• Anzil

Hur skall man vara emot ensamma människor - För att hjälpa de

Hej!

Till att börja med är jag medveten över att det är från person till person. Men på ett ungefär, majoriteten så kanske de ändå fungerar på ett vis sätt eller tankemönstret ser på ett ungefärlig likadan ut.

Jag har en ny funnen kompis, som är relativt ensam. Jag vill inte gå in i detalj om henne, det kan jag kanske ta senare i tråden om något känns osammanhängande eller om det kan vara bra att få veta, av olika anledningar.

Jo, det är nämligen som sagt att hon känner sig ensam. Min tanke är att jag skall samla ihop min kompisgäng och hitta på någonting där jag skall bjuda in henne. Jag vill inte träffa henne själv, eftersom det kan ses lite konstigt. Som om jag bjuder ut henne på dejt eller liknade. Min magkänsla säger ändå att det är bäst att ha ett gäng och gå på en aktivitet.

Ursäkta att jag frågar, men ni som har erfarenhet om ensamhet eller vet av olika anledningar hur en ensam person skulle känna sig att bli bjuden till en aktivitet där man är i ett gäng. Skulle det kännas läskigt, nervöst och m.m och tackar nej till erbjudandet just för rädslan. Och vad kan vara det bästa jag kan göra för att en sådan person skulle komma ut för aktivitet?

Jag vill inte att hon skall känna sig obekväm. Om hon tackar nej, kommer det bli väldigt svårt att veta om hon tackar nej för mig eller om hon tackar nej för nervositeten.

Hur kan en ensam person vara. Kan det ha mycket med att man har rädsla för att bli utanför i en grupp, om man t.ex blir inbjuden av en kompis till gruppen?

Hur kan det se ut och hur kan man få med personen som kanske bär en sådan nervositet?

Egentligen finner jag inte personen något särskilt blyg egentligen. Hon fungerar bra i grupp, jag har sett henne i andra sammanhang så som i en annan aktivitet.

Jag vill vara där för henne, men jag vill inte tvinga henne till saker och det skulle även bli jobbigt i längden om jag om och om igen bjöd henne till min kompisgängs aktiviteter där hon på gång på gång tackar nej. För jag skulle ha jättesvårt att få veta om hon tackar nej till nervositet eller om det kanske har med mig att göra.

Då kanske hon tackar ja, för att jag är tjatig och hon vill inte få dålig samvete.

Så all tips ni kan komma på är väldigt tacksamt. Jag känner att denna tråd kanske kan vara lite krångligt, men jag skapar den, för att jag vill hjälpa min kompis så gott jag kan!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur skall man vara emot ensamma människor - För att hjälpa de
  • CitronTulo

Gör inte så stor grej av det.. om du ska hitta på något med andra kompisar så kolla bara om hon vill hänga på? Säger hon nej så analysera inte det för mycket.

Tror inte heller att du behöver oroa dig för att hon tycker att det känns som en "dejt" om du träffar henne själv! Hon kanske inte gillar att umgås i grupp utan hellre gör något på tu man hand? Behöver inte vara så märkvärdigt.. typ om du ska gå på stan och kolla kläder, fråga om hon vill följa med som smakråd, sen kan man ta en spontanfika på stan eller kanske hemma hos dig/henne om det passar.
    Om det är så att hon känner sig (ofrivilligt) ensam så blir hon nog glad om du frågar, oavsett!

• Thomas22

Stor risk att hon känner sig utanför i en grupp du ordnar

Vad hjälper det med en fest om hon sedan sitter ensam hemma

Svar på tråden Hur skall man vara emot ensamma människor - För att hjälpa de