• Sambo till deprimerad man

Klarat er igenom depression tillsammans?

Hej!
    Min sambo hamnade för några månader i en identitetskris/depression och går själv i terapi samt att vi går i parterapi. Vår parterapeut sa att detta kommer ta lång tid då han stängt ner sina känslor. Han har ständigt dåligt samvete för att han inte orkar ge tillbaka det jag ger till honom i form av omtanke. Han säger att han är rädd för att det ska visa sig att han inte har tillräckligt starka känslor för mig, men jag hoppas och tror att detta har med depressionen att göra, för jag vet att han älskat mig och mycket av det han visar även nu är genom kärleksfulla handlingar. Jag undrar nu; hittar man tillbaka till sina känslor när depressionen börjar avta? Finns det ni som klarat er igenom en depression tillsammans utan att separera? Hur ska man göra; ska man helt ignorera att han säger att han är osäker på vad han känner och tänka att det är depressionen som talar och att han visst innerst inne har samma känslor nu som innan detta inträffade?

• Svar på tråden Klarat er igenom depression tillsammans?
  • äldreochklokare

Har det bara gått ett par månader så står allt öppet, tänker jag. Depression kan ta flera år, i värsta fall. Det kan absolut vara så att det beror på depressionen. Att han så fort fått komma in i terapi är mycket värt och kan i bästa fall vänta steken innan det gått alltför lång tid. 

• Sambo till deprimerad man

Tack för de orden! Måste försöka tänka att det inte har så mycket med mig att göra utan att det är själva depressionen som gör att han "tappat" känslor. Jag har levt ett 17 år långt förhållande med mina barns pappa som har en kronisk depression så jag vet att depression kan ta tid. Men i hans fall är det som sagt en kronisk depression men en uttalad diagnos samt mycket medicin som kommer få intas i resten av hans liv. Men känner att detta är på ett annat sätt som jag tror genom terapi och eget arbete går att ta sig ur. Men vägen dit känns svår och jag söker nu olika sätt att kunna hantera detta på bästa sätt, både för min sambos skull samt min egen. Han är en fantastisk människa och har själv stöttat mig genom en svår tid och jag hoppas verkligen vi klarar detta tillsammans! 

• äldreochklokare

Du kan inte göra så mycket mer än att visa att du finns där. Det verkar vara ganska vanligt att den som är deprimerad drar sig undan så man får inte vara för "på". Det är som att energin till att känna kärlek och andra känslor går åt till att hantera depressionen. 

Svar på tråden Klarat er igenom depression tillsammans?