• seelmas

Inget foster på ultraljud- hjälp!

Hej! Här sitter jag och skriver medan en och annan tår rinner ner för kinden. Hade mitt första ultraljud idag, v12+4, om jag räknat rätt då första dagen på sista mensen är 6 oktober. Barnmorskan som utförde ultraljudet såg livmodern och hinnan men inget foster, bara fostervätska. Helt skärrad skickade hon hem mig och jag ska tillbaka på torsdag för att göra ett vaginalt ultraljud. 

Det första alternativet hon gav mig och förklaringen var att jag inte alls var gravid längre. Att graviditeten stannat av för flera veckor sedan men att bara mensen inte kommit igång än. 

Det andra hon sa var att det kanske låg ett pyttelitet foster som var omöjligt att se samt att det slutade växa för några veckor sedan och dog i magen. 

Det tredje var att jag räknat fel och att jag kan vara i ett mycket tidigare skede än vad vi trott att jag är i. 

Det enda jag hade i huvudet så fort jag lämnade barnmorskan var att ta ett graviditetstest. Jag sprang till apoteket och köpte ClearBlue med veckoindikator och medan tårarna rann av orolighet så visade testet gravid 3+ . 

Nu, är det någon som varit i liknande sits? Har upplevt något liknande? Hade behövt byta några ord med någon som känner igen sig eller känner någon som varit i liknande situation. Det känns som att jag slutade andas idag och kommer inte kunna ta ett andetag fram till på torsdag efter vaginala ultraljudet.. 

• Svar på tråden Inget foster på ultraljud- hjälp!
  • Kattägd
    seelmas skrev 2018-01-03 16:33:39 följande:

Känner precis som du! Min brors fru är också gravid! Hon är beräknad 4 veckor innan mig. Jag känner att jag kommer älska att vara faster men känner på mig att jag kommer gå sönder varje gång jag träffar deras lilla pojk och kommer alltid undra hur mitt barn hade sett ut.. Obeskrivlig smärta.

Jag hade ju tur som var i vecka 13 när deras barn föddes så jag klarade av det.

Jag fick cytotec först och fick vara på sjukhuset hela dagen. Ville inte göra det hemma. Blödde flera veckor så det blev skrapning till slut. Vaket med bedövning. Man kan säkert få bli sövd om man mår väldigt dåligt. Men en skrapning är tyvärr inte det bästa om man vill bli gravid igen.

Läkaren som gjorde kontrollen när jag inte slutade blöda sa ja, det finns inget foster kvar i alla fall. Så dåligt att inte läsa journalen, det fanns ju aldrig något foster, kände det som att han antog jag gjort en abort. Dödat mitt älskade barn.. man fick inte så mycket stöd där. Men det finns samtalshjälp hos kurator om man behöver prata om det. Sköterskorna var mer förstående.

Tänk vad vi kvinnor är starka som tar oss igenom allt detta. Du kommer klara det. Se till att din sambo tar ledigt och är med dig, du har även rätt att sjukskriva dig. Kram
  • UndrandeSökare
    seelmas skrev 2018-01-03 16:34:59 följande:

Tack för ditt svar. Önskar dig all lycka verkligen. Angående Cytotec, kan man kräva att bli sövd och att de fixar det? Jag vet inte hur jag ska klara av det annars.. Du är otroligt stark! 

NEJ, du blir inte sövd när man ska ta Cytotec, det är tabletter man får ta hemma och sen blöda ut allt.

Jag blev erbjuden Cytotec en gång vid MA men vägrade eftersom det är en magsårsmedicin och jag har hört om kvinnor som tagit det och det funkat halvdant och sen var de ändå tvungna att bli skrapade akut för allt inte kommit ut.

Enda gången du blir sövd är om man behöver bli skrapad. Men det brukar de aldrig erbjuda som första val. Endera är det Cytotec eller låta kroppen sköta det själv som erbjuds.
  • Iowhannah
    seelmas skrev 2018-01-03 16:34:59 följande:

Tack för ditt svar. Önskar dig all lycka verkligen. Angående Cytotec, kan man kräva att bli sövd och att de fixar det? Jag vet inte hur jag ska klara av det annars.. Du är otroligt stark! 

Jag tvivlar på att man kan få bli sövd, däremot tror jag att man kan be att få göra behandlingen på sjukhuset. Jag gjorde min hemma. Jag fick med mig ett helt gäng med olika värktabletter och spenderade merparten av dagen i sängen. Från att jag tog Cytotec-tabletterna tog det sex timmar innan själva aborten satte igång. Sedan satt jag på toa i en timme och fick ut allt och efter det mådde jag ändå ganska bra.
  • Iowhannah
    Jag är bara jag skrev 2018-01-04 20:23:50 följande:

Här får man ligga på antingen b.b eller förlossningen när man får cytotec. Rena vansinnet!

Det är väl ändå de sista ställena man vill vara på när man precis fått missfall!
  • Jag är bara jag
    Iowhannah skrev 2018-01-04 20:45:47 följande:
    Det är väl ändå de sista ställena man vill vara på när man precis fått missfall!
    Ja, precis, men här finns ingen gynklinik! Jag höll på att gå under av sorg när jag såg de gravida och de nyfödda...
  • seelmas
    Iowhannah skrev 2018-01-04 20:45:47 följande:
    Var på VUL idag. Gick inte alls som jag hoppats. Hinnsäcken existerar men dock ingen bebis. Fick välja att göra abort nu eller vänta till nästa vecka för ett till ultraljud vilket jag valde att vänta.. Sedan kommer jag få Cytotec och stanna kvar på sjukhuset men endast av säkerhetsskäl på grund av att jag är "så långt gången". Hade det varit innan vecka 10 sa läkaren att jag hade fått göra det hemma om så var min önskan. 
  • Iowhannah
    Jag är bara jag skrev 2018-01-04 20:49:02 följande:

Ja, precis, men här finns ingen gynklinik! Jag höll på att gå under av sorg när jag såg de gravida och de nyfödda...

Du, det kan jag verkligen tänka mig!
    seelmas skrev 2018-01-04 20:50:40 följande:

Var på VUL idag. Gick inte alls som jag hoppats. Hinnsäcken existerar men dock ingen bebis. Fick välja att göra abort nu eller vänta till nästa vecka för ett till ultraljud vilket jag valde att vänta.. Sedan kommer jag få Cytotec och stanna kvar på sjukhuset men endast av säkerhetsskäl på grund av att jag är "så långt gången". Hade det varit innan vecka 10 sa läkaren att jag hade fått göra det hemma om så var min önskan. 

Så hinnsäcken mättes till rätt vecka? Så himla jobbigt för dig :(

Tänk på att ta med dig saker att underhålla dig med (typ iPad med serier, böcker, pussel, handarbete, osv osv) för det kan ta tid att driva ut resterna.
  • UndrandeSökare
    seelmas skrev 2018-01-04 20:50:40 följande:

Jag beklagar verkligen, så hemskt jättetråkigt. Har haft 6 missfall varav 2st ofostriga så jag kan förstå hur det är. Livet är så hemskt orättvist.
  • Snuttis2

Beklagar !

Varit med om liknande, var på kontroll i v 11 tror jag?! Fick då veta att jag drabbats av ett MA , fostret hade dött flera veckor tidigare . Blev fruktansvärt ledsen och besviken på min kropp som lurat mig. Fick komma på ny kontroll en vecka senare (inte för att bekräfta för min del , vi visste datum så det var en ivf graviditet) utan för att avvakta o se om kroppen själv skulle komma igång o startade missfallet (det var önskvärt ). Det skedde inte utan jag fick göra en medicinsk abort .

• Taraalina

Jag var helt övertygad om att jag var i v 13 på mitt första UL i min första grav. Trots att mensen hade uteblivit i 2 månader typ så hade jag fel. Jag var bara i vecka 6 då. Hoppas det är liknande för dig.

Svar på tråden Inget foster på ultraljud- hjälp!