• efterfest

Hur stor procent att barnet får rött hår?

Någon som förstår sig på genetik? Min sambo har brunrött hår och rödare skägg, jag själv har mörkbrunt hår. Mina syskon är väldigt mörka, samt mina föräldrar. Däremot har jag rött i släkten på båda sidorna. Min mormor har rött hår, samt min farmors syster. Farmor&farfar är båda mörkhåriga.

Vad är troligast? Att vårat barn får rött hår eller mer åt mitt håll? Det spelar naturligtvis ingen roll, jag är bara nyfiken på hur det kan gå till :)

• Svar på tråden Hur stor procent att barnet får rött hår?
  • Sisterofthesun

Jag undrar detsamma. Är själv rödhårig och sambon har brunt hår men han va ljusblond som liten. Väldigt nyfiken om det blir en rödtott :)

• Workingmom

De enda jag kan säga är att de måste finnas rött på bådas sidor för att det ska bli en rödtott.

Med mina grabbar blev ingen rödhårig, endast en med lite fräknar. Men då fanns inget rött på pappans sida.

Nu väntar jag mitt fjärde med en man vars mamma och en del systrar är rödhåriga. Dessutom är jag själv rödhårig så det blir spännande

• Sisterofthesun
    Workingmom skrev 2017-12-28 21:25:16 följande:

De enda jag kan säga är att de måste finnas rött på bådas sidor för att det ska bli en rödtott.

Med mina grabbar blev ingen rödhårig, endast en med lite fräknar. Men då fanns inget rött på pappans sida.

Nu väntar jag mitt fjärde med en man vars mamma och en del systrar är rödhåriga. Dessutom är jag själv rödhårig så det blir spännande

Där ser man! Vad jag vet så är ingen i vår släkt rödhårig förutom jag :)
  • Mascaraklumpar

Enligt den klassiska modellen (som är felaktig men fortfarande antagligen ger en skaplig procentuell uppskattning) styrs rött hår av en gen och brunt av en. Brunt är dominant över blont, och kommer dessutom att dölja del av det röda. Icke-rött är samtidigt dominant över rött. För att få riktigt rött hår krävs således en röd allel från båda föräldrarna och ingen brun allel. För att uppskatta chansen skulle det hjälpa att veta mer om färgerna hos pappans familj.

Svar på tråden Hur stor procent att barnet får rött hår?