• ilovebamse

    Problem efter kejsarsnitt

    Hej. Behöver er hjälp här inne på fl. Är det någon som upplevt det här?

    Ända sedan kejsarsnittet för 1,5 år sedan så mår jag skit när jag sitter på vissa sätt eller halvligger för länge. Det är som om magen vänder sig i mig.

    Mår illa, blir lite halvsnurrig. Ja man kan säga som åksjuk känsla. Har varit åksjuk hela mitt liv så vet hur det känns. Kan det vara någon vitaminbrist eller vad kan det vara? Är otroligt jobbigt speciellt när jag lagt min son och ska gå upp igen. Då mår jag som värst o det enda som verkar hjälpa är att äta o dricka. Även om jag ätit precis innan läggningen. (Fan går ju inte ner i vikt pga det här)

    Är det någon här inne som haft likadant?

  • Svar på tråden Problem efter kejsarsnitt
  • Caitlin Deschanel
    ilovebamse skrev 2018-01-18 21:17:26 följande:

    Hej. Behöver er hjälp här inne på fl. Är det någon som upplevt det här?

    Ända sedan kejsarsnittet för 1,5 år sedan så mår jag skit när jag sitter på vissa sätt eller halvligger för länge. Det är som om magen vänder sig i mig.


    Precis så här har jag också! Har funderat länge på hur jag skall förklara känslan. "magen vänder sig i mig" precis så! På mig vänder det sig högt upp, vid nedre revbenen, alltså inte nere vid snittet.

    För mig kommer det oftast när jag böjer mig ner för att knyta skorna men det händer även när jag leker med dottern och böjer mig på ett visst sätt. Nu har jag lärt mig att parera det, direkt när känslan kommer kan jag göra det lindrigare genom att stå i en viss ställning.

    Jag gjorde också kejsarsnitt (akut) för 1,5 år sedan.
  • ilovebamse
    Caitlin Deschanel skrev 2018-01-18 21:29:48 följande:

    Precis så här har jag också! Har funderat länge på hur jag skall förklara känslan. "magen vänder sig i mig" precis så! På mig vänder det sig högt upp, vid nedre revbenen, alltså inte nere vid snittet.

    För mig kommer det oftast när jag böjer mig ner för att knyta skorna men det händer även när jag leker med dottern och böjer mig på ett visst sätt. Nu har jag lärt mig att parera det, direkt när känslan kommer kan jag göra det lindrigare genom att stå i en viss ställning.

    Jag gjorde också kejsarsnitt (akut) för 1,5 år sedan.


    Usch.. men skönt att inte vara ensam om problemet.. kanske vi båda kan få någon klarhet av någon kunnig här inne.
  • ilovebamse
    legomum skrev 2018-01-22 00:05:15 följande:

    En tanke ..

    Hur har ni det med diastas? Finns kanske en koppling där tänker jag.


    Ursäkta min okunnighet. Vad är diastas?
  • ilovebamse
    ilovebamse skrev 2018-01-22 18:49:19 följande:

    Ursäkta min okunnighet. Vad är diastas?


    Hur vet man om de inte har det?
  • Mojjan
    Caitlin Deschanel skrev 2018-01-18 21:29:48 följande:
    Precis så här har jag också! Har funderat länge på hur jag skall förklara känslan. "magen vänder sig i mig" precis så! På mig vänder det sig högt upp, vid nedre revbenen, alltså inte nere vid snittet.

    För mig kommer det oftast när jag böjer mig ner för att knyta skorna men det händer även när jag leker med dottern och böjer mig på ett visst sätt. Nu har jag lärt mig att parera det, direkt när känslan kommer kan jag göra det lindrigare genom att stå i en viss ställning.

    Jag gjorde också kejsarsnitt (akut) för 1,5 år sedan.
    Det där känner jag igen!
    Diastas har jag aldrig drabbats av under mina graviditeter, men har fått höra av en i bekantskapskretsen att jag verkar ha fått någon form av diafragmabråck.

    Alltså för mig känns det som om en del av magen/musklerna "hoppar ut" under revbenen på vänstra sidan när jag t.ex. sträcker på mig samtidigt som jag gäspar stort. Eller om jag halvligger i någon konstig ställning och spänner magen. Obekvämt och lite smärtsamt, men går över efter någon minut om jag byter ställning och trycker lite med handen. Undrar om det är samma för er andra också?

    Gjorde för övrigt KS för ca 1,5 år sedan också. Det konstiga är att jag gjort två tidigare akutsnitt (för 9 resp 4 år sedan) och fick inte denna "känsla" efter de snitten, bara nu efter det senaste.
Svar på tråden Problem efter kejsarsnitt