• Fundersamma blivande föräldrar

Föräldraledighet

Hej!

Som namnet lyder, jag och min sambo är gravida och har mycket funderingar kring föräldraledighet. Vi skulle gärna vilja ha åsikter och tankar på våran planering för föräldraledigheten under de första året.

Mamma hemma från maj 2018 - 1 januari 2019 med tre föräldradagar i veckan (avbryter troligen föräldraledigheten i mitten av december och tar ut semesterdagar fram till 1 januari 2019, dels på grund av att jag enligt lag måste ta ut 20 dagar per år samt att jag slipper "slösa" föräldradagar på röda dagar).

Pappa hemma från 1 januari 2019 - 1 augusti 2019 med tre föräldradagar i veckan tills dess att bebis fyller ett år.

Mamma går ner till 80 procent och är hemma en dag i veckan mot en föräldradag tills maj 2019 då bebis fyller ett år. Alltså samtidigt som pappa är hemma med tre föräldradagar i veckan.

Mamma semester under juli 2019 och föräldraledig under augusti 2019.

Pappa semester under augusti 2019 och eventuellt föräldraledig en del i september då förhoppningen är att bebis skolas in i augusti-september.

• Svar på tråden Föräldraledighet
  • Lena

Varför jobba 80% när han är föräldraledig? Det är bättre för barnet att göra det efter förskolestart med kortare dagar eller en till ledig dag som resultat.

• SweetJune

Min man jobbade 80 % under första året när vi fick tvåan. Blev tuffare ekonomiskt med såå skönt att umgås mer tillsammans och hjälpas åt. Var faktiskt skillnad när han gick tillbaka till 100 %. Däremot tog han inte ut fp första året för att spara dagar.

Men annars håller jag med att ska man välja så bättre när barnet börjat förskolan. Min man var hemma varje måndag med barnet och jag varje fredag.

• Lena

Jag rekommenderar att ni båda är hemma minst en månad ihop direkt efter bebisen kommit.

• Iowhannah
    Lena skrev 2017-12-31 21:28:46 följande:

Jag rekommenderar att ni båda är hemma minst en månad ihop direkt efter bebisen kommit.

Jag håller med. Har ni ekonomin för det så är det verkligen att rekommendera!

I övrigt låter ert upplägg riktigt bra. Kanske onödigt för mamman att gå ner i tid när pappan är föräldraledig, men samtidigt fattar jag om ni vill ha mer tid ihop (fast då tycker jag att pappan också ska jobba 80 % när mamman är föräldraledig).
  • elyse

Ska ni inte vara lediga tillsammans när bebisen kommer?

Tänker någon av er jobba deltid när barnet börjar på förskolan? (Kan vara bra att ha dagar att täcka upp med, om man vill göra så.)

• SweetJune

Med första var vi lediga tillsammans två veckor och med andra två månader. Två veckor var för kort då det tog tid innan amningen kom igång och jag var mer osäker som förälder osv mkt nytt. Hade velat ha minst en månad. Med andra barnet gick allt som en dans så två månader var en lyx.

• nevermind
    Lena skrev 2017-12-31 18:19:45 följande:

Varför jobba 80% när han är föräldraledig? Det är bättre för barnet att göra det efter förskolestart med kortare dagar eller en till ledig dag som resultat.

• Carambolan

Jag hade också prioriterar deltid efter förskolestart och inte medan en fortfarande är hemma med barnet. Både för barnets skull och för att det ärligt talat är rätt skönt att kunna göra en rejäl karriärspurt innan n

• IrriteradMamma

Tänk bara på att för att behåll sgi måste man ha ersättning (f-penning eller jobba) minst fem dagar i veckan efter barnet fyllt ett år. En dag mindre nån vecka så ryker den direkt och ni får ingen ersättning vid sjukskrivning/vab.

• Fröken W

Håller också med om att försöka vara hemma en månad tillsammans när bebisen föds. Så förläng gärna pappans 10 dagar med 10 dagar till.

Tänker också att det är bättre att gå ner i arbetstid när barnet går på förskola.

IrriteradMamma skrev 2018-01-01 10:42:27 följande:

Tänk bara på att för att behåll sgi måste man ha ersättning (f-penning eller jobba) minst fem dagar i veckan efter barnet fyllt ett år. En dag mindre nån vecka så ryker den direkt och ni får ingen ersättning vid sjukskrivning/vab.

Detta stämmer till stor del men det är ju inte så att ni inte får någon ersättning alls vid sjukskrivning och vab utan det är så att sgi räknas om och grundas på den nya inkomsten.

Eftersom ni bara tänker ta ut tre föräldradagar/vecka funderar jag på om ni inte kan trixa lite mer med dagarna för att skjuta fram förskolestart?

Tänker om du kan vara hemma till maj/juni 2019 så kan pappan ta semester juni/juli 2019 och sedan vara föräldraledig till juni 2020 och du tar då semester och ni kan skola in på förskola augusti 2020.

Du borde ju dessutom ha lite inarbetad semester som du kan ta ut i stället för föräldradagar under 2018.

Tror absolut att ert upplägg funkar bra men ville ändå belysa den här möjligheten då det idag verkar vara någon oskriven regel att barn "ska" börja förskola när de är runt 1,5 år.

Lycka till!
  • SweetJune
    Fröken W skrev 2018-01-01 12:02:43 följande:

Håller också med om att försöka vara hemma en månad tillsammans när bebisen föds. Så förläng gärna pappans 10 dagar med 10 dagar till.

Tänker också att det är bättre att gå ner i arbetstid när barnet går på förskola.

Detta stämmer till stor del men det är ju inte så att ni inte får någon ersättning alls vid sjukskrivning och vab utan det är så att sgi räknas om och grundas på den nya inkomsten.

Eftersom ni bara tänker ta ut tre föräldradagar/vecka funderar jag på om ni inte kan trixa lite mer med dagarna för att skjuta fram förskolestart?

Tänker om du kan vara hemma till maj/juni 2019 så kan pappan ta semester juni/juli 2019 och sedan vara föräldraledig till juni 2020 och du tar då semester och ni kan skola in på förskola augusti 2020.

Du borde ju dessutom ha lite inarbetad semester som du kan ta ut i stället för föräldradagar under 2018.

Tror absolut att ert upplägg funkar bra men ville ändå belysa den här möjligheten då det idag verkar vara någon oskriven regel att barn "ska" börja förskola när de är runt 1,5 år.

Lycka till!

Tänkte bara fråga ang det du skriver. Om man inte skyddar sgi:n så trodde jag att man inte får någon ersättning eller den lägsta. Vilken inkomst baseras den nya sgi:n på, den aktuella? For oftast är det samma inkomst.. Bra att veta, tack
  • Tomelilla15

Vill också rekommendera att pappan är hemma 4 veckor från att barnet föds.10 semesterdagar, alternativt FP-dagar för pappan + 10 pappadagar är väldigt bra att ha när barnet föds.

Eftersom man inte vet när bebis kommer kan det vara smart för pappan att planera in semester/föräldraledighet som ligger veckorna efter det datum då bebisen som senast kan vara född, alltså med start från beräknad födelsedag +14 dagar. Lägger man in lediga dagar innan dess så riskerar ju dagarna att går till spillo och ni sitter båda hemma och tittar på en stor mage.

De 10 pappadagarna får man ta ut tom 60 dagar efter hemkomst från BB och helt utan förvarning till arbetsgivaren så ni har ändå tid och rättighet att använda dem.

Om bebisen föds på bf-dagen så bara vänder ni på det: 10 pappadagar först och 10 planerat lediga dagar sen. Föds barnet på bf+1 vecka så tar ni först 5 pappadagar, 10 planerade lediga dagar och sen 5 pappadagar till. Du fattar...

Föds barnet innan beräknat bf så drar man ju en nitlott i detta avseende men sannolikheten är ju högre att första barnet föds efter bf.

• Fröken W
    SweetJune skrev 2018-01-01 21:22:28 följande:

Tänkte bara fråga ang det du skriver. Om man inte skyddar sgi:n så trodde jag att man inte får någon ersättning eller den lägsta. Vilken inkomst baseras den nya sgi:n på, den aktuella? For oftast är det samma inkomst.. Bra att veta, tack

Om du jobbar 100% innan barnet föds så beräknas sgi från den inkomsten. Om du efter föräldraledighet, och barnets 1 årsdag, väljer att jobba 80% så kommer sgi att beräknas från det. Dock kan föräldrapenningen vara oförändrad till barnet blir 2.
  • mammalovis

Som flera skrivit så rekommenderar jag att spara dagar för att en eller båda föräldrar jobbar deltid efter förskolestart om inte era arbetstider ligger lite omlott. Det är långa dagar på förskolan med 9-10 timmar, framför allt när de slutar sova middag.

Svar på tråden Föräldraledighet