• Osanles mamma

Kan man få hjälp att bli gravid om man har lyckats på egen hand tidigare?

Hej!

Jag är 36 år och har försökt bli gravid i 6 år nu. Jag blev gravid i juni men fick missfall i 13 veckan. Jag kollar ägglossning med stickor varje månad och ibland har jag och ibland inte. Jag äter Folsyra, har provat munkpeppar, och dricker inte för mycket och röker inte. Men det vill sig inte. Till saken hör att jag har barn så jag undrar om man kan få hjälp då?

• Svar på tråden Kan man få hjälp att bli gravid om man har lyckats på egen hand tidigare?
  • viseversa

Kallas väl sekundär barnlöshet? och ja jag tror man kan få hjälp, hör av dig till gyn och fråga.

• Ellie

Är det samma pappa? Om din man inte har barn sedan tidigare kan ni få gratis hjälp, men har ni förra barnet tillsammans får ni söka hjälp privat (osäker på hur det är om bägge har barn men inget gemensamt).

• nirakanna2

Är det med samma partner blir ni kanske tvungna att betala privat, men hjälp går absolut att få.

• Vickan I

Det går absolut att få hjälp. Det kanske är så enkelt att det är din ägglossning som strular och då kan ni få hjälp via landstinget även om ni skulle ha gemensamma barn sedan innan.

Är det större bekymmer så att ivf etc kommer på tal så får ni inte ha gemensamma barn för att få hjälp ?gratis?. Men bekosta själv går ju också.

Men tveka inte en dag till. Ring direkt efter helgerna när allt öppnar och boka en tid för fertilitetsutredning. Tyvärr spelar ju åldern in, så slösa inte bort mer tid.

Vi lyckades inte heller och sökte hjälp. Visade sig att maken hade alldeles för få spermier för att vi skulle kunna lyckas själva. Blev ICSI (ivf) för oss. Men finns åldersgränser (ingen panik för er ännu) för att få hjälp i Sverige, nen vänta inte som sagt då det kan ta lite tid också.

• Osanles mamma

Tack för alla råd! Det är samma pappa nu som då. Jag har 7 år mellan de äldre också så jag har nog egentligen aldrig haft lätt för att bli gravid även om det har gått. Kan man ringa direkt till en fertilitetsklinik eller måste man gå via kk? Om man söker privat, vilka kliniker finns då? Vi bor i Norrland.

• UndrandeSökare
    Osanles mamma skrev 2017-12-26 14:07:44 följande:

Tack för alla råd! Det är samma pappa nu som då. Jag har 7 år mellan de äldre också så jag har nog egentligen aldrig haft lätt för att bli gravid även om det har gått. Kan man ringa direkt till en fertilitetsklinik eller måste man gå via kk? Om man söker privat, vilka kliniker finns då? Vi bor i Norrland.

Börja att kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att du vill göra en infertilitetsutredning. (Man kan också göra en missfallsutfedning men då kräver de att man haft 3 missfall i rad utan några födda barn emellan).

Om de skulle vägra er hjälp eller säger att det är jättelång väntetid, så kontakta då en privat gynekolog och försök få recept på Letrozol, det stimulerar ägglossningen, så får ni hem och fortsätta naturligt med hjälp av det ett tag till.
  • meicc

I mitt landsting så måste man söka privat direkt, vi har ett barn och totalt då sex missfall o de hjälper inte till eftersom vi fått en lyckad graviditet.

Nu lyckades vi spontant ändå men annars hade vi gått privat omgående (är 37 år).

• Osanles mamma

Jag ska ringa imorgon till en privat gynekolog och kolla vad som gäller. Tack för alla råd! Jag hoppas verkligen kunna bli gravid igen och då utan att det ska sluta i missfall.

• waldesten16
    Osanles mamma skrev 2017-12-26 09:12:32 följande:

Hej!

Jag är 36 år och har försökt bli gravid i 6 år nu. Jag blev gravid i juni men fick missfall i 13 veckan. Jag kollar ägglossning med stickor varje månad och ibland har jag och ibland inte. Jag äter Folsyra, har provat munkpeppar, och dricker inte för mycket och röker inte. Men det vill sig inte. Till saken hör att jag har barn så jag undrar om man kan få hjälp då?

Jag och min sambo lyckades under alla år blir gravida själva eller nja med ägglossningsstimulerade tabletter men det slutade i utomkveds. Vi fick remiss till rmc linköping för att göra ivf. Vi har inte behövt betala någonting. Lycka till
  • Kawi

Jag är också 36 och kämpar sedan 2 år med småsyskon till sonen som är 3 år. Har kollat via landstinget men där får vi ingen hjälp i och med att vi redan har ett barn; och ligger väl i startgroparna för att kontakta privat klinik. Hur har det gått för dig? Har du kontaktat någon ännu?

Svar på tråden Kan man få hjälp att bli gravid om man har lyckats på egen hand tidigare?