Borde förskolan erbjuda vegansk kost?
Idag erbjuder förskolorna vegetarisk mat. Borde förskolan erbjuda vegansk mat också?
Idag erbjuder förskolorna vegetarisk mat. Borde förskolan erbjuda vegansk mat också?
Nej det tycker jag inte är en självklarhet.
Nej tycker de ska fortsätta att servera allt från fisk fågel och mittemellan. För det finns alltför många barn som inte får i sig bra mat hemma och att ta bort variation i förskolan skulle bara inverka mer negativt. Men vet även om att många har svårt att förstå detta och ta in att alla faktiskt inte ha råd med basic föda.
Jag tänker att de allra vanligaste allergierna bland förskolebarn är mjölkprotein och ägg. Om all mat var vegan skulle förskolan vara en mycket tillgängligare och säkrare miljö för många allergiska barn och vi skulle spara massor på att få bort två stora grupper specialkost. På köpet skulle även vegetarisk och religiös specialkost ingå i den ordinarie maten. Verkar toppenbra tycker jag! Vill man prompt ge småbarnen kött kan man ju servera det vid sidan av precis som man gör med grönsaker idag.
Nej. Baserat dels på att många småbarn är petiga med maten och dels på att de har stort behov av protein, järn och andra näringsämnen i förhållande till hur lite mat de äter. Det är lättare att följa en exkluderande diet som man själv valt och är motiverad till. Det är stor skillnad på att äta mycket vegetariskt och helt vegetariskt. Vitamin b12 måste tas som tillskott om man äter helt veganskt, tveksamt att ge någon en kost som bygger på tillskott när de är så små och växande. Jag tycker blandkost med mycket laktoovovegetariskt och ingen religiös kost och absolut inte lchf för barn, det borde klassas som vanvård att experimentera med sånt på barn som inte kan välja.
Du får nog läsa lite mer på livsmedelsverkets hemsida i så fall. I avsnittet om vegetarisk mat rekommenderar de tex vegetarianer att få protein från tex lättmjölk.
Arla har en hel sektion för vegetarisk mat..
Du gör naturligtvis som du vill, men om jag vore någa med att inte få i mig mjölk skulle jag aldrig beställa något som kallades vegetariskt utan bara äta det som kallas veganskt.
När en skola eller en förskola har ett vegetariskt alternativ är det så gott som alltid lakto-ovovegetariskt som serveras.
Folk är inte så intresserade av vilka skor andra köper att de tycker det behövs ett eget ord för det, så de kommer fortsätta använda vegetarian om folk som inte äter kött och kalla alla som inte vill få i sig någon form av mat från djurriket vegan, oavsett vilka skor de köper eller om de kan tänka sig att tex ta läkemedel som testats på djur etc.
Om det kan göras på samma budget som gäller för vanlig mat. Samt tillräckligt näringsrik för små barn att äta. Och slutligen att förskolan inte hade några krav på sig att hindra barnet från att äta sånt den vill som inte anses veganskt. Då ser jag inte vad man skulle ha emot det.
Inte tänkt på mycket på det, men tror inte att jag tycker det. Vegetariskt (menar alltså +mjölk och ägg) räcker.
Däremot har jag inga problem med om det sreveras vegansk mat till ALLA någon gång ibland. Antingen vanliga rätter som bara råkar vara utan kött och mjölk (som pasta och tomatsås) eller att barnen faktiskt får prova tofu eller annat "specialalternativ".
Jag är inte ett dugg rabiat med att varje måltid måste innehålla si och så mycket protein, kolhydrater och grönsaker, bara det i totalen är en balans. Små barn äter ändå ofta selektivt och t.ex. bara riset och skippar kyckling, eller bara köttbiff och ingen potatis.
Mat är förskola och skola är en del av utbildningen tycker jag, bra att få prova olika rätter och smaker och skulle det vara helveganskt en dag i månaden så bara bra tycker jag. Fast det är klart att mjölk kan serveras som dryck som vanligt och smöret kan vara det samma som alla andra dagar
Nej - vegetarianism är nästan en religion idag och den får man utföra på fritiden. Det finns inte tillräckligt med skattemedel så det räcker om man ska börja laga mat utefter folks egna nyckfulla övertygelser.
Det enda man bör ha full hänsyn till är allergier.
Ja!
Tycker alla skolor och förskolor borde servera endast vegansk kost. Kött kan barnen äta hemma! Tänk så mycket pengar skolorna skulle spara
Det trodde jag redan att de gjorde faktiskt. På vårt dagis finns en vegan och vad jag vet har det aldrig varit någon diskussion kring det. När jag gick på högstadiet fanns det flera veganer och de fick vegansk mat.Det är inget komplicerat så kan de servera fläskfritt eller vegetariskt så kan de också servera veganmat.
Är av uppfattningen att skolan skall servera en bra och varierad kost.
Vill man av något skäl, religion eller annan personlig övertygelse inte äta detta få man helt enkelt ordna detta själv.
Jag tänker att de allra vanligaste allergierna bland förskolebarn är mjölkprotein och ägg. Om all mat var vegan skulle förskolan vara en mycket tillgängligare och säkrare miljö för många allergiska barn och vi skulle spara massor på att få bort två stora grupper specialkost. På köpet skulle även vegetarisk och religiös specialkost ingå i den ordinarie maten. Verkar toppenbra tycker jag! Vill man prompt ge småbarnen kött kan man ju servera det vid sidan av precis som man gör med grönsaker idag.