Fyllecell för andra gången-vad händer nu?
Hejsan
Hamnade i helgen i fyllecell för andra gången. Första gången var för mer än 2 år sedan, är jätteorolig för att mitt körkort kommer ryka nu, vad tror ni? Snälla hjälp
Anonym
Hejsan
Hamnade i helgen i fyllecell för andra gången. Första gången var för mer än 2 år sedan, är jätteorolig för att mitt körkort kommer ryka nu, vad tror ni? Snälla hjälp
Anonym
Du får snacka med soc och då får du tala om hur ångerfull du är och hur du har bestämt dig för att förändras och nu har gått med i Pingstkyrkan, lever som nykterist och ångrar alla dina synder varje söndag.
Men tror du det är lugnt med körkortet? Har råångest :(
Soc bestämmer i detta läget inget om ditt körkort. Men om det mot förmodan skulle bli så att din lämplighet ifrågasätts av transportstyrelsen, vilket skulle förvåna när det gått två år... så kan det vara smart att ta emot den hjälp soc kommer erbjuda dig mot bakgrund av din lob. Det ser nämligen bra ut den dag soc i så fall skulle skriva yttrande med förslag till beslut till trafikverket när du vill ha det tillbaka.
Men antagligen händer ingenting.
Okej men gör dom först en utredning om jag är lämplig i trafiken eller? Isåfall hur? Fan mår skit nu. Men du tror inte jag blir av med körkortet?
Har du blivit stoppad full när du kört bil? Då hoppas jag innerligt att körkortet ryker!
Men gud, börja med att läsa första inlägget kanske idiot
Nej soc gör ingen sån utredning nu.
Kanske transportstyrelsen det vet jag inget om.
Soc kommer erbjuda dig hjälp mot eventuellt alkohol missbruk. Den hjälpen kan vara bra att ta emot om man upplever att alkoholen ställer till problem för en själv. Men den är frivillig.
Om transportstyrelsen återkallar ett körkort på grund av missbruk kommer de be om ett yttrande från soc när du vill ha det tillbaka.
I den utredningen kommer soc tex kolla på vad du gjort för att ta kontroll över drickandet. Och då är det typ vettigt att ha tagit emot stöd. Då finns det liksom papper på vad du gjort. Annat de tittar på då är referenser från tex arbetsgivare och utdrag ur sina register.
Du behöver på inget sätt vara rädd inför mötet med soc!
Jag vet inte hur man gör med fyllon som kör bil, om de kan hamna i fyllecell om de är bråkiga. Du skrev inte vad du ställt till med, men oroade dig för körkortet. Jag har aldrig hamnat där och är inte så insatt, till skillnad från dig! Men då du hamnat där två gånger, och jag noll- så känns det som att du är idioten här ;)
Jag vet inte hur man gör med fyllon som kör bil, om de kan hamna i fyllecell om de är bråkiga. Du skrev inte vad du ställt till med, men oroade dig för körkortet. Jag har aldrig hamnat där och är inte så insatt, till skillnad från dig! Men då du hamnat där två gånger, och jag noll- så känns det som att du är idioten här ;)
En kille som hade blivit LOB:ad ett par gånger kom till oss på soc med intyg från vänner och bekanta att han inte har alkoholproblem utan är en skötsam ung man med fast jobb m.m.
Han fick behålla kortet MEN han var full när han kom till oss. Så nej, soc struntar totalt i dig och ditt körkort behöver du med största sannolikhet inte oroa dig över.
Hade du haft barn så hade du förlorat dem däremot!
Jag skrev ju faktiskt att jag inte har koll. Skrev inte att man måste köra bil för att hamna i fyllecell?! Och jag frågade OM ts kört bil på fyllan. Men tanke på oron för körkortet!
Fylla och bilkörning hör inte ihop. Min syster blev ihjälkörd, så ja- jag är väldigt anti alkohol i trafiken. Så jag får väl vara en idiot pga det.
Eller är der efter tredje gången i fyllecell dom börjar utreda körkortet? Men ni tror att jag kan vara lugn alltså?
Frågan har ställts på lawline.
För nåt år sedan. lawline.se/answers/indraget-korkort-pga.-omhandertagande-enligt-lob
Och jag har inte bemödat mig att kolla zeteo efter ny praxis.
Men det BORDE som sagt vara lugnt. Gjort är i vilket fall gjort. Det är nog viktigare att du funderar på vad du ska göra nu. Jag anser nog att det är en varning om att allt inte står rätt till med två lobbar inom den tiden. Det är inte självklart att du är olämplig att inneha körkort pga det. Och vad jag tycker är inte din fråga. Men som sagt fundera på vad du ska göra härnäst. För det är nära nu!
Åh okej men SU tror det är lugnt eller? Är ju skötsam för övrigt med jobb och sånt. Men isåfall gör som först en utredning eller? Mår skit :(
Jag TROR det är lugnt, eller i vartfall att det löser sig. Men en tredje är INTE lugnt.
Var hel, ren och artig i alla kontakter som rör detta så hjälper det din sak. Det har trots allt gått över två år, men det skulle varit bättre om det gått tre.
Jag jobbar ju inte på trafikverket så jag VET ju inte.
Okej men tack så mycket för svar!