• mickaa

Är detta normalt för en 5 månaders

Hej

Har en underbar tös på snart 6 månader som en vecka tillbaka vaknar en gg per natt i ren o skär panik. Hon skriker o skriker ett skrik som inte ör de vanliga. Alltid efter en till två timmar när hon somnat. Hon spänner sig o skriker som om någon ska döda henne. Vi samsover o har alltid gjort det.

Inget funkar att lugna henne. Tar säkert 15 minuter innan hon kan lugna sig o då har jag gått upp o lagt henne till bröstet guppandes på en pilatesnoll.

Hon har aldrig gjort såhär förut. Varje natt. Men sen när hon somnat sover hon gott.

Hon fick sitt vaccin i samband med att detta började, kan de finnas en koppling?

Trodde först de va magont så allt med all kost o bara annat en vecka men de hjälper inte.

I övrigt är hon som en vanlig bebis. Glad o sprallig.

Någon som har erfarenhet av detta?

Ska ringa bvc på måndag men de brukar inte vara till nån större hjälp

Känns hemskt att ens gå lägga sig;/

• Svar på tråden Är detta normalt för en 5 månaders
  • idis78

Googla på nattskräck och se om det är det som är problemet

• mickaa
    idis78 skrev 2018-01-14 08:31:04 följande:

Googla på nattskräck och se om det är det som är problemet

Men hon är väl för liten för att ha nattskräck
  • Fru Ve

Jag tror också det kan vara en typ av nattskräck. Har tre barn och den äldsta och nu den yngsta har liknande beteende som började redan vid 6-månadersåldern. Det är väldigt jobbigt men ingenting farligt. Det som jag tycker kan hjälpa är att man låter barnet sova den sömn hen behöver, alltså inte styr för mycket över dagsömnen och så. Det lärde vi oss med första barnet. Vi försökte begränsa honom att sova mindre dagtid för att sova bättre på nätterna men det blev precis tvärtom. Ibland hjälper det att barnet sover mer.

• mickaa

Har googlat runt o de verkar vara nattskräck. Först kolik av värsta sorten i 3 månader o nu såhär. Ingen lätt match de här.

Nej hon får sova så mkt hon vill på dagen. Dock är hon en kortsovare. Max 45 minuter. Försöker sova om henne men de vill sig inte.

Hur ska man bete sig när skräcken kmr?

Inte ta upp? Eller ta upp

Bara ligga breve o ha en hand på magen.

Har tagit upp innan men de känns nästan som de blir värre

• Snuttis2

Har en son på 5 1/2 månad o känner igen mig lite grann. Han har också ändrat sömn mönster, mkt mer snuttig och börjat vakna tokledsen! Ibland börjar han skrika precis vid insomning likaså. Han är i en otroligt utvecklande fas just nu o lär sig mkt motorisk , börjat kommunicera mer och registrerar omvärlden mer intensivt så jag har mer tolkat att det har med hans utvecklingssprång att göra!

Svar på tråden Är detta normalt för en 5 månaders