Tänk om jag blir en dålig mamma?
Är gravid i vecka 33 (32+3), både min och min sambos första barn och vi är så lyckliga och längtar så mycket tills vår lilla flicka tittar ut!
Men.. att vår dotter faktiskt kommer att födas och att vi kommer bli föräldrar har hela tiden, trots graviditeten, känts så overkligt och avlägset. Först nu när det börjar närma sig lite mer med 52 dagar till BF, så börjar det sjunka in.
Tänk om jag blir en dålig mamma? Tänk om jag gör fel? Försöker läsa på om allt möjligt som har med barnet att göra det första året, men blir mest förvirrad känns det som.. är rädd för att "förstöra" mitt barn. Tänk om jag introducerar henne till riktig mat för tidigt? Tänk om jag bär henne fel? Tänk om jag klär henne för kallt eller för varmt? Tänk om jag gör allt fel helt enkelt? Är det vanligt att ha ångest gällande detta? Är så rädd för att vara otillräcklig för min dotter. Självklart, min sambo är förälder han också, men det är jag som kommer vara hemma med dottern i minst 1 år, och då jag som kommer spendera mest tid med henne och ha mest intryck på henne?
Det skiftar liksom mellan att jag tänker att det kommer gå så bra, man lär sig, och att jag tänker att allt kommer gå fel..
Snälla döm mig inte, någon som känner igen sig eller har tips?