gåstol, bra eller dåligt?
Undrar om en gåstol är bra, har för mig att jag läst förr att det fanns negativa aspekter mef en sådan, men kommer inte på vad det skulle vara
När bör man börja använda en sådan, något man skall tänka på?
Undrar om en gåstol är bra, har för mig att jag läst förr att det fanns negativa aspekter mef en sådan, men kommer inte på vad det skulle vara
När bör man börja använda en sådan, något man skall tänka på?
Mycket intressanta svar, var det jag hade på känn att jag läst någonstans. Kanske onödigt att chansa med gåstol även om forskning ovan säger att barnet kan ta igen eventuella förseningar.
Finns några studier som visar motsatsen, att gåstol inte hemmar barns utveckling, eller kanske till och med påskyndar motorisk utveckling?
Följer tråden
Jag råkade ta upp frågan med en läkare som jobbat på barnakuten och fick en halvtimmes lång föreläsning om farorna med gåstol. Det är lätt hänt att glömma att stänga en grind till en trappa eller liknande och skadorna de kan få när de sitter fast i en gåstol är mycket, mycket värre än om de bara faller själva.
Trappor och barn är ALLTID en farlig kombination. Har man trappa bör man sätta upp en grind lång innan barnet börjar röra sig över golvet, gåstol eller ej.
Men största argumentet är alltså att trappor är farliga. Fint, jag har inga trappor så gåstolen får stanna.
Lägre nivåskillnader (ett trappsteg räcker) är också problematiska med gåstol men har du inga sådana så.
Jag blir lite förvånad då jag ser att vissa tar upp att barn inte utvecklar vissa färdigheter med gåstol eller blir försenade i utvecklingen. Jag får känslan av att vissa tror att man antigen använder gåstolen dygnet runt eller inte alls. Min värld är inte så svartvit så jag lät min dotter BÅDE använda gåstol OCH vara på golvet och krypa/kräla runt. Det gick bra och idag är hon en helt normal 5- åring. Hon använde stolen en timme om dagen kanske, jag såg det som en leksak.
Som många andra har skrivit är det viktigt att barnsäkra och ha grind om man har trappor.
Jag skulle INTE använt gåstol för den känns onaturlig. Vi hade en liten gå-vagn till våra döttrar som de fick när de närmade sig ettårs-åldern. Vi la tyngder på den så den blev stadig.
Jag blir lite förvånad då jag ser att vissa tar upp att barn inte utvecklar vissa färdigheter med gåstol eller blir försenade i utvecklingen. Jag får känslan av att vissa tror att man antigen använder gåstolen dygnet runt eller inte alls. Min värld är inte så svartvit så jag lät min dotter BÅDE använda gåstol OCH vara på golvet och krypa/kräla runt. Det gick bra och idag är hon en helt normal 5- åring. Hon använde stolen en timme om dagen kanske, jag såg det som en leksak.
Som många andra har skrivit är det viktigt att barnsäkra och ha grind om man har trappor.
Jag tror inte att någon låter sitt barn sitta i gåstolen hela dagarna, men det gjorde väl förmodligen inte föräldrarna i studierna heller. Om det är så att resultaten stämmer och det dessutom faktiskt finns ett orsakssamband mellan användning av gåstol och senare motorisk utveckling (vilket det inte alls behöver finnas, även om det skulle finnas ett samband), så är det antagligen så att det räcker med "normal användning" för att utvecklingen ska riskera att påverkas.
Sen tvivlar jag som sagt på att det spelar någon roll för den fortsatta utvecklingen om barnet börjar gå några dagar tidigare eller senare.
Jag ångrar i alla fall inte att vår son fick en gåstol att leka med. Han älskade den och började som sagt var gå stadigt vid 9,5 månader. Men sen tycker jag det beror mycket på barnet och hur redo det är.
Ja, är det inte så då? Det är väl därför föräldrar ständigt uppmanas att låta bebisen ligga på mage så mycket som möjligt då det är vaket. Bär man eller har barnet i babysitter/barnstol hela tiden så utvecklas de långsammare motoriskt. Sömnbehovet kan man ju inte styra över, däremot.