Hjälp med dop-present
Har inte varit på dop på evigheter. Vad ger man egentligen i dop-present nuförtiden? Skulle gärna ge något graverat smycke.. Eller vad som helst som kan tänkas uppskattas. Någon som har tips? :) Budget 500-2000:-
Har inte varit på dop på evigheter. Vad ger man egentligen i dop-present nuförtiden? Skulle gärna ge något graverat smycke.. Eller vad som helst som kan tänkas uppskattas. Någon som har tips? :) Budget 500-2000:-
Det är väl knappast historielöshet att hävda att vi inte är ett kristet land och att vi inte har bibeln som värdegrund för vår kultur och lagstiftning.
Jag gillar sagor och som sagobok kan jag läsa bibeln för mina barn - lite slamsig när man dödar barn och stenar homosexuella. Vi använder inte Pippi Långstrump som moralisk kompass utan som en sagobok. Hade vi haft Pippi som rättesnöre så vore de svårt att förklara att rika föräldralösa barn slipper gå i skolan och att det är helt rätt att överge sitt barn för jobbets skulle när mamma dött - sicken dålig förebild för barn.
Vad har du hittat för barnbibel där barnamord och stening av homosexuella ingår?
Roligt att du svara på ett halvt år gammalt inlägg, här har du några fina citat och rättesnören för barnen:
"Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina föräldrars ord, och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så skall han tas till stadens port. Där skall folket i staden stena honom till döds" (Bibeln, 5 mos 21:18)
"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (Bibeln, 5 mos 22:13-21)
"Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)
"Om man har sex när kvinnan har mens ska de dödas" (3 mos 20:18)
Det finns massa mer, Bibeln är en sagobok som inte är lämplig för barn.
Kanske inte det men då hamnar vi på omskrivningar av originalverk. Biblen är ju väldigt tydlig med att att det endast finns en Gud och att alla andra har fel.
Fast om man döper ett barn så är man ju kristen och vill att ens barn skall få en kristen uppfostran och endast ha en gud - så du har nog rätt
Precis, du kan kolla mina förslag i början av tråden, klassiska leksaker från playsam som funkar hela livet.