• Anzil

Kan man verkligen förlora sin hudfärg - Utan via sjukdomar eller ''fel''?

Jag har en vän på ett social nätverk, och personen har bilder på sig som liten, där  personen var ca 10 till ungefär 12 år. Där är personen lite mörkare i hudfärgen. Personens förälder kommer ifrån olika länder. Ena är etnisk svensk och den andre kommer ifrån ett annat land.

Jag vågar inte fråga personen, det kanske till och med en fråga som man inte ens ställer till en nära vän. Men jag blir väldigt nyfiken.

Personen verkar frisk övrigt, och personen har blivit ljusare, har en helt normal ljus färg i huden.

Hur kommer det sig att man kan bli ljusare.

Tack på förhand!

Det behövs inte nödvändigtvis vara något fel eller hur?

• Svar på tråden Kan man verkligen förlora sin hudfärg - Utan via sjukdomar eller ''fel''?
  • Anzil
    äldreochklokare skrev 2018-01-05 12:13:22 följande:
    kan. vara detta

sv.wikipedia.org/wiki/Vitiligo

Fast man ser inte att personen skulle vara någon form av sjuk eller något. Och personen är inte heller överdriven ljus eller liknade.

Utan det är som om det ljusa färgen är fullkomlig naturlig.

• Ingrediensen

Inget konstigt att man förändras med åren. Små barn är ofta väldigt lik pappa (för att han ska ta till sig babyn) sedan kan man förändra och bli en avbild av mamman. Hudfärg är inget undantag.

• Mascaraklumpar

Förutom epigenetiska förändringar (som leder till ett förändrat genuttryck) kan det ju ha med solexponering att göra. Kanske var personen utomhus jättemycket som barn men vistas nu inomhus mer på somrarna, kanske hade hon varit utomlands innan bilderna togs osv.

Oavsett så finns det ingen anledning att tro att hon skulle vara sjuk. Hudfärg, hårfärg och till och med ögonfärg kan förändras under livets gång.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2018-01-05 14:13:54 följande:

Förutom epigenetiska förändringar (som leder till ett förändrat genuttryck) kan det ju ha med solexponering att göra. Kanske var personen utomhus jättemycket som barn men vistas nu inomhus mer på somrarna, kanske hade hon varit utomlands innan bilderna togs osv.

Oavsett så finns det ingen anledning att tro att hon skulle vara sjuk. Hudfärg, hårfärg och till och med ögonfärg kan förändras under livets gång.

Lustigt hur fördomsfull man är utan att ens märka det. Trots att jag noterade att du inte nämnde personens kön och jag började med att skriva ?personen? bestämde sig min hjärna tydligen ändå efter ett tag för att det var en kvinna det handlade om.
  • Anonymitet12

Jag har haft samma problem för. När jag har byt tillverkare var det som för.

Svar på tråden Kan man verkligen förlora sin hudfärg - Utan via sjukdomar eller ''fel''?