• Längtarefterdighelatiden

    Äggdonation i Spanien, ska vi följas åt?

    Jag är 43 år, min sambo är 44. Vi träffades för två år sen och ingen av oss har barn sedan tidigare så vi har försökt bli gravida men utan resultat. Två ivf har slutat i missfall i v 4 och v 8. Missfallet i v 8 tog hårt eftersom då syntes ju det lilla knyttet på ultraljudet...

    Nu har vi beslutat oss för att försöka få barn genom äggdonation. Vi fick tips från vår ivf-klinik att ta kontakt med antingen Finland eller Spanien. Vi har valt Valencia eftersom de ska vara världsledande och Spanien eftersom jag har mörkbrunt hår och mörkbruna ögon. Sambon är ljus.

    Vi ska till Valencia för ett första möte i feb eller mars. Spännande och nervöst!

    Det hade varit roligt att följas åt med tips och erfarenheter, hoppas ni är fler som tycker det!

  • Svar på tråden Äggdonation i Spanien, ska vi följas åt?
  • Hoppassåklart
    Fröken lillasyster skrev 2020-10-23 06:54:08 följande:
    Det var för äggdonation vi var där. Har läst om och jämfört många kliniker och varit i kontakt med flera men inget kändes helt rätt och det var småsaker jag inte kände mig helt nöjd med i kommunikation, svar och tillvägagångssätt på de olika klinikerna. Hade inte tänkt mig Spanien överhuvudtaget utan var mer inriktad på Tjeckien men så läste jag på IB:s hemsida och var i mailkontakt med dem och de kändes så proffsiga!
    De har också ett bra garantipaket som vi ville haft men tyvärr inte fick pga fynd i min livmoder, men sammanfattningsvis känns läkarna noggranna och kunniga!
    Väldigt nyfiken på dina erfarenheter och hur du upplevt kliniken i Alicante?
  • Fröken lillasyster
    Hoppassåklart skrev 2021-04-21 09:36:11 följande:
    Väldigt nyfiken på dina erfarenheter och hur du upplevt kliniken i Alicante?
    Hej! ursäkta att mitt svar dröjt, har inte varit så aktiv härCool När jag letade klinik så hade jag först inga tankar på Spanien och en stor anledning till det var att jag upplevde att klinikerna där generellt var dyrare där än i andra länder. Hade andra kliniker högst upp på listan men det var olika saker med dem som gjorde att det inte kändes helt rätt och det var så jag tänkte, att när jag hittar rätt klinik kommer det verkligen kännas rätt på alla sätt. Läste lite om IB i någon tråd på nätet och kollade in deras hemsida, slängde iväg ett mail och fick snabbt svar och allt kändes så proffsigt och bra genomtänkt! (Jag var då främst intresserad av deras garantipaket som lät väldigt bra.)

    Att valet för min del föll på just Alicante beror på att det går direktflyg dit från min stad. Tycker att all konversation med dem skötts väldigt bra, de hade full koll och allt gick snabbt och smidigt. Likaså när vi var på kliniken. Varit där flera gånger då det upptäcktes vid en hysteroskopi att jag hade sammanväxningar i livmodern. Så totalt har jag varit på kliniken fyra gånger och de läkare jag har varit i kontakt med har känts väldigt kompetenta.
    (Dock har jag inte gjort min ÄD hos dem då pandemin kom emellan och vi inte kände att vi ville resa till Spanien under rådande läge.)

    Hur har det gått för dig? 
  • Hoppassåklart
    Fröken lillasyster skrev 2021-05-29 17:48:44 följande:
    Hej! ursäkta att mitt svar dröjt, har inte varit så aktiv härCool När jag letade klinik så hade jag först inga tankar på Spanien och en stor anledning till det var att jag upplevde att klinikerna där generellt var dyrare där än i andra länder. Hade andra kliniker högst upp på listan men det var olika saker med dem som gjorde att det inte kändes helt rätt och det var så jag tänkte, att när jag hittar rätt klinik kommer det verkligen kännas rätt på alla sätt. Läste lite om IB i någon tråd på nätet och kollade in deras hemsida, slängde iväg ett mail och fick snabbt svar och allt kändes så proffsigt och bra genomtänkt! (Jag var då främst intresserad av deras garantipaket som lät väldigt bra.)

    Att valet för min del föll på just Alicante beror på att det går direktflyg dit från min stad. Tycker att all konversation med dem skötts väldigt bra, de hade full koll och allt gick snabbt och smidigt. Likaså när vi var på kliniken. Varit där flera gånger då det upptäcktes vid en hysteroskopi att jag hade sammanväxningar i livmodern. Så totalt har jag varit på kliniken fyra gånger och de läkare jag har varit i kontakt med har känts väldigt kompetenta.
    (Dock har jag inte gjort min ÄD hos dem då pandemin kom emellan och vi inte kände att vi ville resa till Spanien under rådande läge.)

    Hur har det gått för dig? 
    Hej! Mitt svar har också dröjt.. Vi är på gång med kliniken i Alicante, allt tar sin lilla tid och nu lutar det åt en ÄD i början av september, då har jag även hunnit vaccinera mig. Kliniken känns bra och får alltid snabba svar på mina frågor. 
  • Lenze

    Hej hur har det gått? Min bästa vän gjorde äggdonation i Valencia och barnet liknar inte henne ett dugg. :( Hon får höra det ofta och det är oerhört jobbigt. Nu pratar hon med en psykolog om det. Men bebisen är riktigt söt! Funderar själv på göra äggdonation men tvekar på grund av hennes historia. 

  • Kaninbunny
    Lenze skrev 2021-09-09 13:09:09 följande:

    Hej hur har det gått? Min bästa vän gjorde äggdonation i Valencia och barnet liknar inte henne ett dugg. :( Hon får höra det ofta och det är oerhört jobbigt. Nu pratar hon med en psykolog om det. Men bebisen är riktigt söt! Funderar själv på göra äggdonation men tvekar på grund av hennes historia. 


    Får jag fråga på vilket sätt utseendet spelar roll i detta? För det första liknar ju inte biologiska barn alltid sina föräldrar. För det andra kommer ju faktiskt barnet att vara spanskt till hälften oavsett och antagligen vara mest lik sin biologiska mamma. Har man tänkt ignorera eller sudda ut/reducera barnets urpsrung när man resonerar så? Är det någonting man inte ska ta med barnet? Man resonerar ju sällan så vid adoption menar jag.

    Vad förväntar man sig när man tar emot någon annans barn oavsett om det är utanför sin egen kropp eller inuti?

    Förstår du hur jag menar?

    Man är väl ändå öppen kring barnets ursprung?
  • Mami1230

    Hej,

    Jag och min man genomgår en äggdonation i Spanien precis just nu.

    Har börjat med medicinerna???? Följer gärna fler här!

  • lottizm
    Mami1230 skrev 2021-09-19 22:08:13 följande:

    Hej,

    Jag och min man genomgår en äggdonation i Spanien precis just nu.

    Har börjat med medicinerna???? Följer gärna fler här!


    Vilken klinik/var går du? Spanien är första alternativ för ÄD om vi inte lyckas med något annat.
  • Eva7272

    Hej,

    Jag går på Eugin i Barcelona. Är också väldigt nöjd.

    Just nu tidigt gravid (efter försök 2).

  • Mami1230

    Åh vad härligt! Stort grattis! Vår första insättning blir i slutet av oktober. Är så spänd. Äter östrogen nu för att förbereda slemhinnan.

  • Mami1230

    Nu är vi i Spanien för insättning????

    Donatorn fick ut 12 ägg varav 10 var mogna och 9 blev befraktade under dag 1. Jag antar att detta är bra????

    En fråga till er, hur mycket östrogen och progesteron åt ni innan insättning? Jag äter 8 mig femanest och har börjat nu med 800 mg progesteron ( 400 mg morgon och kväll)

  • Always choklad

    Hej puffar lite i denna tråd. Jag har möte med Instituto Bernabeu nästa vecka. Har inte lyckats finna så många svenskar som åkt dit. Vi har valt att samtala med Mallorca. Lätt att åka dit och lätt att säga att man är på semester där om man inte vill vara helt öppen med sin ivf..

Svar på tråden Äggdonation i Spanien, ska vi följas åt?