• 8294929911

Fråga till kvinnor: Hur hyllar du?

Hur hyllar du mannen i ditt liv? Vad, rent konkret gör du för att visa din uppskattning för män?

- Han är den som betalar din lön i slutet av månaden (i och med att övervägande delen av företag startas och drivs utav män)

- Han är den du bör tacka för mobilen som du använder så många timmar varje dag (var det någon som trodde att teknikbranschen domineras av kvinnor?)

- Han är den du ska tacka för att du har tak över huvudet! (Det är garanterat 99% män som byggt den bostad du bor i)

- Han är den du ska tacka för att du slipper gå till fots till ditt arbete varje dag (Män utvecklar, bygger och säljer bilar)

- Han är den som, när du går i pension, har betalat för din mat (I och med att han har tjänat betydligt mer pengar i slutändan än vad du har. Nej, det beror inte på orättvisor. Det beror till 99,9% på att kvinnor väljer att vara hemma med barnen, att kvinnor i stor utsträckning väljer låglöneyrken i större utsträckning än män osv. osv.)

- Han är den du ska tacka för att du har ett kylskåp som håller maten tillräckligt sval tills du ska tillaga den vid spisen (som för övrigt även den är byggd av män till största del)

- Han är den du ska tacka för att mjölken, juicen, yoghurten du får av mannen går att hälla upp ifrån en smidig förpackning (TetraPak .. *hint*)

- Internet, skulle du vilja vara utan? Nä, tänkte väl det. Utan män hade vi inte sett skymten av något internet. Vi hade troligtvis fått kommunicera med hjälp av röksignaler.

- Flyget! Den där resan till solen under semestern, som männen betalar till största del, det är mannen du ska tacka för att du tar dig till semesterorten enkelt och smidigt, för det är män som både uppfunnit, byggt och till övervägande del är de som sitter i cockpit.

Listan kan göras hur lång som helst. Du som kvinna lever ett väldigt bekvämt liv, och det beror på männen.

Så, hur firar och hyllar du män, för att visa din tacksamhet?

• Svar på tråden Fråga till kvinnor: Hur hyllar du?
  • sextiotalist

Inte alls, eftersom jag tjänar mer än sambon och är civilingenjör, däremot tackar jag min pappa för att han stöttade mig i mitt yrkesval.

• emsi94

Suck, pust och stön.

I så fall tackar jag även mannen för krig och våldtäkt och allt annat våldselände. För orättvisor och förtryck.

....eller så kan jag se strukturella perspektiv där människor inte bara är individer. T ex att kvinnor historiskt inte haft samma förutsättningar att "uppfinna saker" eller tjäna lika mycket.

Why do I feed the troll? Just kill it with fire.

• 8294929911
    sextiotalist skrev 2018-01-06 08:56:15 följande:

Inte alls, eftersom jag tjänar mer än sambon och är civilingenjör, däremot tackar jag min pappa för att han stöttade mig i mitt yrkesval.

Vet inte om du missade att jag syftade på generellt sett. Att det finns kvinnor som tjänar mer än män, det är väl helt givet. Jag syftar naturligtvis överlag.

Vi har männen att tacka för så oändligt mycket.
  • sextiotalist
    8294929911 skrev 2018-01-06 09:20:20 följande:

Vet inte om du missade att jag syftade på generellt sett. Att det finns kvinnor som tjänar mer än män, det är väl helt givet. Jag syftar naturligtvis överlag.

Vi har männen att tacka för så oändligt mycket.

Och männen har kvinnorna att tacka för mycket. Nej, jag känner mig inte tacksam mot män generellt, eftersom jag är medveten om att begåvade kvinnor förut inte hade en chans att utveckla sin begåvning.
  • Anonym (Hanna)

Jag är tacksam (eller snarare glad över) för alla de uppfinningar du nämner men delar inte vare sig uppfattningen att män som grupp ska ta åt sig äran för individuella mäns prestationer (och att jag i egenskap att vara kvinna skulle ha större skyldighet att känna mig tacksam mot män enbart baserst på könstillhörighet) eller att dessa eller liknande uppfinningar inte skulle ha funnits om det vr kvinnor som historiskt funnits i den offentliga sfären istället för den privata. Jag ser inte att detta har så mycket med kön att göra i sig, snarare med könsroller.

• Anonym (Hmm !)

Ska man hylla någon man eller kvinna så ska det ju vara uppfinnarna-inte mannen i allmänhet !

Men det finns ju även kvinnliga uppfinnare, men de får inte lika mycket uppmärksamhet.

Isåfall ska alla män gå ut och hylla Marie Curie och alla kvinnliga uppfinnare. Men du ser inte att männen hyllar kvinnor i allmänhet för vad kvinnor uppfunnit.

• Man123456789

Jag är man och har inte bidragit det minsta till någon av uppfinningarna på din lista, bör inte jag hylla män (inkl. mig själv?) också?

Nej såklart inte, jag BETALAR för allt detta och uppfinnarna TJÄNAR PENGAR på att jag använder mig av dessa bekvämligheter.

Inte fan hyllar jag ica för löken jag köpt...

Svar på tråden Fråga till kvinnor: Hur hyllar du?