• fashion19

Utomkvedshavandeskap?

Är gravid i v. 5. Har sedan ÄL+1 haft molvärk och hugg/stick över äggstockarna. Hade en liten blödning för två dagar sedan, som brunt slem på pappret när jag torkade mig. Ringde till MVC idag för att boka tid för ett första besök. Enligt henne så tyckte hon att det var konstigt med så tidiga symtom och att det kunde vara ett tecken på utomkvedshavandeskap. Men har inga starka smärtor eller ensidig smärta och endast den lilla blödningen så skulle avvakta. Blev dock väldigt rädd när hon sa så! Någon som har erfarenhet av tidiga symtom som varit utomkveds?

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap?
  • Kyriie88

Jag hade som växtvärk i hela livmodern och stickningar i vänster äggstock från ägglossning +2-3 nån gång hela vägen tills jag plussade och någon vecka till sen avtog de. Dock inget utomhavandeskap utan en frisk pojke som nu är i v 28+1 :) 
    Håller tummarna att det inte är ett utomhavandeskap! :)

• EpicNurse

Barnmorskan är ju ute och cyklar.

Det du kände direkt efter ägglossningen var sviter från äl. Att vätska läkte ut när äggblåsan sprack. Det känner man ofta som molvärk eller småhugg. Sen när man väl blir gravid så bildas en corpus luteum på äggstocken som äl var på. Därför har många lite mer ont på en sida i tidig graviditet.

Man kan absolut inte känna av ett utomkvedshavandeskap så tidigt som 1 dag efter är för då har ägget inte ens hunnit fästa.

Det Du beskriver låter helt normalt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Annelie 76

När jag hade utomkvedshavandeskap märkte jag det på att mensen aldrig slutade helt. Sökte hjälp, gynekologen misstänkte utomkvedshavandeskap och skickade mig till akuten. Prover visade att det var så och operation bokades. DÅ fick jag ont. Innan märkte jag inget förutom blodet.

• fashion19

Tack för alla svar! Har sökt lite överallt på nätet och hittar ingenting om att tidiga symtom kan vara tecken på utomkvedshavandeskap. Låter som sagt konstigt att man kan känna av symtom på utomkveds redan innnan ägget har fäst. Tråkigt bara att jag tappat förtroendet för barnmorskan redan innnan jag träffat henne och att hon orsakat oro hos mig som inte är befogad????.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap?