• USA?

Högt hcg

Var på vul akut idag, är i v 6+2. Läkaren såg hinnsäck, gulsäck och ett foster på ca 4 mm. Även hjärtslag. Foster motsvarade v 6+2. Dock tyckte läkaren att livmodern var större än den borde. Fick ta blodprov för att mäta hcg, visade för högt värde (77 000). Nu ska jag tillbaka om två dygn för ny provtagning, de misstänker mola. Är livrädd och tänker att jag kommer dö av tumörer.

Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Högt hcg
  • Barbados

Jag förstår att du är orolig. Man griper efter halmstrån och könslorna rusar mellan hopp och förtvivlan. Jag håller tummarna för att allting ändå är bra med den lilla!

• USA?
    Barbados skrev 2018-01-07 18:29:02 följande:

Jag förstår att du är orolig. Man griper efter halmstrån och könslorna rusar mellan hopp och förtvivlan. Jag håller tummarna för att allting ändå är bra med den lilla!

Precis, börjar vara helt slut efter två veckors pendlande. Vill bara få veta...
  • cmc

Jag ville bara säga att jag håller tummarna att allt går bra! Jag förstår din starka oro och att man bara vill ha svar, jag hade en komplett mola sommaren 2016 :(

• USA?
    cmc skrev 2018-01-07 22:41:41 följande:

Jag ville bara säga att jag håller tummarna att allt går bra! Jag förstår din starka oro och att man bara vill ha svar, jag hade en komplett mola sommaren 2016 :(

Tack!

Vilka symtom hade du? Beklagar att du var tvungen gå igenom det.
  • cmc
    USA? skrev 2018-01-07 23:04:51 följande:

Tack!

Vilka symtom hade du? Beklagar att du var tvungen gå igenom det.

Jag mådde väldigt illa och så fick jag en liten blödning som gjorde att jag åkte till gynakuten. I mitt fall fanns det aldrig något foster. Men en sekunden sa läkarna att det såg ut som ett missfall för att i nästa stund säga att allting tyder på en normal graviditet, så det värsta var väntan och att slitas mellan hopp o förtvivlan. Det var ingen som sa att dom misstänkte en mola förens 1 timme innan jag opererades!

När ska du tillbaka för nya prover?
  • USA?
    cmc skrev 2018-01-08 10:16:17 följande:

Jag mådde väldigt illa och så fick jag en liten blödning som gjorde att jag åkte till gynakuten. I mitt fall fanns det aldrig något foster. Men en sekunden sa läkarna att det såg ut som ett missfall för att i nästa stund säga att allting tyder på en normal graviditet, så det värsta var väntan och att slitas mellan hopp o förtvivlan. Det var ingen som sa att dom misstänkte en mola förens 1 timme innan jag opererades!

När ska du tillbaka för nya prover?

Vilken vecka var du i när det upptäcktes? Förstår att det var hemskt med så olika budskap! Vet du vad ditt hcg låg på? Jag ska tillbaka i slutet av veckan för ny kontroll.
  • USA?

Idag tog jag nytt hcg (ej gjort ultraljud) och nu låg det på 208 000 i vecka 7+4. Det har alltså stigit med 110 000 enheter på 8 dygn. Någon som tror något om det?

• EpicNurse
    USA? skrev 2018-01-09 09:13:39 följande:

Idag tog jag nytt hcg (ej gjort ultraljud) och nu låg det på 208 000 i vecka 7+4. Det har alltså stigit med 110 000 enheter på 8 dygn. Någon som tror något om det?

Det låter lite högt men samtidigt var ju förra värdet 90.000 och det ska ju fördubblas.

Det är nog dags för ett nytt ultraljud!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • UndrandeSökare

Enligt listan som Epic Nurse la in här tidigare i tråden, så ska ju hcg ligga upp till 200.000 i v.6-8.

Så är du i v.7+4, så är ju hcgutvecklingen helt normal och du har ju sett foster med hjärtslag så allt låter som en normal graviditet tycker jag. Du behöver inte vara rädd för tumörer eller annat. Allt tyder på att det går åt rätt håll och kommer gå bra.

Nästa steg blir väl kub runt v.12-13 om du tänker göra det. Om du inte skrivit in dig hos BM redan så är det dags att göra det nu. Man brukar ta blodprov en vecka innan kub.

• USA?
    EpicNurse skrev 2018-01-09 09:34:24 följande:

Det låter lite högt men samtidigt var ju förra värdet 90.000 och det ska ju fördubblas.

Det är nog dags för ett nytt ultraljud!

Jag ska på ett ultraljud senare, tog blodprovet först. Läste på fertilitetsguiden att hcg värden över 6000 ska ta upp till fyra dygn eller mer att fördubbla sig så då har väl inte mitt stigit med raketfart iaf?

Är livrädd för mola.
  • USA?
    UndrandeSökare skrev 2018-01-09 09:38:45 följande:

Enligt listan som Epic Nurse la in här tidigare i tråden, så ska ju hcg ligga upp till 200.000 i v.6-8.

Så är du i v.7+4, så är ju hcgutvecklingen helt normal och du har ju sett foster med hjärtslag så allt låter som en normal graviditet tycker jag. Du behöver inte vara rädd för tumörer eller annat. Allt tyder på att det går åt rätt håll och kommer gå bra.

Nästa steg blir väl kub runt v.12-13 om du tänker göra det. Om du inte skrivit in dig hos BM redan så är det dags att göra det nu. Man brukar ta blodprov en vecka innan kub.

Tack för ditt svar. Är fortfarande orolig men försöker andas djupt. De två senaste veckorna har varit riktigt tuffa. Jag har tid för vul senare idag. En läkare skrev att den såg hjärtaktivitet (31/12) men två dagar senare skrev nästa läkare ev hjärtaktivitet (de såg ett flimmer ljus). Men sedan det ultraljudet har ju hcg stigit (fördubblats på 8 dygn). Blir inte klok på detta, men får väl bara vänta och se.
  • EpicNurse
    USA? skrev 2018-01-09 09:38:52 följande:

Jag ska på ett ultraljud senare, tog blodprovet först. Läste på fertilitetsguiden att hcg värden över 6000 ska ta upp till fyra dygn eller mer att fördubbla sig så då har väl inte mitt stigit med raketfart iaf?

Är livrädd för mola.

Ska och ska... men på ett ungefär! Så det låter som en normal utveckling men som sagt ett något högt utågngsvärde.

Vad bra! Då kan man nog se lite bättre än förra gången!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • cmc
    USA? skrev 2018-01-08 12:20:23 följande:

Vilken vecka var du i när det upptäcktes? Förstår att det var hemskt med så olika budskap! Vet du vad ditt hcg låg på? Jag ska tillbaka i slutet av veckan för ny kontroll.

Jag var i vecka 8 och då var mitt Hcg 170.000. Sen blev jag skrapad och det sjönk väldigt snabbt ner till 50.000 men efter ett par dagar kom mina symptom tillbaka och Hcg var uppe i 150.000 igen. Så då fick jag skrapas igen och då fick dom bort allt :)

Hur gick det på ultraljudet?

Håller tummarna att allt såg bra ut <3
  • USA?
    cmc skrev 2018-01-13 18:14:49 följande:

Jag var i vecka 8 och då var mitt Hcg 170.000. Sen blev jag skrapad och det sjönk väldigt snabbt ner till 50.000 men efter ett par dagar kom mina symptom tillbaka och Hcg var uppe i 150.000 igen. Så då fick jag skrapas igen och då fick dom bort allt :)

Hur gick det på ultraljudet?

Håller tummarna att allt såg bra ut <3

På ultraljudet såg de ett foster på 13 mm motsvarande v 7+4 som jag borde vara i. De såg tydlig hjärtaktivitet och inget avvikande. Nu håller jag tummarna att det fortsätter så!
  • cmc
    USA? skrev 2018-01-14 10:19:26 följande:

På ultraljudet såg de ett foster på 13 mm motsvarande v 7+4 som jag borde vara i. De såg tydlig hjärtaktivitet och inget avvikande. Nu håller jag tummarna att det fortsätter så!

Åh hurra!! ???? Va skönt att höra. Lycka till med graviditeten.
  • USA?
    cmc skrev 2018-01-14 16:31:10 följande:

Åh hurra!! ???? Va skönt att höra. Lycka till med graviditeten.

Tack! Tar en dag i taget, fortfarande omskakad och orolig. Men även tacksam.
Svar på tråden Högt hcg