inte du ska söka privat bara för att det inte går att påverka det fysiska utloppet. Om du känner att det skulle hjälpa dig psykiskt så är det lika viktigt!

• EpicNurse
    bonustillfyra skrev 2017-12-26 09:19:41 följande:

Åsikterna går isär kring vad som är viktig sjukvård. Även hur man hanterar ett missfall psykiskt. Jag fick ma i v 11. Det hade avstannat i v 5. Jag hade väldigt gärna sluppit gå 6 v i tron om att jag var gravid. Ett missfall är både fysiskt och psykiskt. Jag tycker inte du ska söka privat bara för att det inte går att påverka det fysiska utloppet. Om du känner att det skulle hjälpa dig psykiskt så är det lika viktigt!

Grejen är ju att bara för att man själv tycker att man behöver en viss undersökning så är det säkert att vården håller med. Och då får man snällt godta det. Speciellt när man söker akut.

Så visst kan man söka akut, men man får vara beredd på att det alltid görs en bedömning av om ens situation är akut eller ej.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Gravid v 8+3 blöder och har smärtor!!