• Harmonica

Vilka leksaker bör ett barn ha?

Mitt barn fyller ett snart. Det är första barnet. Jag har inte köpt så mycket leksaker till honom för att vi inte har så mycket plats, och jag tänker att han inte har behövt så mycket utan att han får tillräcklig stimulans. Nu funderar jag på om jag missat något viktigt. Han har klossar, böcker, stapeltorn, ett par bollar, en skallra, ett par mjukdjur och lite andra småsaker. Och en lära gå-vagn vi precis börjat använda.

Vilka leksaker har era barn tyckt om och haft nytta/glädje av upp till strax över ett?

• Svar på tråden Vilka leksaker bör ett barn ha?
  • Carambolan

Duplo och lekkök tycker jag varit bra. Det är leksaker mina har börjat intressera sig för i ettårsåldern och som hängt med ända upp till 5-7 år. Men ingen av dem är ?viktiga? förstås

• Carambolan

Eller jaha du menar FÖRE ett, inte vad som är bra för en ettåring. I så fall kan jag inte komma på något annat. Eller nåt som mitt yngsta lekte hysteriskt mycket med mellan typ 8-12 mån var ett torn där man stoppade in en boll som sen rullade ner och ut på golvet. Där satt han hur länge som helst.

• GAndrea

Min ett åring fick i födelsedagspresent ett babblarna pussel där varje gubbe är en pusselbit, så inget svårt. Hon fick även en 50 svenska barnvisor bok med en speldosa hon trycker igång själv och börjar dansa till.

Sen en plocklistan med olika former på klossarna man stoppar i hål har jag hört ska vara bra för deras logiska tänkande.

• Fjäril kär

Mjuka pekböcker var populära hos barnen vid ca 1 års ålder. Både i plast som gick att tugga på och även i tyg som prasslade. Ett djur eller sak på bilderna och det lektes och tittades mycket i dessa böcker.

Aktivitetstavla var också kul. Saker att pilla på och titta på.

Gosedjur och snuttefiltar också.

Sen var det poppis med "riktiga" saker, små burkar och lock från köket, (tupperwere) , slevar, kakmått i plast och annat tuggvänligt.

• Kantorskan

plocklåda - en sån där en fyrkantig kloss ska ner i ett fyrkantigt hål och en rund i ett runt osv... 

• Ina82

Alla mina barn (flicka och pojkar) har älskat lego. Först de stora bitarna och sedan de mindre. Men t.o.m tonårskillen kan bygga av de stora bitarna åt lillasyster ännu.

Svar på tråden Vilka leksaker bör ett barn ha?