• Anonym (Anonym)

En gång otrogen alltid otrogen

Är det sant att de som varit otrogen alltid kommer att vara det eller kan den som varit ett otroget svin lära sig från det otrogna sveket och inte bedra igen eller är ett svin alltid ett svin.

• Svar på tråden En gång otrogen alltid otrogen
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (jasså) skrev 2018-01-01 21:11:13 följande:

Otrohet som handling ÄR svart eller vitt, antingen så gör man det eller så låter man bli. Vad man sen KÄNNER kring sin egen eller andras otrohet eller vad man anser sig ha för anledning till sin otrohet är inte svartvitt men det är också en helt annan fråga.

Om man som du så lämpligt påpekade utgår ifrån handlingen så ÄR otrohet en lumpen handling och det är fullt naturligt att kritisera det.

Håller helt och hållet med dig, men där är vi tillbaka på att skilja på handlingen i sig och personen bakom. Jag påpekar än en gång att man inte ALLTID kan definieras av sina handlingar, vilket var vad hela ursprungsfrågeställningen handlade om.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Åttiotvå) skrev 2018-01-02 13:27:42 följande:

Det är absolut inte sant.

I mitt förrförra förhållande vad jag otrogen, träffade ca 40 andra kvinnor under tiden jag var med min dåvarande.

Sen dess har jag inte ens funderat på att vara med någon annan. Jag är helt övertygad om att otrohet är inte en läggning, det är något som sker när det finns något allvarligt snett i ens förhållande. Så var det för mig... och jag vet att jag inte kommer vara otrogen i ett bra förhållande.

Du är inne på samma sak som jag. OTROHET är fel, men det finns ett större FEL INNAN otroheten begås. Otrohet är för mig ett tydligt tecken på att förhållandet redan är kört i botten.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Åttiotvå) skrev 2018-01-02 13:27:42 följande:
    Det är absolut inte sant.

I mitt förrförra förhållande vad jag otrogen, träffade ca 40 andra kvinnor under tiden jag var med min dåvarande.

Sen dess har jag inte ens funderat på att vara med någon annan. Jag är helt övertygad om att otrohet är inte en läggning, det är något som sker när det finns något allvarligt snett i ens förhållande. Så var det för mig... och jag vet att jag inte kommer vara otrogen i ett bra förhållande.
    Fast stämmer det verkligen?
    Om man är otrogen i ett förhållande "när något är snett" vad är det som säger att man inte kommer vara det i ett nytt förhållande när något blir snett där med? Alla förhållanden går ju upp och ner, och om är trogen enbart när man är nöjd men otrogen när man inte är nöjd så går det väl inte att säga att man aldrig kommer vara det igen? "Jag kommer vara trogen så länge jag är nöjd" är väl närmare sanningen då eller?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-02 13:35:07 följande:
    Du är inne på samma sak som jag. OTROHET är fel, men det finns ett större FEL INNAN otroheten begås. Otrohet är för mig ett tydligt tecken på att förhållandet redan är kört i botten.
    Och ändå visar statistik att den vanligaste anledning till otrohet inte alls är problem i förhållandet utan att man vill ha variation och spänning?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-02 13:35:07 följande:
    Vanligaste anledningen till otroheteten var att man var attraherad av en annan. Det uppger hela 39 procent. Den näst vanligaste anledningen är att man inte var kär (19 procent), följt av att man inte fått sina behov tillfredsställda (15 procent), visar undersökningen.

www.metro.se/artikel/unders%C3%B6kning-s%C3%A5-m%C3%A5nga-svenskar-%C3%A4r-otrogna-mot-sin-partner-xr

• Anonym (jasså)
    Anonym (Åttiotvå) skrev 2018-01-02 13:44:11 följande:
    Jag kan bara svara för mig och mina upplevelser. Sen vad jag tror om statistik och teorier är en annan sak.

Nja... Jag har haft många missnöjda stunder i mina två senaste förhållanden. Men har behållit byxorna på ändå.

Men visst, jag förstår ditt tänk. Även om det är lite snävt.
    Det du skriver verkar iof också stämma :)
    Det är vanligare att man är otrogen fler ggr inom samma förhållande, men inte lika vanligt att man är det i ett nytt förhållande. Jag tror det beror på att om man redan passerat den spärren och kom undan med det så är steget till att fortsätta med det inte speciellt stor: Eller som man beskriver det i artikeln:

"Stämmer devisen: En gång otrogen, alltid otrogen?

? Jag tror inte att det finns någon gen direkt. Men om man kommit undan med otrohet utan att det blev några konsekvenser av det och dessutom inte fick några skuldkänslor är man nog beredd att ta en andra risk. Särskilt om det sätter i gång belöningscentret i hjärnan."

Jag tror inte det är "snävt" tänkt utan enkel psykologi. Att vara otrogen betyder inte att man är "ond", det är en alldeles för förenklad syn. Jag tror det handlar mycket om delvist värderingar men också hur man hanterar olika situationer som person. Om vi tar eventuella problem i förhållandet som exempel så är ju inte alla otrogna när det uppstår problem, under samma omständigheter agerar olika personer olika. Det betyder att det inte är situationen som är avgörande (då skulle alla agera likadant) utan hur varje individ hanterar en viss situation som är avgörande.

Det sägs att det oftast är den svagare i ett förhållande som är otrogen iaf vad gäller problem i förhållandet eftersom de starkare individerna väljer hellre att ta upp fajten med sin partner medan de svagare individerna väljer att vara otrogna istället för att ta en konflikt med sin partner kring eventuella problem eller missnöje..

Men vi människor är ju inte heller ristade i sten, vi utvecklas och förändras med tiden, ibland till det bättre ibland till det sämre. Så man behöver inte alltid göra samma misstag som tidigare, det beror på hur man utvecklats. Men jag tror inte det är fel att påstå att en person som varit otrogen tidigare iaf löper större risk att göra det igen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (jasså) skrev 2018-01-02 13:49:15 följande:

Vanligaste anledningen till otroheteten var att man var attraherad av en annan. Det uppger hela 39 procent. Den näst vanligaste anledningen är att man inte var kär (19 procent), följt av att man inte fått sina behov tillfredsställda (15 procent), visar undersökningen.

www.metro.se/artikel/unders%C3%B6kning-s%C3%A5-m%C3%A5nga-svenskar-%C3%A4r-otrogna-mot-sin-partner-xr

Klart att man inte är otrogen med nån man inte är attraherad av. Jag vidhåller dock att man inte springer och är otrogen bara för att man blir attraherad av andra. Finns många som jag är attraherad av men jag har inte agerat på de känslorna när jag varit i ett normalt fungerande förhållande. Är man otrogen i sitt förhållande så finns det något som inte är bra i förhållandet. Om det sen beror på avsaknad av känslor eller annat vet jag inte. Men det är inte en bra relation.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-02 14:42:47 följande:
    Klart att man inte är otrogen med nån man inte är attraherad av. Jag vidhåller dock att man inte springer och är otrogen bara för att man blir attraherad av andra. Finns många som jag är attraherad av men jag har inte agerat på de känslorna när jag varit i ett normalt fungerande förhållande. Är man otrogen i sitt förhållande så finns det något som inte är bra i förhållandet. Om det sen beror på avsaknad av känslor eller annat vet jag inte. Men det är inte en bra relation.
    Du vidhåller ja, men vad baserar du det på?

Du missade kanske att det också står att "man inte fick sina behov tillfredsställda" var i en klar minoritet?

En annan undersökning som VM gjorde bland sina medlemmar pekade på samma sak, variation och spänning var den absolut vanligaste anledningen till otrohet INTE problem i relationen.

Ledsen men du har fel, folk är otrogna precis lika ofta i bra förhållanden som dåliga förhållanden, otrohet har med individen att göra inte med förhållandet eller omständigheter att göra. Att många inte gärna vill tro att folk kan vara så falska bara för att betyder inte att det inte är så.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-02 14:42:47 följande:
    Om man resonerar på det sättet kan ju vad som helst vara ett "relationsproblem".
    Jag är inte kär, min partner ser inte ut som jag vill, min partner gillar inte samma saker som jag, min partner är inte lika spännande nu som för 10 år sen.... osv.

All slags missnöje är inte ett relationsproblem, och det går att hantera missnöje på andra sätt än otrohet, många gör det. Alltså kan man inte påstå att man var otrogen för att man var missnöjd med något, för man kunde ha valt att hantera det på andra sätt, men man valde otrohet.
  • Anonym (moralgubben)

Intressant diskussion. Otrohet är ju en handling. Alltså ett beteende. Och ett beteende speglar ju en del av min person. Blir jag förstärkt så är ju risken att jag gör det igen.Blir jag upptäckt är ju risken betydligt mindre. Jag har ju inte förlorat något som jag hade innan. Dvs respekten för min partner.Och oron för att göra densamma illa. För den var ju minimal det visar ju praktisk handling.
    Vad som är intressant är ju inte vad som hänt tidigare osv. Utan det är ju vilken känsla som fanns strax före. Jag tror det är rädsla och feghet. Jag vågar inte ta upp det som gör mig ledsen eller besviken. Alternativt att jag blivit förälskad i en annan.
    Undantaget de människor som är empatiskt störda och inte förstår eller tycker att har rätt att göra det de vill.Så slutsatsen är väl att om jag inte vågar, utan löser mina problem genom att vara otrogen har jag haft det beteendet i min beteendearsenal sedan tidigare även om jag inte använt den. Och kommer att ha det om jag inte blir modigare och vågar ta de svåra samtal en relation innebär.

• Anonym (jasså)
    Anonym (moralgubben) skrev 2018-01-02 22:50:51 följande:

Intressant diskussion. Otrohet är ju en handling. Alltså ett beteende. Och ett beteende speglar ju en del av min person. Blir jag förstärkt så är ju risken att jag gör det igen.Blir jag upptäckt är ju risken betydligt mindre. Jag har ju inte förlorat något som jag hade innan. Dvs respekten för min partner.Och oron för att göra densamma illa. För den var ju minimal det visar ju praktisk handling.
    Vad som är intressant är ju inte vad som hänt tidigare osv. Utan det är ju vilken känsla som fanns strax före. Jag tror det är rädsla och feghet. Jag vågar inte ta upp det som gör mig ledsen eller besviken. Alternativt att jag blivit förälskad i en annan.
    Undantaget de människor som är empatiskt störda och inte förstår eller tycker att har rätt att göra det de vill.Så slutsatsen är väl att om jag inte vågar, utan löser mina problem genom att vara otrogen har jag haft det beteendet i min beteendearsenal sedan tidigare även om jag inte använt den. Och kommer att ha det om jag inte blir modigare och vågar ta de svåra samtal en relation innebär.

Anonym (jasså) skrev 2018-01-02 14:06:57 följande:
    Det du skriver verkar iof också stämma :)
    Det är vanligare att man är otrogen fler ggr inom samma förhållande, men inte lika vanligt att man är det i ett nytt förhållande. Jag tror det beror på att om man redan passerat den spärren och kom undan med det så är steget till att fortsätta med det inte speciellt stor: Eller som man beskriver det i artikeln:

"Stämmer devisen: En gång otrogen, alltid otrogen?

? Jag tror inte att det finns någon gen direkt. Men om man kommit undan med otrohet utan att det blev några konsekvenser av det och dessutom inte fick några skuldkänslor är man nog beredd att ta en andra risk. Särskilt om det sätter i gång belöningscentret i hjärnan."

Jag tror inte det är "snävt" tänkt utan enkel psykologi. Att vara otrogen betyder inte att man är "ond", det är en alldeles för förenklad syn. Jag tror det handlar mycket om delvist värderingar men också hur man hanterar olika situationer som person. Om vi tar eventuella problem i förhållandet som exempel så är ju inte alla otrogna när det uppstår problem, under samma omständigheter agerar olika personer olika. Det betyder att det inte är situationen som är avgörande (då skulle alla agera likadant) utan hur varje individ hanterar en viss situation som är avgörande.

Det sägs att det oftast är den svagare i ett förhållande som är otrogen iaf vad gäller problem i förhållandet eftersom de starkare individerna väljer hellre att ta upp fajten med sin partner medan de svagare individerna väljer att vara otrogna istället för att ta en konflikt med sin partner kring eventuella problem eller missnöje..

Men vi människor är ju inte heller ristade i sten, vi utvecklas och förändras med tiden, ibland till det bättre ibland till det sämre. Så man behöver inte alltid göra samma misstag som tidigare, det beror på hur man utvecklats. Men jag tror inte det är fel att påstå att en person som varit otrogen tidigare iaf löper större risk att göra det igen.
    Vi är nog inne på samma spår Flört

• Anonym (Anna)

Risken är ju stor att otroheten fortsätter för att man har fått smak på det. Man vet vad man kan få på annat håll .

Svar på tråden En gång otrogen alltid otrogen