• Donaldduck1234

Treveckors baby rapar/inte nöjd

Hej,

Min treveckors tjej äter bra, glupskt och sväljer en hel del luft. Sedan någon vecka tillbaka rapar jag henne konstant, för två dagar sedan började hon kräkas lite lätt. De senaste tre nätterna har hon varit väldigt orolig på natten - ammar, fäktar vilt, rapar, kräks, byter blöja och sedan börjar det om igen i timmar. För varje rap får hon mer plats i magen igen och vill då fortsätta äta. Napp fungerar inte så bra, och även om jag låter henne amma på samma bröst hjälper inte det heller mot luft eller färre amningar.

Detta blir ond cirkel och vi tenderar att sova på dagen istället (absolut inte dessa problem dagtid förutom rapningen). Tips någon?

Tack!

• Svar på tråden Treveckors baby rapar/inte nöjd
  • Celaena

Jag skulle börja kolla på barnets sugteknik om hon sväljer mycket luft. Det kan vara så att hon inte har ett bra grepp. Det är vanligt med för litet tag och det behöver inte göra ont på dig. 

• Donaldduck1234

Smart! Det har jag också funderat på men inte tagit tag i (mest glad att amningen funkar). Då ska vi öva lite tag. Stort tack!

• Donaldduck1234

För er som har/kommer ha samma problem kanske detta kan stötta: se till att alltid rapa bebisen efter måltid, se över bebisens tag för att undvika luft liksom amma med jämna nellanrum så inte bebisen hinner bli utsvulten. Framför allt, börja med kolikdroppar! Det hjälpte direkt. Körde babymassage lite granna. Samt se till att få bebisen att sova - blir det för lite sömn börjar bebisen skruva och vrida på sig o tror att det är mer mat den behöver (men bidrar till ond cirkel). Om du har en partner, se till att sova i skift så den som inte ammar försöker få bebisen att sova.

Såhär var det iaf för vår bebis, allt är mkt bättre nu.

Lycka till!

Svar på tråden Treveckors baby rapar/inte nöjd